Beleggingen update

In mei veranderde ik weer wat aan mijn beleggingen:

  • Ik verkocht een aantal aandelen van het Vastgoedfonds. Ik wil voor het einde van dit jaar alle aandelen hiervan verkocht hebben, maar had besloten om dit in stapjes te doen (want mijn verlies toegeven doet zeer, dus dan geef ik het maar langzaam toe, stukje bij beetje). Zie ook hier.
  • ik liet de obligaties die ik bij Brand New Day had omzetten in aandelen. Dit deed ik alleen om mijn hele portfolio wat simpeler te maken. In plaats van in negen verschillende fondsen beleg ik er nu nog maar in acht (het Brand New Day Euro Staatsobligatiefonds valt weg). En dit worden er zeven als over een paar maanden alle vastgoedfonds-aandelen verkocht zijn.
  • ik kocht voor 500 euro bij van het Groenfonds. Dit deed ik om drie redenen: ik vind het groenfonds leuk om in te beleggen (want groen), ik hoef geen vermogensbelasting te betalen over het geld wat in dit fonds zit (dat scheelt 1,2% per jaar), en ik moest wat meer geld in obligaties steken (zoals het Groenfonds) om de verhouding aandelen/obligaties weer op ongeveer 1:1 te krijgen.

Daarnaast deed ik de “vaste” stappen van:

  • 250 euro inleggen in het ASN Obligatiefonds
  • 250 euro inleggen in het BND Duurzaam Wereld Indexfonds
  • 500 euro inleggen op een spaarrekening met nu nog 1,4% rente per jaar

Hier het overzichtje:

Screenshot 2015-05-31 10.59.30

Dankzij een mooi salaris in mei is de balans aandelen en obligaties en spaargeld nu bijna goed (ik wil graag 50% spaargeld, 25% aandelen en 25% obligaties). De komende maand(en) moet ik extra geld wel nog vooral naar de spaarrekening sluizen, maar dat gaat me lukken.

Ik hou mijn beleggingen bij op een aparte pagina.

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Beleggingen update

  1. Wendy

    ik wil beleggen per maand voor €50 heb je nog tips?

    • Weet je zeker dat je dat geld echt kunt missen? Als dat niet zo is, dan zou ik toch nog even alleen maar sparen.
      Als je het wel kunt missen, dan zou ik ergens uitzoeken waar je voor weinig kosten een indexfonds aankoopt wat gespreid belegt, en het dan echt automatiseren (elke maand vanzelf die 50 euro inleggen zonder er bij na te hoeven denken). En dan achterover leunen en een hele tijd NIETS doen, niet als het goed gaat en ook niet als het slecht gaat. Gewoon doorgaan.

      Bij Meesman (die hebben lage kosten en indexfondsen) kun je helaas pas met 100 euro inleg per maand terecht. Bij Brand New Day (ook lage kosten en indexfondsen) kun je wel 50 euro per maand beleggen. Ook bij andere financiële instellingen en bij banken kan je vast ook maandelijks beleggen, maar kijk in alle gevallen wel naar de kosten, en ook naar waar je dan in belegt.

      • M

        Zelf ben ik een half jaar geleden als startende belegger begonnen met Fitvermogen. Ze rekenen geen service- en transactiekosten, waardoor je ook makkelijk tussentijds kunt aan- en verkopen, dan wel switchen. Hun site is erg overzichtelijk en geeft veel informatie. Je eigen aandelenportefeuille en behaalde rendementen kun je makkelijk inzien. Ik vind het erg gebruiksvriendelijk, juist ook voor een beginnende belegger. Minimale inleg is 50,00.

      • Het gaat hier wel om fondsen waarbij actief belegd wordt door een beheerder. Geen indexfondsen dus. En er zitten kosten aan, het Global fund bijvoorbeeld heeft 0,71% kosten per jaar (lopende kosten). De kosten van een vergelijkbaar maar passief fonds bij Brand New Day zijn 0,59% en bij Meesman 0,5% . Dus niet veel verschil, maar ook niet supergoedkoop.

  2. Anoniem

    Fitvermogen rekent idd fondskosten die iets hoger zijn dan bijv. van Meesman. Omdat ik zelf de beurs ook
    volg en op grond daarvan soms tussentijds aan/verkoop/switch ben ik uiteindelijk goedkoper uit, doordat ik geen transactie kosten betaal.