Voorbereiden kan geld en tijd besparen

Ziezo, net weer staan koken. Ja, tussen 9 en 10 uur ’s ochtends… Ik heb een paar maaltijden gemaakt die nu in de diepvries staan en die ik dan op kan warmen als ik ’s avonds moet werken. Het kost altijd wat tijd (en eigenlijk is dat een klusje wat nooit echt superleuk is om te doen), maar dan heb je ook wat.

Voordelen van voorbereiden:

  • het kost niet alleen tijd (het voorbereiden), maar het levert ook tijd op! Want je hoeft dan niet op de dag dat je middag/avonddienst hebt nog snel even de winkel in te duiken voor een stoommaaltijd of een andere snelle maaltijd. In plaats daarvan trek je thuis snel een maaltijdje uit je vriezer en neemt die mee in je tas.
  • het kost minder geld. Een snelle hap of een maaltijd uit de supermarkt kost al snel vier, vijf euro. Ik kocht voor circa 7 euro de ingrediënten voor vier maaltijden, dus dit kost slechts 1,75 euro per maaltijd.
  • het is meestal gezonder. Mijn maaltijd nu bevat gegarandeerd voldoende groenten (want ik heb ze er zelf in gedaan), minder zout en minder vet.
  • en het is ook nog eens lekkerder. Ik eet wel eens een stoommaaltijdje uit de winkel, en sommige zijn redelijk lekker, maar vaak is iets wat je zelf maakt toch nog nét iets meer naar je eigen smaak.

Mijn twee favoriete opwarm-maaltijdjes zijn pasta met tomatensaus, nepgehakt* en veel groenten; en nepkip* met rijst en kerriesaus. Ik ben benieuwd of een van de lezers nog andere maaltijden heeft die makkelijk van tevoren klaar te maken zijn, ingevroren kunnen worden, en in een magnetron opgewarmd kunnen worden?

*alle vlees is bij mij nep vanwege dat ik vegetarisch eet

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Voorbereiden kan geld en tijd besparen

  1. Dirk

    Mijn favoriete invriesmaaltijden zijn ook pastasauzen, pasta koken is niet zoveel werk, en stamppotten (boerenkool, zuurkool, peen&uien).

  2. Curry’s
    Mie met allerlei groenten en cashewnoten
    Maaltijd soep in allerlei varianten 🙂

  3. Ri

    Soep. Soep. Soep. En inderdaad de gerechten die jij noemde.