Vermogensbelasting gaat misschien veranderen.

Op nu.nl gisteren het nieuwsbericht dat de minister van Financiën* de vermogensbelasting wil verlagen. Op dit moment gaat men uit van 4% winst per jaar op het vermogen, en daarover moet dan 30% belasting betaald worden. 30% van 4% is 1,2%. Dus je betaalt 1,2% belasting op je vermogen boven de 21.300 euro per persoon. Maar die 4% winst op vermogen waar deze regel vanuit gaat, die kon de laatste jaren zeker met een spaarrekening nooit gehaald kan worden. Dat begint men toch wel een beetje onrechtvaardig te vinden en dus gaat het aangepast worden.

Nou, ik ben er wel blij mee, natuurlijk. Over 2014 betaal ik voor het eerst vermogensbelasting (omdat ik boven die grens uitgekomen ben), en leuk is toch anders. Nu ben ik wel benieuwd wat er dan in de plaats daarvan komt. Dat kan dan natuurlijk ook nog tegenvallen. Nieuwe belastingregels vallen niet altijd in je voordeel uit. En gemakkelijker zal het er wel weer niet op worden, vrees ik…

Pas tegen Prinsjesdag (over circa een half jaar dus) wordt bekend wat men echt wil gaan doen. Dus dit nieuwsbericht is waarschijnlijk een soort proefballonnetje geweest, kijken hoe “men” in het land hier op reageert en dan eventueel de definitieve plannen nog wat bijsturen…

*De minister van Financiën komt trouwens van de PvdA; ik had niet verwacht dat die de vermogensbelasting zouden willen verminderen… Dat had ik eerder van een VVD-er verwacht… Zo maak je nog eens wat mee.

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Vermogensbelasting gaat misschien veranderen.

  1. Astrid

    Nou dat is me eens wat. Het bestaat pas sinds 2002 o.i.d. als je dan kijkt dat het in 2008 bergafwaarts ging met de rente en al helemaal met de beurs. Ik ben alleen erg benieuwd wat ze ervoor in de plaats gaan doen, of dat ze het percentage gaan verminderen.

  2. Ik ben ook benieuwd wat er voor in de plaats gaat komen.

  3. Waarschijnlijk hoef je er, net als nu, niks voor te doen bij de belastingaangifte. De banken leveren die gegevens gewoon aan. Versimpeling is namelijk wel degelijk één van de belangrijkste thema’s bij de komende wijziging van het belastingstelsel.

  4. Horsemen

    Hij heeft gezegd dat hij het rechtvaardiger wil maken, dus ga er maar vanuit dat je voor je aandelen (fondsen) e.d. fors mee gaat betalen en dat je in zijn totaliteit meer geld kwijt bent. Het blijft een pvda minister.

  5. Bas

    Ik zou oppasse te zeggen dat de VRH verlaagd gaat worden.. Hij heeft gezegd dat de VRH “rechtvaardiger” gemaakt moet worden. En als je bedenkt dat hij van de PVDA is dan weet je wat dat betekent..

  6. Jan

    Helaas blijft inflatie voor de spaarder een probleem. Ook bij de nieuwe belastingregels wordt hier geen rekening mee gehouden.
    Stel dat de spaarrente weer 4% is in de toekomst en de belasting 1,2%.
    Als dan de inflatie 3% maak je weer verlies.

  7. ano

    Je vermogen is rond de 60.000 hoe kan het dan dat je nu pas voor het eerst VRH hoeft te betalen?