Geld uitlenen via geldvoorelkaar – mijn eerste faillissement

Sinds een paar jaar leen ik wat geld uit aan particulieren en bedrijven via de website geldvoorelkaar.nl . De bedoeling is dat al deze mensen en bedrijven mij ook netjes terugbetalen, met wat rente er bovenop.

Ik kreeg een tijdje geleden een mailtje van geldvoorelkaar, dat één van de bedrijven waarin ik geïnvesteerd heb, niet meer aan zijn betalingsverplichtingen voldoet. Blijkbaar was dat al aan de hand ten tijde van mijn vorige update, maar betaalde geldvoorelkaar zelf mij toen nog even door, in de hoop op toch een goede afloop. Maar die lijkt niet te komen en er blijkt zelfs al een heel traject van deurwaarders etc. in gang gezet te zijn. Dit traject is nog niet afgerond, maar voorlopig stoppen de betalingen van dit bedrijf en waarschijnlijk wel voorgoed.

Gelukkig voor mij had deze lener het grootste deel van het uitgeleende geld al terugbetaald. Ik had 200 euro uitgeleend en heb 196 euro terug ontvangen. Dat betekent dus 4 euro verlies plus geen rente over deze lening. Balen, ja. Maar ja, ik wist wel dat de kans bestond. Als je op deze manier geld uitleent aan bedrijven, dan is er een kans dat die bedrijven het niet / niet helemaal terug kunnen betalen. Dat is een risico, en soms gebeurt het dus ook echt.

PS. Zelf een leuk bedrijfje uitzoeken en er geld aan uitlenen is dus niet zonder risico’s. Dit is ook een van de redenen waarom ik stop met geldvoorelkaar. Op dit moment heb ik nog geld uitgeleend aan dertien verschillende bedrijven, maar ik doe geen nieuwe investeringen meer.

17 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

17 Reacties op “Geld uitlenen via geldvoorelkaar – mijn eerste faillissement

  1. Goed dat je dit ook deelt. Ik heb er ook aan zitten denken om zoiets te doen, maar wij kunnen zo’n risico op dit moment nog niet nemen…

  2. anoniem

    Wat balen, maar gelukkig is de schade beperkt. Ik denk dat er altijd wel een kans is dat een bedrijf het niet red. Kijk je bijv. bij de projecten waarbij bijv. g-pd percentage staat met als gradatie. 1,56 dan betekend dat dat er van de 100 bedrijven er nog geen 2 failliet gaan. Ik denk dan maar zo van de 100 leningen gaan er gemiddeld 2 mis. Dat zal zeker niet aan het begin van de lening zijn.
    Ik heb goede hoop dat het met de rest van de leningen goed gaat, maar snap de domper op dit moment en de angst voor de andere projecten.

  3. Ik heb exact hetzelfde gehad een tijd geleden. Ik had €300 uitgeleend en uiteindelijk (incl rente) iets van €160 ontvangen.

    Dat er risico’s aan verbonden zijn weet ik, vandaar ook de hoge rente. Ik baal er meer van dat je geen tussentijdse updates krijgt over de financiële status van het bedrijf. Ook heb ik mijn twijfels bij de manier van het ‘promoten’ van leningen. Als er staat dat er de komende twee jaar voldoende cashflow aanwezig is, dan is het knap als het binnen 2 jaar mis gaat..

  4. ‘Goed’ om ook eens deze kant te lezen, al is dit voor jou minder natuurlijk. Gelukkig valt het verlies mee. Hier ook even geen investeringen. In de toekomst misschien weer.

  5. Nee Maar

    Bedankt voor het delen.
    Was het een startend bedrijf?

  6. O, o. Maar vier euro. Het is geen drama.
    Wat was de rating en branche van dit bedrijf dat nu failliet is?

    Heb je de uitzending op Nieuwsuur gezien afgelopen week over crowdfunding?
    Er worden twee van de drie leningsverzoeken niet gehonoreerd door crowdfundingsplatform.

  7. Wij zijn inderdaad ook voorlopiggestopt via GvE. Projecten worden blindelings volgestort door iedereen lijkt het wel. Iedereen is op zoek naar hogere rendementen maar vergeet de risico’s geloof ik. Via Lendahand wel nog wat uitgeleend maar nu eerst maar aflossen..

  8. @Opnieuw Beginnen: ik heb het programma niet gezien. Misschien moet ik dat nog doen via uitzendinggemist .

    Ik heb op de rating gelet; ik heb een spreiding in rating gezocht en daarmee kreeg ik dan ook een lichte spreiding in % rente. Dit bedrijf was ingeschat als redelijk laag risico. Tja, redelijk laag is dus niet gelijk aan geen risico!

    • Anoniem

      OK, dank je. Geen A of BBB rating dus.
      Tja ik heb vijftien projecten.
      De laatste was studentenhuisvesting

      Ik baal zo verschrikkelijk van de lage rente op spaarrente zakelijk.

    • Ik heb hooguit 5 a 6 procent rente projecten. In Nieuwsuur werd gewezen dat je je niet blind moest staren op hoge rentes.

  9. Con

    Bedankt dat je dit wilde delen, wij hebben er nl ook over na gedacht.
    gaan we toch maar niet doen.

  10. Misschien moet je het zien als overall beleggingsportefeuille, dan ben ik benieuwd hoe het gemiddelde rendement termijn is, dat lijkt me somehow een betere manier om er naar te kijken. Ik krijg wel net als ‘meneer en mevrouw’ weleens de indruk dat alles zomaar volgestort wordt.

  11. Ik heb hier hetzelfde bij GvE, ook een bedrijf fat failliet is, moet nog 50 euro krijgen. Ik heb er nu nog 13 leningen uitstaan van elk 100-200 euro, maar ga ook geen nieuwe investering meer aan. Op dit moment moeten we eerst zelf weer aan onze buffer bouwen.