Genoeg

Ik las het boek “Genoeg” van John Naish. Geleend uit de bieb. En ik vond het een erg mooi boek.

Het gaat er vooral over dat wij mensen geneigd zijn om meer te willen. Meer spullen, meer geld, meer geluk, meer eten. En John Naish houdt dan een zeer sterk pleidooi voor genoeg.

Natuurlijk kun je op onderstaande regels uitzonderingen bedenken, maar in het algemeen geldt: als je kunt eten totdat je genoeg gegeten hebt, dan word je niet te dik. Als je spullen kunt kopen totdat je er genoeg hebt, dan puilt je huis niet uit van de spullen en hoef je je niet in de schulden te steken om die spullen te kopen. Als je kunt werken totdat je genoeg gewerkt hebt, dan word je geen workaholic en heb je ook nog een leven.

Die dingen hangen ook nog eens met elkaar samen, want als je alleen maar spullen koopt totdat je er genoeg hebt, heb je minder geld nodig, waardoor je minder uren hoeft te werken totdat je genoeg geld verdiend hebt om van te kunnen leven. Daarnaast is minder eten en minder kopen ook nog eens beter voor het milieu en voor onze eigen toekomst als mensheid.

De auteur wijst er wel op dat wij mensen eigenlijk bijna altijd “meer, meer!” willen. Onze maatschappij doordringt ons wel met die boodschap (via reclame bijvoorbeeld, maar ook doordat je ouders bijvoorbeeld je stimuleren om carrière te maken), maar volgens de auteur zijn wij ook al evolutionair geprogrammeerd om “meer, meer, meer” te willen. De oermens die tegen zijn mede-oermens zei: “Ach, ik heb genoeg gegeten, eet jij de rest maar” had waarschijnlijk minder overlevingskans dan zijn mede-oermens die zich overat op momenten dat het even meezat.

Alleen… in de laatste honderd jaar of zo hebben we niet meer te maken gehad met schaarste, maar met overvloed. En zijn we in staat geworden om grondstoffen uit de planeet te bereiken die we eerst niet konden bereiken, en putten we die nu in rap tempo uit.

Dus ineens keert onze drang naar “meer, meer” zich tegen ons, zorgt het dat we minder kans hebben op overleven (overeten leidt tot overgewicht leidt tot gezondheidsproblemen), en zorgt het ook voor meer problemen in de toekomst (je in de schulden steken bijvoorbeeld).

Het is grappig om daar, dankzij dit boek, over na te denken.

Nou nog leren voelen wat “genoeg” is voor mij. Misschien is “genoeg” wel een mooi woord om de komende tijd eens wat vaker over na te denken.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Genoeg

  1. Astrid

    Klinkt heel inzichtelijk.

    Toch zou ik nuance willen aanbrengen in wanneer we van een schaarste cultuur over zijn gegaan naar een genoeg cultuur.

    Dat zou ik plaatsen na de vijftiger jaren vorige eeuw. Tot die tijd naar je de Grote Depressie en daarna oorlog, met wederopbouw hier in Europa. Dat laatste hadden de Amerikanen niet, en de oorlog bracht hun voorspoed, geen schaarste. Het haalde de VS uit de economische depressie en bracht enorm veel werkgelegenheid. Bij hun begon de Genoeg cultuur misschien toen al, en zeker toen de G.I.s (soldaten) voor het grootste gedeelte gezond terugkwamen en een heel voorspoedig land gingen opbouwen. (The economic miracle.)

    In dat licht was er hier in Europa pas plaats voor Genoeg na de wederopbouw. En dan moeten wij aan onze ouders gaan vragen of die moderne tijd van Genoeg begint in de 60er of 70er jaren of dat het eigenlijk pas daarna echt hier arriveerde.

    In ben geen historica, maar ik denk dat het pas een korte halve eeuw is, dat mensen genoeg hebben. Dus is het begrijpelijk dat we nog moeten wennen met zijn allen aan de nieuwe tijd.

  2. Fijn boek, ik heb het ook gelezen. De reactie van Astrid ondersteun ik, zo lang is het nog niet dat we zwemmen in overvloed.

  3. Ik heb het boek een paar jaar geleden gelezen. Ik vond het een heerlijk boek, met veel eye openers.

    Ik heb er destijds ook een blogje over geschreven: http://duurzaam-sparen.blogspot.nl/2012/02/mini-recensie-van-het-boek-genoeg.html