Spaarpotjes binnen één spaarrekening

De ASN-bank gaat de voorwaarden veranderen van het internetbankieren, vanaf 1 juli aanstaande (zie ook hier). Ik was deze nieuwe voorwaarden aan het doorlezen, en toen zag ik staan “Spaarpotten instellen”. Hee, kijk, da’s interessant…

Ik had vroeger zo’n zes verschillende spaarrekeningen, elk met hun eigen doel. Ik had er eentje voor het gezamenlijke sparen van mijn vriend en mij (bijvoorbeeld voor de vakantie en voor andere uitstapjes), ik had er een voor een toekomstige grotere uitgave voor mezelf, ik had er een voor de jaarlijkse premiebetaling voor de ziektekostenverzekering, en zo had ik er nog een paar.

Momenteel heb ik veel van die rekeningen gesloten. Ik vond het namelijk wel veel gedoe met de belastingaangifte, zo’n lange lijst van spaarrekeningen, en die bedragen die je dan allemaal op moet tellen om te kijken of je vermogensbelasting moet betalen. Het moet liefst eenvoudiger (daarom ben ik ook mijn beleggingen wat aan het vereenvoudigen).

Maar ik merk nu wel een nadeeltje van het hebben van minder spaarrekeningen: op dit moment boek ik maandelijks twee bedragen over naar één spaarrekening: de maandelijkse inleg zodat ik de ziektekostenverzekering kan betalen in december, en de maandelijkse inleg voor de nichtjes en het neefje. En nu weet ik nu al niet meer, hoeveel ik nou voor elk van die doelen heb gespaard. Op een andere rekening wil ik eigenlijk ook twee verschillende potjes hebben: eentje voor de algemene buffer, waar ik dus liever niet aan moet komen tenzij er echt een financieel rampje plaatsgevonden heeft, en de rest is dan voor “overig geld”, waar ik wel eventueel aan mag komen.

Als de ASN-bank inderdaad de mogelijkheid voor spaarpotten gaat toevoegen bij het internetbankieren, dan zal ik daar heel dankbaar gebruik van maken, om voor mezelf duidelijker te krijgen welk deel van het geld op een spaarrekening waarvoor bedoeld is.

Als deze optie toch nog niet meteen beschikbaar komt, kan ik natuurlijk ook zelf in een spreadsheet uit gaan rekenen, en dan bij gaan houden, hoeveel van het geld op elke rekening waarvoor bedoeld is. Maar die spaarpotten, dat klinkt wel een stukje gemakkelijker!

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Spaarpotjes binnen één spaarrekening

  1. Ik had het ook gelezen en ik vroeg me al af waar ik dat dan kon instellen. Maar het is dus pas vanaf 1 juli. Dat had ik nog niet begrepen. Bedankt voor de opheldering 😀

    • Graag gedaan. Ja, de nieuwe voorwaarden gaan in per 1 juli, dus ik denk dat die spaarpotjes dan ook ingevoerd gaan worden. Het zou ook kunnen dat ze het nog pas later invoeren, maar dat ze het alvast in de voorwaarden gezet hebben. Maar ik hoop zelf per 1 juli ze te kunnen gebruiken!

  2. nomoskar

    He, dat vind ik nog eens een goede verandering. Kan ik de boel nog overzichtelijker maken.

  3. Dat is een mooie toevoeging, maakt het allemaal een beetje gemakkelijker.