Belangrijke papieren inscannen

Vandaag ga ik weer eens de belangrijke papieren inscannen uit de administratie. Eén keer per jaar doe ik dat, ergens in de zomer. Het idee is dat ik de belangrijke papieren ook in digitale vorm heb. Deze scans gaan op een USB-stick naar mijn ouders, waar ze in hun brandkluis gaan. Mocht ons huis ooit afbranden of iets dergelijks, dan hebben we de documenten in ieder geval nog digitaal.

Heel veel papierwerk scande ik een paar jaar geleden al in, en deze scans kunnen gewoon weer over op de nieuwe USB-stick, tenzij er iets veranderd is. Denk aan dingen als:

  1. de hypotheekpapieren (van mijn vriend). We zijn nog niet verhuisd, de hypotheek is niet veranderd, dus deze hoef ik niet opnieuw te doen dit jaar.
  2. diploma’s van opleidingen. Daar zijn er dit jaar, helaas misschien, geen bij gekomen.
  3. ons samenlevingscontract. Ook (lekker!) niets aan veranderd.

Dingen die ik wel wil inscannen of opslaan (sommige dingen zijn al digitaal), zijn bijvoorbeeld de meest recente pensioenoverzichten, de belastingaangifte over 2014, de verzekeringspolissen voor dit jaar en de nieuwe autopapieren van mijn vriend.

Het is even een klusje, maar het voelt wel fijn als het weer klaar is. Zo rond deze tijd van het jaar zijn de meeste papieren voor 2015 weer binnen (bijvoorbeeld die pensioenoverzichten en zo), dus is dit ook een goede tijd om dit weer eens te doen.

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Belangrijke papieren inscannen

  1. Huib

    Je kunt ze ook scannen en naar jezelf toe mailen. Het staat dan op de server van de Provider. Overal ter wereld kun je erbij. Dit is ook handig voor vakanties bv paspoort e.d. inscannen en naar jezelf sturen.

  2. In Belgie zijn er gelukkig al een aantal oplossingen om belangrijke papaier digitaal te krijgen. Ze staan dan op de server bij de aanbieder, en je kan ook een copietje lokaal of op een drive op het internet bijhouden.
    Misschien moet ik het ook maar eens doen voor alles wat ik nog niet digitaal heb.

  3. Lot

    Voor verhuizing moest ik een aantal oude papieren digitaal aanleveren ,maar had geen scanner. Kreeg toen de tip foto’s te maken en als JPG op te slaan. Werkt ook prima.

  4. Tineke

    Het is zo stil op je blog… Alles goed?

  5. Anoniem

    Ik gebruik zelf Crashplan, encrypted en volautomatisch.