Op je handen blijven zitten

Ze zeggen dat vrouwen beter zijn in beleggen dan mannen. Omdat vrouwen bedachtzamer en vooral voorzichtiger zouden zijn. Nou, ik vind het toch maar moeilijk, hoor! Ik popel om te beleggen, namelijk:

De ASN heeft op dit moment een leuke aanbieding: als je de komende maanden 2000 euro inlegt in beleggingen, dan krijg je een waka waka lamp (een lamp op zonne-energie), en draag je bij aan de opleiding van een verloskundige in Oeganda en Tanzania (zie hier voor meer informatie over deze actie). Je hoeft trouwens niet in één keer die 2000 euro in te leggen, dat mag ook in meerdere keren wat kleinere bedragen (heb ik nagevraagd bij de klantenservice).

En ook: Op dit moment doen de aandelenmarkten het heel lekker, dat wil zeggen dat aandelen in het algemeen in waarde stijgen. Dat is hartstikke leuk, je ziet van maand tot maand de waarde van je aandelen stijgen, en met veel mooiere percentages dan je spaarrekening (helaas).

Maar… Deze tijd die zo hartstikke goed lijkt voor de aandelenmarkt, is eigenlijk juist maar matig: Als de aandelen gestegen zijn in waarde, betekent dat dat je voor je euro’s minder aandelen kunt kopen. Aandelen zijn nu vrij duur. Liever zou je dus aandelen kopen als ze net enorm in waarde gedaald zijn. Dan zijn ze als het ware in de uitverkoop.

In mijn geval is het bovendien zo, dat ik Een Plan had, of heb: 50% spaargeld, 25% aandelen en 25% obligaties. Op dit moment heb ik iets te weinig spaargeld en iets te veel geld in aandelen en obligaties. Dus ik “mag” niet eens aandelen er bij kopen van mezelf.

Kortom, ondanks het feit dat ik als vrouw heel bedachtzaam en wijs zou moeten beleggen (ahem), voel ik de neiging om aandelen te kopen (want: het gaat zo lekker! En je krijgt er een cadeautje bij!), maar moet ik toch proberen op mijn handen te blijven zitten, omdat aandelen nu duur zijn en omdat ik eerst geld naar mijn spaarrekeningen moet sturen.

Op je handen zitten is niet makkelijk. Maar het gaat me lukken deze keer.

12 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

12 Reacties op “Op je handen blijven zitten

  1. Ik zag de actie ook voorbijkomen!! En ik dacht bij mezelf: misschien een goed moment om in te stappen. Maar ik heb er weinig verstand van, dat blijkt wel weer. Waar heb jij je informatie vandaan gehaald toen je besloot om te starten met beleggen? Ik vind het zo onduidelijk hoe het werkt, wat de bijkomende kosten zijn enz!

    • Ik heb er heel wat boeken over gelezen, inmiddels. Vooral geleend in de bieb. Ik moet zehgen dat ik de kosten bij de ASNbank wel makkelijk te vinden vind. Gewoon op de website, in percentages per jaar. Er zijn en daarbovenop nog beheerkosten van de bank, 0,2% per jaar, en aankoop- en verkoopkosten, ook 0,2%.

      En ook: gewoon beginnen. Wél met geld wat je kunt missen, maar als je bijv met 500 euro begint en je kiest verkeerd, dan verlies je misschien 200 euro of ten allerhoogste 500 euro. Als je met 100.000 euro verkeerd kiest… Oei! Dus vroeg en klein beginnen lijkt me handig. En wel blijven lezen en leren en nadenken.

  2. Misschien ook een leuke startactie voor mij om te beginnen. Al wel wat gelezen en gisteren het ” beleggen voor Dummies” gekocht. Op het eerste gezicht inderdaad een duidelijke uitleg. Ik volg je met nieuwsgierigheid. Ook hier leer ik..

    • Horsemen

      Er zijn op FOK.nl, (het forum) ook leuke internet forums te vinden over belegen, maar bijvoorbeeld ook over spaarrentes of bijvoorbeeld crowdfunding. Altijd interessant om daar van gedachte te wisselen met andere mensen met de zelfde interesse.

  3. Ik ben mezelf er ook in het verdiepen. Ik lees nu boeken als Beleggen voor Dummies en de Wondere wereld van Indexbeleggen. (Via de bieb allemaal)

    Wat voor mij ook hielp, was het gewoon doen. Een beleggersrekening openen bij een bank/instelling naar keuze, en gewoon instappen met bijvoorbeeld eenmalig 200 of 500 euro. En dan kijken hoe dat voelt.
    Als je later toch weer wilt uitstappen is evt. verlies beperkt.

    Ik heb net op mijn blog een overzichtje gemaakt van de kosten van 3 beleggingsfondsen.

  4. Horsemen

    Of je moet het zien als geld voor het goede doel en het daar op “wegschrijven” 🙂

  5. Dat cadeautje lokt he?!

    • Ja, best wel. Al moet ik zeggen dat ik ooit eerder een opladertje op zonne-energie kocht, en dat ik dat vervolgens maar weer naar de tweedehandswinkel heb gebracht, omdat ik er toch niks mee deed. Deze lamp zou ik dan dus ook misschien wel cadeau geven aan iemand die er meer mee zou doen, bijvoorbeeld aan een vriend van mij met een tuinhuisje waar hij geen elektriciteit heeft en waar hij misschien wel eens ’s avonds zou willen klussen.

      • Ik heb ooit een zonnecel oplader voor mijn telefoon gehad, maar dat ding was vreselijk en werkte voor geen meter. Dus ik ben nog een beetje twijfelachtig of zoiets mij zou lokken. Het idee vind ik wel heel leuk 🙂

  6. Patrick

    Gelukkig ben ik een man 😉

  7. Hmmm ik lees net de actievoorwaarden. ASN doneert 5€ aan dat verloskundigen project als jij 2000€ belegt. Daarvoor hoef je het dus echt niet te doen 😉 Beter zelf een tientje doneren en beleggen als het de tijd voor jou is!

  8. Volger

    2k op 68k is ongeveer 3%, je verhouding 25/25/75 zou dan worden 28/25/72. Wanneer je 1k van een niet-ASN fonds haalt wordt het 26,5/25/73,5. Zijn dat niet gewoon afrondingsverschillen?

    Ik zou zeggen, als je dat cadeautje wil, wees flexibel en creatief.

    Succes!