Sigarettenrook? Niet in mijn huis!

Ik zit thuis te werken en heb het dakraam open. Ineens komt er rooklucht binnendrijven. Dat betekent dat iemand van mijn buren op z’n dakterras staat te roken. Het is een nogal gemene, scherpe, sigaret ook. Ik heb m’n dakraam nu maar dichtgemaakt om verdere invasie te voorkomen.

Grappig eigenlijk, hoe intolerant ik ben geworden naar de lucht van rook. Als er op een terrasje in de buitenlucht gerookt wordt, en het waait mijn kant op, dan vind ik dat al vreselijk. Het is trouwens ook echt hinderlijk, want ondanks dat het in de buitenlucht is, kan de geur soms flink blijven hangen, of blijven er telkens nieuwe geurvlagen langsdrijven totdat de sigaret dan eindelijk op is. En ook nu erger ik me aan het feit dat mijn huis nu naar rook ruikt omdat buiten iemand één sigaretje rookt.

Vergelijk dat met toen ik opgroeide: als je op feestjes kwam, dan was het gebruikelijk dat er binnen gerookt werd tijdens het feestje. Als je wat later binnen kwam, dan liep je aan tegen een warme lucht vol alcohol- en rook-walmen. Maar het hoorde erbij, en je wist niet beter. Je kleren stonken flink naar rook daarna, en moesten in de was. Ook op het werk mocht gewoon binnen gerookt worden, en mijn vader had altijd twee dagen hoofdpijn na een vergadering, omdat men tijdens een vergadering driftig aan sigaren en sigaretten zat te trekken. (Mijn vader was één van de weinige niet-rokers). Mijn leraar Frans stak nog wel eens een sigaretje op in de klas terwijl wij een overhoring zaten in te vullen. Stel je dat nu voor.

Wat heerlijk dan, dat de wereld hier nu toch zo veranderd is. Als je nu stopt met roken, dan heb je in ieder geval veel minder momenten waarop iedereen om je heen gezellig zit te paffen en jij de geur moet inademen. Je hebt dan misschien nog wel wat collega’s of vrienden die “even naar buiten moeten”, maar dat is minder confronterend. Er zijn, denk ik, ook iets minder prikkels om te beginnen met roken. Al is er vast nog wel sociale druk op sommige jongeren omdat roken waarschijnlijk nog steeds als stoer gezien wordt – after all, je waagt je leven ermee, niet? En wat is er stoerder dan om op je zestigste longemfyseem hebben…

Maar wie weet gaan we naar een wereld toe waarin roken echt, echt de uitzondering wordt, en tenslotte misschien net zo zeldzaam als heroïne spuiten. Een wereld waarin kinderen heel verbaasd kijken naar iemand die rookt (“Wat doet die man nou, mama?”) en waarin jongeren niet gaan roken (net zoals dat de meeste jongeren nu geen badzout gaan snuiven of heroïne gaan spuiten). Dan zijn er echt minder longartsen nodig, maar ach, die vinden wel weer een andere baan.

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Sigarettenrook? Niet in mijn huis!

  1. Lot

    Ik heb me toen ook echt niet gerealiseerd wat een overlast je eigenlijk veroorzaakt met roken. Ben nog bijna elke dag blij dat ik er al 3 jaar af ben.

    Toen het op mijn werk niet meer mocht en er een rookkamer kwam, kwam er ook na paar weken een beleid hoe vaak er die extra pauze genomen mocht worden want soms liep 1/3 van de etage leeg en kwam pas 2 min. later weer terug en dat werd echt vervelend voor ons anderen. Gelukkig was het daarna een stuk beter geregeld.

  2. Er is inderdaad een heleboel veranderd! Toen ik naar school ging was roken door de meester en door de leraar heel gewoon. Je zat in de klas in de rook. Ook in treinen waren maar heel weinig niet-rokers plaatsen, de meeste treincoupés waren rokers coupés.Toen 40 jaar geleden mijn eerste man niet-roken stickers op de voordeur wilde plakken om aan te geven dat hij roken in zijn huis niet tolereerde, vond ik hem toch wel wat asociaal. Je kon toch geen mensen weren omdat ze rookten? Achteraf ben ik het volledig met hem eens en wil ik ook geen rokers in huis, maar toen lag dat anders.

  3. Nicole

    Ik heb zelf nooit gerookt maar mijn vijf vriendinnen op de Havo wel. De meesten hielden de rook alleen in hun mond hoor en deden het alleen voor de stoer. Op het eerste schoolfeestje in de 2e klas rookte bij het begin bijna niemand en na afloop 90 procent.
    Ik mocht bij feestjes altijd onder een open raampje zitten gelukkig en toch had ik vaak zere ogen na afloop.
    Van de meiden die ik nu nog af en toe zie of spreek rookt er nog maar eentje.
    Van onze vrienden en familie rookt niemand. Zwager had een tijdje een vriendin die rookte maar die ging dan vanzelf naar buiten. Van ons team op het werk rookt niemand. Je moet bij ons uitklokken als je gaat roken.
    Zoon van 16 vindt roken vies en hoewel zijn vrienden wel roken en blowen moet hij er niets van hebben. Zijn vrienden moedigen hem ook niet te gaan roken, het is voor hun een gegeven. Overigens wordt op het VMBO waar hij zit wel veel meer gerookt dan op de school waar zijn even oude neef zit (tweetalig) VWO / Gymn.
    Nic