Je partner “om” krijgen

Ik ben er nog niet achter hoe het moet, je partner om krijgen, qua financiën dan. Sowieso heb ik een partner die gewoon z’n eigen plannen heeft, en dat kan ik alleen maar toejuichen. Ik krijg jeuk van mensen die dicteren hoe hun partner moet leven, dus zelf wil ik ook niet zo zijn.

Maar op financieel gebied zou het soms wel handig zijn als we wat meer dezelfde plannen hadden. Ik denk dat je echt samen sterker zou kunnen staan. Twee inkomens die samen voor één doel ingezet kunnen worden, en een gezamenlijk plan voor het uitgavenpatroon.

Mijn vriend heeft een mooi inkomen, spaart ook wel wat, maar wil verder niet over financiële dingen aan het hoofd gezeurd worden. Zou bijvoorbeeld het huishoudpotje 100 euro meer per maand nodig hebben, dan zou hij gewoon zijn bijdrage opschroeven en er dan verder niets meer over willen horen. Liever wat meer geld uitgeven dan er veel over moeten nadenken.

Ik heb een mooi inkomen, spaar veel, en zou best nog wat meer over onze gezamenlijke financiële dingen willen nadenken. Ik zou willen dat mijn partner enthousiast mee zou denken over het volgende bespaarplan.

Maar… Dat is gewoon niet zo. Zo zit hij niet in elkaar. En daarom bouwt hij wat langzamer spaargeld op dan wat zou kunnen, maar hij ligt wel op de goede koers (er komt geld bij, stukje bij beetje). En daarom bouw ik ook ietjes langzamer spaargeld op dan ik zou kunnen, door de compromissen die je dan toch maar sluit.

Het zij zo.

MrMoneyMustache schreef er ooit wel een stukje over, over hoe je partner over te halen om zuiniger te leven en bewuster met geld om te gaan. Maar ik geloof dat de praktijk toch nog wel wat weerbarstiger is.

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Je partner “om” krijgen

  1. Jouw partner zal het wel niet nodig vinden zo fanatiek (niet verkeerd bedoeld) met geld bezig te zijn als jij. Als je je goed kunt redden, geen schulden hebt en ook nog maandelijks overhoudt, dan is het voor veel mensen goed. Niet iedereen wil op z’n vijftigste de hypotheek afbetaald hebben, beleggingswinsten halen en stoppen met werken, bijvoorbeeld, en gaat daardoor wat gemakkelijker met zijn/haar geld om.

  2. e

    Ik heb wel een heel zuinige man, maar die verdiend helaas niet zoveel. Ook mijn partner zal niet zeggen dat we moeten sparen. Je kunt helaas niet op alle punten hetzelfde enthousiastme hebben 🙂

  3. Zo is het bij ons ook, maar werkt toch goed.