Tip: overweeg een sim-only abonnement.

Vier jaar geleden nam ik een abonnement voor 24 maanden en kreeg daar mijn eerste smartphone bij. Ik betaalde hiervoor per maand 35 euro. Een koopje, dacht ik! Regelmatig moest ik trouwens bijbetalen voor het bellen van een betaalnummer, maar goed. Ik betaalde voor deze twee jaar minimaal 24 x 35 euro is 840 euro, plus dus hier en daar nog wat extra euro’s voor het bellen van betaalnummers. Precieze bedragen kan ik niet meer terughalen.

De smartphone die ik vier jaar geleden bij mijn abonnement gekregen had, was een onding. Ik liet het drie keer repareren (binnen de garantie gelukkig) en daarna was ik het zat. Nooit meer dat merk! Ik kocht twee jaar geleden zelf een iets ouder model smartphone (zie hier). Dit kostte mij 340 euro. Vanaf augustus 2013 kon ik overstappen naar het nieuwe sim-only abonnement voor 13,50 euro per maand. Gedurende de afgelopen twee jaar heeft dit abonnement mij dus 24 x 13,50 gekost, 324 euro, daarnaast moest ik af en toe bijbetalen, voor een totaal van zo’n 24,80 euro. Totale kosten van de afgelopen twee jaar waren dus: 340 euro voor de telefoon plus 349 euro voor de belkosten, voor een totaal van 689 euro.

Yes, zo’n 150 euro bespaard, vergeleken met het abonnement-inclusief-telefoon! En de gemiddelde kosten per maand voor kunnen bellen en sms-en en mailen en appen naar hartelust gingen dus omlaag van 35 euro per maand naar 29 euro per maand.

Mijn maandkosten kunnen nog verder omlaag gaan, namelijk als mijn huidige telefoon het nog een tijdje goed blijft doen. Dan smeer je de aankoopkosten voor de telefoon uit over nog meer maanden. Maar je kunt eenzelfde strategie aanhouden, ook als je wel een telefoon bij je abonnement hebt gekocht: na bijvoorbeeld twee jaar is je abonnement afgelopen, en dan mag je natuurlijk besluiten om die telefoon nog een tijdje te houden en over te stappen op een sim-only abonnement. (Je provider zal je hier misschien niet op attenderen, ik weet dat de provider die ik zeven jaar geleden had, dat niet deed, en dat ik toen nog minstens een jaar na afloop van het contract hetzelfde tarief ben blijven betalen).

Uiteindelijk kan soms een abonnement mét telefoon ook best een goede deal zijn, maar: reken het uit! Kijk hoeveel een telefoon je kost gedurende de hele looptijd van je abonnement, en begrijp dat “nu met cashback” of “met gratis telefoon” gewoon niet waar is. Uiteindelijk betaal je toch wel. En waarschijnlijk zelfs meer. Wees slim, en reken het uit!

NB. Ik hou erg van mijn smartphone. Gebruik hem ook veel, ik reis veel met het openbaar vervoer en kan met mijn telefoon opzoeken, hoe ik ergens moet komen met het OV. Ook vind ik het handig om ermee te kunnen mailen. Maar als je nog met een ouderwetse telefoon toe zou kunnen, dan kunnen de kosten per maand nog veel en veel lager zijn. Dan kun je voor bijvoorbeeld 40 euro een ouderwetse mobiele telefoon kopen, en voor zeg 5 euro per maand best veel bellen en altijd bereikbaar zijn.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Tip: overweeg een sim-only abonnement.

  1. Nee Maar

    Tip: bellen via wifi hotspots en whatsapp.

    Vaak kun je onderweg ook bellen via wifi omdat er steeds vaker wifi hotspots te vinden zijn.

    http://www.smartphone.nl/tips/whatsapp-bellen-instellen/

  2. Con

    Ik heb al zeker 12 jaar een sim only abonnement, moet wel zeggen dat ik een smart Phone heb maar ik heb geen internet abonnement op mijn telefoon die gebruik ik alleen bij een wifi
    Voor mijn Sim-only heb ik dus bellen en smsen voor 5,- per maand en een vriendenlijn voor 8,- per maand daarvoor heb ik 1000 smsjes en bel minuten met 5 verschillende nummers en 1 vast nummer.
    Dus ik betaal 13,- per maand voor mijn abonnement en mijn telefoon heb ik gewoon gekocht (samsung) bij de kijkshop voor 119,-

  3. ik heb vaak een nog goedkopere telefoon 😉 betaal nu 22 per maand, voor t eerst sinds jaren weer incl telefoon.. (10 euro per maand voor telefoon en 12 euro per maand voor t abonnement.. )