Dividend van de beleggingen bij de ASN-bank

Veel van de beleggingsfondsen bij de ASN-bank keren één keer per jaar dividend uit. En dat is in mei. In principe wordt het uitgekeerde dividend trouwens meteen en automatisch weer belegd in nieuwe aandelen van hetzelfde fonds, maar als je wilt, dan kun je aangeven dat je in plaats daarvan geld wil hebben.

Een voorbeeld: Ik heb 48-en-een-half aandeel in het microkredietfonds, die momenteel samen 2719 euro waard zijn (dus € 56,06 per aandeel). Dit fonds heeft besloten om dit jaar per aandeel € 2,80 euro uit te keren. Ik krijg dus afgerond 136 euro uitgekeerd. Waar komt dit geld vandaan? Uit het fonds natuurlijk. Wat betekent dat? Dat betekent dat het aandeel ook 2,80 euro in waarde daalt. De waarde ex-dividend (daarmee bedoelen ze dus de waarde vlak nadat het dividend is uitgekeerd) is € 2,80 euro minder, dus € 53,26.

Screenshot 2015-05-09 11.17.46

De waarde van een aandeel in het fonds door de tijd heen. De pijltjes geven de momenten van de dividenduitkering aan in mei 2013, 2014 en 2015. Je ziet dat de waarde dan daalt.

Van de ongeveer 136 euro die uitgekeerd worden, worden dan meteen weer nieuwe aandelen aangeschaft. Dit gebeurt tegen de nieuwe prijs van € 53,26. Dus er worden ongeveer 2,5 aandeel voor mij bijgekocht. Ik eindig dus met circa 51 aandelen.

Dus wat is nou het doel van deze hele exercitie? Nou, voor mij gebeurt er eigenlijk niet zoveel. Ik had 48,5 aandeel die samen 2719 euro kostten, en ik zal ongeveer 51 aandelen hebben die samen hetzelfde totaalbedrag waard zijn. De waarde is niet toegenomen door de dividend-uitkering. De echte groei van dit fonds gebeurt door het jaar heen, naarmate de koers stijgt.

Maar als ik van mijn vermogen zou willen leven, dan zou ik het dividend bijvoorbeeld wél kunnen laten uitbetalen, en dan zou ik dat kunnen gebruiken om in mijn levensonderhoud te voorzien. En, nog een andere mogelijkheid, stel dat ik de hoeveelheid geld die ik geïnvesteerd heb in dit fonds zou willen verkleinen, en in een ander fonds zou willen vergroten, dan zou ik het dividend ook uit kunnen laten keren, om het geld dan te steken in dat andere fonds. Het zou me dus kunnen helpen als ik een nieuwe balans zou willen aanbrengen in mijn aandelenportefeuille.

Op dit moment ben ik echter tevreden met mijn investeringen. Ze mogen gewoon doorgroeien. Dus laat ik het dividend automatisch herbeleggen, en gebeurt er verder niets.

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Dividend van de beleggingen bij de ASN-bank

  1. Bedankt voor je uitleg. Ik heb sinds begin dit jaar een klein beetje geld belegd via ASN Bank, maar mij er eerlijk gezegd niet echt in verdiept. Ik zag inderdaad dat er dividend was uitgekeerd, maar snapte niet precies hoe en wat. Nu is het mij helemaal duidelijk. Dankjewel!