En lang leve de klamboe

Vorig jaar zomer kocht ik een klamboe. Het is eigenlijk een soort tent (met tentstokken, ja), met een fijnmazige klamboe gespannen over de tentstokken, in plaats van tentdoek. Ik zou zeggen, google even op “klamboetent” en je ziet wat voorbeelden van wat ik bedoel.

De tent staat om ons bed heen. Omdat het een tent is, raak je niet verward in de klamboestof, die staat immers strak gespannen en op enige afstand van waar jij ligt. Maar het werkt prima om de muggen weg te houden! Je komt in en uit bed doordat er ritsen in de klamboe zitten (eigenlijk ook net zoals bij een tent, de deuren zijn flapjes met een rits).

Vorig jaar was het opzetten even een heel gedoe, omdat we niet wisten hoe het moest of wat we moesten verwachten.

Aan het einde van de herfst vorig jaar braken we de klamboetent af, want het nadeel van die tent is toch wel dat je elke keer de rits open moet doen als je in of uit bed wilt (en als je ’s nachts dringend moet plassen, dan is dat erg vervelend).

Dit jaar hebben we even tegen het opzetten van de klamboetent aan zitten hikken, maar toen we een paar nachten geleden slecht sliepen vanwege een wel erg luidruchtige mug, hebben we het ding de volgende dag weer opgezet. Wat blijkt: als je weet hoe het moet, dan gaat het veeeeel sneller. En daarna slaap je heerlijk, in de wetenschap dat geen mug je deren kan.

Dus volgend jaar zijn we er niet meer zo bang voor en zetten we het ding ook al wat eerder op, bij het eerste teken van muggen.

Nu is het alleen zo, dat er al wat kleine gaatjes in de klamboe zitten. Eentje met een lange teennagel gemaakt, en eentje met een laptop, en de derde weet ik niet. De muggen hebben ze nog niet ontdekt. Maar binnenkort moet ik dus ook maar eens met naald en draad aan de slag. In mijn hoofd wordt dat echt een Klus, maar het zijn drie plekjes, dus dat kost misschien vijf minuten of zo… Binnenkort.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “En lang leve de klamboe

  1. Oh da’s heerlijk slapen 😉

  2. GJ

    Die rits lijkt me eerlijk gezegd veel irritanter dan die ene mug die me hier eens in de zoveel weken een nacht komt lastig vallen. Gelukkig komen ze hier niet zo snel binnen.