Vakantie en minder stress

Ik heb nog steeds vakantie. Volgende week begin ik pas weer met werken en krijg eerst nog een vrije maandag cadeau. Dus ik zit nog helemaal in dat vakantiegevoel (ook al heb ik trouwens niet alleen maar geluierd deze vakantie).

Wat ik merk is dat er toch wat stress van me afglijdt tijdens een vakantie. Af en toe heb ik tijdens een werkweek last van dingen als brandend maagzuur, hoofdpijn, of een opgejaagd gevoel. Niet heel vaak, maar soms wel. Tijdens het weekend heb ik dat soort klachten nooit, en nu tijdens de vakantie merk ik al helemaal hoe relaxed ik me voel. Wat zou ik dat graag zo houden!

Zo’n vakantie doet me daarom ook altijd weer nadenken over mijn leven. Hoe kan ik het zo leuk mogelijk maken, ook als ik wel werk? Hoe kan ik de stress (verder) verminderen?

Dit jaar had ik mezelf best ambitieuze doelen gesteld op financieel gebied en dat gaat best goed, ook al haal ik ze misschien net niet helemaal. Maar als ik op de langere termijn kijk, ben ik misschien wel te ambitieus bezig nu. Dan hou ik straks allemaal geld over, waarvan ik niet weet, wat ik er mee aan moet. En daar heb ik dan tijd voor ingeruild die ik nooit meer terug kan krijgen. Da’s toch ook zonde?

Dé oplossing weet ik niet, maar begin volgend jaar ga ik in principe weer terug van een 28-urige werkweek naar een 20-urige werkweek. Ik zou dan weer kunnen vragen om tijdelijk meer werkuren en die misschien ook kunnen krijgen, maar misschien moet ik die teruggang naar 20 uur per week maar gewoon laten gebeuren.
Ook mijn onregelmatige werkrooster levert soms wel eens stress op, bijvoorbeeld als ik “ja” zeg tegen een dienst ’s avonds én tegen een dienst de volgende ochtend. Minder uren gaan werken betekent waarschijnlijk dat ik vaker “nee” kan zeggen op een voorstel voor zo’n stressvolle combinatie van diensten.

Dus daar zit ik nu over na te denken. Hebben jullie dat ook, dat je tijdens je vakantie allemaal goede voornemens maakt? En zou het me lukken om ze ook uit te voeren?

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Vakantie en minder stress

  1. Hallo. Ik zat ook met dat dilemma doelen, voornemens en (soms) terugval als de vakantie weer over was.
    Ik raad het boek “mijn leven als kunst” van Robert Fritz aan http://www.bol.com/nl/p/je-leven-als-kunst/1001004002602619/

    Als je lid bent van de bibliotheek kun je dit voor 1 euro bestellen (indien niet aanwezig in je eigen bieb).
    Laat mij weten of dit helpt.

    Groetjes,
    Nee Maar 🙂

  2. Gewoon Vlijtig

    Goed over nadenken. Dat je de uren erbij hebt gekregen, was dat een verzoek van je werk of vroeg je er zelf om? En als je kiest voor 20 uur, kun je dan ook nee zeggen tegen een verzoek om extra te komen? Misschien moet je je die vragen allemaal over je heen laten komen. En bv het komende halfjaar gebruiken om dat te doorzien. En ook meer nee zeggen tegen uren boven de 28 uur. Mogelijkheden genoeg. Succes met je overdenking.