Crowdfunding – ik stop er mee

Gisteren las ik weer een blogpost van iemand die enthousiast met crowdfunding gaat beginnen. Ik ga er juist mee stoppen. Crowdfunding is nog vrij nieuw en slecht gereguleerd. Ik denk niet dat een gewone persoon moet gaan crowdfunden in de hoop op succes. Het is geen goede vervanger van “gewoon” beleggen in een goedkoop en breed gespreid indexfonds.

Naar mijn mening mag je natuurlijk best aan crowdfunding doen, als je maar begrijpt dat de kans behoorlijk groot is, dat je je geld niet terugkrijgt. Dus je mag het best voor de lol doen. Of omdat je helemaal achter een bepaald bedrijfje of een bepaalde persoon staat met een goed idee. Maar ga het niet doen met geld wat je straks echt hard nodig gaat hebben.

Want het kan zomaar ineens zijn dat een van de bedrijfjes die jij gekozen hebt, failliet gaat. En dan kun je, over het algemeen, fluiten naar je geld.

Tot nu toe gaat het met mijn investeringen gelukkig goed. Iedereen heeft altijd nog op tijd terugbetaald. Ik heb nog veertien leningen lopen (ik zal er binnenkort weer eens over rapporteren), en ze zijn allemaal “bij”. Ik zag wel op de website een ander bedrijfje langskomen wat failliet is gegaan. Gelukkig had ik daar niet in geïnvesteerd, omdat ik het product wat dit bedrijf wilde gaan verkopen, meteen al erg idioot vond*. Blijkt dat ze het inderdaad aan de straatstenen niet kwijt konden.

Maar: net zo goed kan één van de veertien bedrijfjes waar ik wél in zit, failliet gaan. Het succes van een bedrijf hangt niet alleen af van het product, maar ook nog eens van andere dingen als de algemene economie, de mensen die er werken (die bijvoorbeeld ook dom of lui kunnen zijn, kunnen frauderen, of ziek kunnen worden), een leverancier van het bedrijf dat niet levert, of een afnemer die de rekeningen niet betaalt, en zo voort.

Kortom, als je via crowdfunding investeert in één of in een paar verschillende bedrijfjes, dan zijn er heel veel verschillende factoren die invloed hebben op de succeskans. En als een van je bedrijfjes faalt, dan kan dat heel goed betekenen dat jij je geld gewoon kwijt bent. De rente die de andere bedrijfjes je dan betalen, kunnen dan misschien net compenseren voor het verloren geld.

Leg je in, omdat je het ze gunt, en omdat je eventueel het geld wel kwijt kunt zijn: prima. Maar ga niet crowdfunden met de gedachte dat je geld veilig is. Dat is het niet.

*Dit bedrijfje wilde een plastic houder maken, waarin je een keukenrol op kon hangen. Deze keukenrol zou dan in een ander deel van de houder door een bakje met vloeistof geleid worden. Met als eindresultaat, dachten ze, een nat doekje – zoals je die in pakjes kunt kopen, bijvoorbeeld schoonmaakdoekjes van de Glorix, waar al wat van het schoonmaakmiddel in elk doekje zit. Ik denk dat de meeste mensen die dit lezen ook wel denken: Nee, niet de uitvinding van de eeuw, zo’n keukenrol-houder-met-bakje-voor-sop. Ik dacht dat in ieder geval wel en investeerde dus, gelukkig, niet.

13 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

13 Reacties op “Crowdfunding – ik stop er mee

  1. Je hebt het over mij en ja, ik begrijp heel goed dat ik mijn geld kwijt kan raken.

    • Oh ja, ja. Sorry, ik kon het niet meer terugvinden. Dit was het stukje inderdaad. Maar het is ook wel zo dat ik het recent bij meerderen heb gelezen, denk ik.

      • Ik denk dat zowel voor aandelen als voor crowdfunding geldt dat je ervanuit mag gaan dat je geld kwijt raakt. En dat spreide n dat risico weliswaar beperkt, maar niet wegneemt…

        Vraag me wel af wat je juist nu heeft doen besluiten ermee op te houden? Je komt niet echt over als iemand die zich nu pas realiseert dat je je geld ook kunt kwijtraken??

      • Ik had er een paragraafje aan gewijd aan het eind, maar het toen weer weggehaald. Ik stop er mee, omdat het teveel tijd kost, gezien wat het oplevert. Mijn beleggingen worden er ook gecompliceerder van, terwijl ze er niet beter van worden. Ik begon er mee, omdat het me interessant leek, ik was nieuwsgierig naar hoe het werkte. En nou, nu vind ik het dus niet interessant genoeg meer om er nog tijd (en geld) in te stoppen. De huidige leningen moet ik natuurlijk nog wel gewoon af laten lopen, dat duurt nog wel een paar jaar. Maar ik zoek geen nieuwe meer uit.

  2. Jammer dat je gaat stoppen met crowdfunding terwijl het eigenlijk best goed gaat begrijp ik uit je verhaal. Het kost zeker tijd en je moet er wel plezier in hebben inderdaad.
    Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor) en begint de branche steeds professioneler te worden . Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is inderdaad dat bedrijven ‘omvallen’ en je het geld kwijt bent, daarom is voldoende spreiding in projecten, en als je even bezig bent ook spreiding in platformen, een must.
    Ook als je voldoende spreiding heb zal er inderdaad wel eens iets mis gaan zodat een project omvalt. Dat wil overigens niet zeggen dat je je inleg geheel kwijt bent. E.e.a. is natuurlijk ook wel afhankelijk of je de goede platformen heb weten te selecteren. Een voorbeeld: een project waar je 100 euro inlegt met een looptijd van 5 jaar met 8% rente. Stel dat het bedrijf na drie jaar in de problemen komt en niet verder meer zou kunnen betalen. Je heb dan de eerste drie jaar al aan rente en aflossing € 72,50 retour ontvangen. Je verlies is op dat moment inderdaad 27,50 + de 1% rente die je anders over de inleg bij de bank ontvangen zou hebben. Daarnaast is er bij veel projecten nog een stok achter de deur om nog iets meer geld terug te halen als het onverhoopt fout gaat met een project. Iets wat overigens vaak niet zal lukken. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan hoofdelijke aansprakelijkheid van de directeur van een b.v.
    Op dit moment is de verwachting dat ongeveer 3 a 5% van de projecten gedurende de looptijd in de problemen komen. De projecten bieden gemiddeld (momenteel) 7% zet dit af tegen de rente bij de bank van ongeveer 1%. Dan moet een rendement van ongeveer netto 3% mogelijk zijn en dat is altijd nog netto 2% meer dan op de spaarrekening bij de bank.
    Ik ben overigens helemaal met je eens dat crowdfunding veel beter vergeleken kan worden met beleggen in aandelen dan met sparen en dat er zeker risico’s zijn maar daar is de kans op een hoger rendement dan ook naar. Verder kun je met het hele proces ook gewoon veel plezier beleven.
    Crowdfunding kan denk ik prima passen in de mix van beleggingen die je kunt aanhouden naast de spaarrekening, aandelen(fondsen), edelmetalen enz. enz. Maar….. blijven spreiden, proberen de goede projecten te selecteren en natuurlijk alleen met geld wat je kunt missen!

    • Een heel verhaal van je.

      Ik ga dus inderdaad mijn beleggingsportefeuille versimpelen, dus dat is één van de redenen om te stoppen hiermee.

      Daarnaast vind ik het uiteindelijke rendement wat jij denkt dat je met crowdfunding kunt halen, 3%, wel een beetje te laag. Ik denk wel dat je berekening ongeveer klopt – beloofd rendement 8%, en dan een paar faillissementen, dus uiteindelijke rendement hopelijk net positief, met wat geluk. Nou, dan beleg ik liever, het rendement daarvan is gemiddeld hoger dan 3%, zeer waarschijnlijk (als je kijkt naar het verleden).

      Ook is het best moeilijk om je investering in crowdfunding te spreiden. Moeilijk om bijvoorbeeld die 25 goede bedrijfjes te vinden (die Zakelijke Bezuiniger hieronder noemt) waar je wel in zou willen inleggen. Daar ben je dus een hele tijd mee bezig, en dat is het mij dan dus ook niet waard (als je dan kijkt naar hoeveel winst je eventueel zou kunnen halen hiermee, en je deelt dat door het aantal uren dat je er mee bezig bent geweest… Dan wordt de opbrengst per uur dat je er in stopt, wel erg laag).

  3. Voor crowdfunding geldt met name dat je goed moet spreiden. Als je 25 projecten hebt van 100 euro kan het geen kwaad dat er eentje failliet gaat. Dan heb je alsnog een prima rendement. Zelfs met 2 faillissementen heb je nog altijd winst.

    Dit is anders als je bijvoorbeeld slechts 5 projecten hebt, waarvan er eentje omvalt. Dan slaat je rendement heel snel om in een negatief rendement. Dus als je aan crowdfunding begint is het het beste om even door te zetten en te spreiden.

    Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor aandelen, je gaat ook niet beleggen met 100 euro omdat je aankoopkosten dan relatief te hoog zijn om makkelijk rendement te pakken.

  4. GJ

    Ik was eigenlijk juist met crowdfunding begonnen omdat ik aandelen en dergelijke nogal ingewikkeld vond. En er is zeker risico dat je geld kwijt raakt. Maar is bij crowdfunding het risico (mits je je investeringen goed gespreid hebt) niet minder dan bij aandelen? Aandelenkoersen schommelen immers nogal, en ze dalen al bij een beetje slecht nieuws of economische tegenwind. Bij crowdfunding is je geld pas weg als het hele bedrijf failliet gaat. En als je 1000 euro gespreid hebt over 10 investeringen, dan ben je wel je investering kwijt, maar houdt je nog steeds 90% over. Of denk ik nu te simpel?

    • Ik denk dat bij crowdfunding het risico veel hoger is dan bij het investeren in een gespreid aandelenfonds. Tenminste, als je het voor de lange termijn doet. Aandelen kunnen in waarde dalen, maar op de lange termijn hebben de Amerikaanse aandelen een gemiddelde groei van zo’n 10% per jaar laten zien, 7% na correctie voor inflatie. Dit is dus ondanks alle pieken en dalen die de markt ook laat zien. Kopen en lang vasthouden is dus het devies, dan mag je zeker hopen op een mooie winst.

      Woekerpolissen hebben beleggen een slechte naam gegeven. In de eerste plaats spiegelde men mensen te mooie rendementen voor, en in de tweede plaats waren de kosten zo hoog, dat er nog maar weinig over kon blijven om mee te beleggen en om te profiteren van de koerstwinsten. Tja, als de aandelen dan in prijs dalen, dan wordt ineens pijnlijk duidelijk hoe zwaar kosten op het geheel kunnen drukken.

      Bij crowdfunding weten we nog niet hoe het gaat, daar is het te nieuw voor. Wat je al wel kunt zien, is dat je meestal gevraagd wordt om te investeren in een nieuw idee of in een opstartend bedrijfje. Wat bekend is uit het verleden is dat het financieren van opstartende bedrijfjes best riskant is. Veel opstartende bedrijfjes redden het uiteindelijk niet. (Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze op dat moment nog een crowdfunding lening aan het terugbetalen zijn, maar dat kan natuurlijk wel).

      Tenslotte is het ook zo, dat jij als investeerder waarschijnlijk slechter in staat bent om in te schatten hoe een bedrijfje het gaat doen, dan dat een professional (bij een bank bijvoorbeeld) dat zou kunnen. Als een bedrijf een lening aanvraagt bij een bank, dan zit daar bij de bank iemand met veel kennis die probeert te beoordelen hoe groot de kans is dat de bank het uitgeleende geld terugkrijgt. Iemand die kennis heeft van de markt waarin het bedrijfje wil gaan opereren, iemand die bedrijfsplannen kan lezen. Het is duidelijk dat zo iemand het ook niet altijd bij het rechte eind heeft, maar ik denk dat wij als crowdfunders, complete leken die we zijn, misschien wel teveel op een mooi verhaal af gaan, en daar niet zo goed doorheen kunnen daar prikken.

      • Het grote verschil met aandelen (fondsen) is dat je met crowdfunding (afhankelijk van het platform waarvoor je kiest) al vanaf de tweede maand, en daarna maandelijks, een deel van je inleg terug krijgt. Daarmee loop het risico in het desbetreffende project ook maandelijks een klein stukje terug. Daarnaast kan je dat geld vervolgens, als je dat wil, weer opnieuw investeren. Als je ooit je aandelen weer wil verkopen moet je maar afwachten hoe de koersen op dat moment staan.
        De keuze om wel of niet te investeren in een nieuw idee, opstartend bedrijf, of juist in een al jaren (goed) lopend bedrijf dat wil uitbreiden kun je natuurlijk helemaal zelf maken. Ja, dat kost zeker tijd maar is ook heel leuk om te doen en er mee bezig te zijn, maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk. Geld stoppen in een aandelenfonds is zo saai en je hebt geen enkel idee waar je geld naartoe gaat en wie er achter zitten. Ik wil wel nogmaals benadrukken dat je Crowdfunding prima kunt inpassen in een mix van beleggingen die je kunt aanhouden naast de spaarrekening, aandelen(fondsen), edelmetalen enz. maar ik zou er zeker niet een te hoog gedeelte van je totale beleggingsgeld in stoppen.
        Tenslotte dan nog even de selectie van projecten. Je moet natuurlijk zorgen dat je de projecten laat lopen bij een of meerdere platformen die een zo goed mogelijke voorselectie doen van de crowdfundingprojecten en je daarbij zoveel mogelijk gegevens geeft om een inschatting te kunnen maken. Als je daar de tijd voor hebt, of wil maken, is dat nou juist zo leuk om te doen en je weet tenminste aar wie je geld toegaat. Er zijn echt platformen te vinden die kennis in huis hebben om, tot op zekere hoogte, een risico inschatting te maken. Zelf moet je natuurlijk altijd je gezonde verstand blijven gebruiken.

      • Het grote verschil met aandelen (fondsen) is dat je met crowdfunding (afhankelijk van het platform waarvoor je kiest) al vanaf de tweede maand, en daarna maandelijks, een deel van je inleg terug krijgt.

        Ik ben nu nog tot 2019 bezig om mijn geld uit de crowdfunding terug te krijgen. Ik moet rustig afwachten totdat dat laatste bedrijf terugbetaalt. Dat vind ik nu weer een nadeel. Bij aandelen zou ik ze meteen kunnen verkopen (niet dat je de hele tijd maar aandelen moet kopen en verkopen, maar goed, het kan in ieder geval wel). Als je winst wil blijven halen uit crowdfunding, dan moet je dus ook telkens nieuwe projecten uitzoeken, waarbij je ook telkens weer opnieuw het risico loopt dat ze je niet terug gaan betalen. Dus ook al krijg je elke maand een klein deel van je geld terug, je blijft toch voortdurend een bepaald risico lopen.

        Je tweede punt is voor mij ook belangrijk. Het kost veel tijd om echt iets uit te zoeken (en dan nog heb je als leek maar een beperkte kennis om een goede keuze te kunnen maken). Ik probeer op dit moment mijn investeringen te vereenvoudigen. Crowdfunding met 50 euro hier en 100 euro daar (om het risico te spreiden) is niet zo eenvoudig, het kost tijd. Die “activiteit” stoot ik dus af. Voordeel van indexfondsen is dan, dat ik geen keuzes hoef te maken, en dat ik rustig elke maand automatisch een bedrag kan overmaken, wat dan vanzelf gespreid wordt ingelegd. Veel eenvoudiger kan het niet. Liever saai, dus, wat mij betreft. Haal ik mijn kick wel uit andere dingen 🙂

      • Wat ik zelf soms doe is op een forum over crowdfunding met andere mensen met de zelfde interesse de projecten in grote lijnen bespreken. Altijd weer leuk om de verschillende zienswijze te horen. Soms zijn we het eens en soms helemaal niet en krijg je hele discussies. Altijd interessant om de zienswijze van sommige mensen te horen en je kunt er altijd weer van leren. Ik werk vaak van huis uit en dan kan ik het mooi inpassen en geeft het even afleiding om even met iets anders bezig te zijn maar een kick krijg ik er nu ook weer niet van hoor ;-). Ik stop er per project overigens wel iets meer in als 50 of 100 euro, dus is het iets minder “erg” om er wat tijd in te stoppen. Ik ben dan ook wel al iets langer bezig dan dat jij dat bent.
        Maar groot gelijk hoor, het kost wel tijd die je ook aan hele andere dingen kunt besteden. Wat bij jou altijd zo leuk is om te lezen dat je heel weloverwogen je keuzes maakt. In mijn ogen is een weloverwogen keuze altijd goed, en meer kan je als mens ook niet doen.