BKR registratie weer opgevraagd

In Nederland is het Bureau Krediet Registratie dé instantie die van consumenten bijhoudt, wat voor leningen en kredieten ze hebben. Bedrijven kunnen bij het BKR dan opvragen van een persoon, of deze personen leningen heeft, en zo ja, of deze persoon een betaalachterstand heeft of iets dergelijks. Dat maakt het voor bedrijven gemakkelijker om in te schatten of en hoeveel geld ze aan iemand willen uitlenen. Voor de consument kan het ook een soort bescherming tegen zichzelf betekenen. Ik schreef er eerder over.

Ik heb afgelopen week weer eens mijn BKR-registratie opgevraagd. Dit keer heb ik voor de dure optie gekozen, om gedurende een heel jaar mijn informatie online in te kunnen zien. Ik was wel nieuwsgierig naar hoe die optie werkte, en ik weet ook dat er twee items van mijn rapport af gaan vallen gedurende dit jaar (als het goed is). Met de optie om continue mijn “rapport” op te vragen, kan ik een vinger aan de pols blijven houden.

Deze optie is trouwens wel een stukje duurder, € 20,65 betaalde ik in totaal voor het jaar toegang plus het feit dat er een inlogcode gestuurd moest worden naar een postkantoor bij mij in de buurt, waar ik mij dan ook moest legitimeren.

Gelukkig bleek, dat mijn rapport geen rare nieuwe items bevatte. Omdat ik voor de Premium versie heb gekozen, heb ik ook nog kunnen zien dat mijn creditcard-maatschappij begin juli mijn gegevens opgevraagd heeft, zeker om even te controleren of ze mij nog wel een creditcard waard vinden.

In januari valt het eerstvolgende item van het rapport af. Dus tegen die tijd ga ik zeker weer even kijken op de website van BKR.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “BKR registratie weer opgevraagd

  1. rube

    Had je een specifieke reden om dit te doen, anders als ‘nieuwsgierigheid’?

    Ik ben namelijk ook wel nieuwsgierig naar mijn/onze situatie maar weet niet of dat genoeg is om er dan geld aan te besteden (op dit moment niet).

    • Je kunt bij een bank binnenlopen. Als je je daar legitimeert en 4,95 euro betaalt, krijg je je overzicht van je registratie bij het BKR thuisgestuurd. (Eenmalig dan, natuurlijk). Ik deed dit een paar jaar geleden, en toen bleek dat een van de grote banken mij helemaal verkeerd geregistreerd had bij het BKR (zie hier). Dat gaf nog een hoop gedoe, en sindsdien check ik het af en toe, om te kijken of het er niet opnieuw bijgezet is als actief.
      Ik was deze keer benieuwd hoe de website van het BKR werkt, en dan kan ik dus ook een heel jaar updates zien. Daarna stop ik er weer mee, denk ik zo.