Oeps! Abonnement is automatisch verlengd!

Daar gebeurde het me toch weer. Ik nam vorig jaar augustus een abonnement op de Geldgids van de Consumentenbond (het eerste jaar was voor de halve prijs), en ineens lag daar de factuur in de bus, voor het komende jaar.

Auw. 44 euro. Een bedrag wat ik dit jaar niet zomaar wil missen, gezien het feit dat ik nog steeds zit te proberen om onder de 18.000 euro aan uitgaven te blijven dit jaar (wat echt superkrap gaat worden, maar goed).

Gelukkig, gelukkig is het dan zo dat mede dankzij de Consumentenbond, consumenten tegenwoordig wat beter beschermd zijn tegen dit soort automatische verlengingen. Na de eerste abonnementsperiode mag een maandblad zoals de Geldgids per maand opgezegd worden. (Zie hier voor de algemene regeltjes). Ik heb de klantenservice gebeld, met een hele aardige en beleefde meneer gepraat, en het abonnement is nu per half september opgezegd. De factuur die nu in de bus lag, mag ik verscheuren; in plaats daarvan krijg ik straks nog een factuur voor die ene maand.

Dus dat wordt een factuur voor vier euro in plaats van 44 euro. Dat loopt voor mij deze keer met een sisser af, lucky me.

En hoe voorkom je nu dit soort verrassingen? Je geeft je ergens voor op, en dan ineens is het jaar om en krijg je opnieuw een rekening die je moet betalen. Gesteld dat je ook een jaar wil verlengen, dan moet je dus zeker zorgen dat je het geld daarvoor beschikbaar hebt.

Ik heb in principe een lijstje in excel van alle betalingen die ik in de loop van een jaar verwacht. Dat lijstje publiceerde ik in januari al eens, en hier komt het dan nog eens:

door het jaar heenMaar zoals jullie zien, stond de verwachte betaling begin augustus van het abonnement er niet bij. Ik heb in augustus 2014 mijn lijstje dus niet goed bijgewerkt, toen ik het abonnement op me nam. Ik had het toen ofwel in deze lijst moeten zetten, ofwel ik had een herinnering in mijn agenda moeten zetten: “Abonnement opzeggen in juli” of zoiets. Ook de website hosting die ik in juli moest betalen, heb ik niet op het lijstje gezet (die in september is een andere).

Kortom, het is duidelijk dat ik dat lijstje niet netjes bijhoud. Dat moet ik maar wel weer eens gaan doen. Ik zie eigenlijk geen andere oplossing dan het gewoon gedisciplineerd doen: op het moment dat ik een nieuwe verplichting aanga, ergens opschrijven (in een agenda, op papier, in de computer) wanneer de verplichting ofwel opgezegd kan worden, ofwel verlengd zal worden (met dus een bijbehorende rekening).

Ik moet binnenkort misschien nog maar eens een keer gaan nadenken of er in de komende maanden nog meer onverwachte rekeningen binnen gaan komen: heb ik nog andere tijdschriften of diensten afgenomen die me ook (weer) geld gaan kosten, tenzij ik ze op tijd opzeg?

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Oeps! Abonnement is automatisch verlengd!

  1. Wat ik tegenwoordig doe bij een aanbieding bv voor 1 jaar, die zeg ik meteen 1 maand later op.. dan loopt het abonnement natuurlijk gewoon nog al die maanden door maar dan is er al opgezegd en kan ik het niet meer vergeten.

  2. Ik had het laatst een keer met een tijdschrift. Tenminste, dat zeiden ze. Ik weet namelijk zeker dat ik destijds een cadeau-abonnement heb afgesloten. Wel op mijn eigen adres, maar toch. Ik heb gemaild en ze hebben de boel stopgezet. Ik heb ook niet extra hoeven te betalen, maar in de eerste instantie hadden ze wel het geld geïncasseerd. Dat heb ik daarna gestorneerd.

  3. e

    Welke goede doelen steun je?