De aandelenmarkten doen gek

De aandelenmarkten zijn in rep en roer. Het begon blijkbaar een weekje of twee geleden toen politici in China iets deden wat beleggers niet zo leuk vonden. Het duurde even voordat de paniek algemeen toesloeg, maar sinds een paar dagen is dat zo ver. Particuliere beleggers weten niet meer wat ze moeten doen. Professionele investeerders rennen rond alsof hun billen in brand staan. Men wil niet langer kopen, maar verkopen. Dat drukt de prijzen aardig.

Ik zit voor circa 18.000 euro in aandelen en voor eenzelfde bedrag in obligaties (hier vind je het meest recente overzicht). En ik ga over een paar dagen weer nieuw geld beleggen, want dan wordt automatisch 600 euro overgemaakt van mijn betaalrekening naar de diverse beleggingsinstituten, die het dan ook weer automatisch voor mij beleggen in aandelen en obligaties.

Mogelijk krijg ik de aandelen deze keer wat goedkoper mee, dat is op de lange termijn alleen maar fijn.

De waarde van mijn aandelen is op dit moment wat lager dan dat-ie was, zeggen de ASN-bank en Brand New Day. Maar ik geef pas weer een update rond 1 oktober, omdat ik dat nog maar één keer per kwartaal wilde doen. Mogelijk is het dipje van deze week dan allang weer onbelangrijk geworden. Misschien ook (nog) niet, maar op de lange termijn komt het wel goed. Hoe dan ook maakt het me niet veel uit, ik ga gewoon door met inleggen volgens de verdeling waar ik* me al jaren prettig en veilig bij voel: 50% spaargeld, 25% aandelen en 25% obligaties.

*ik dus, hè? Voor andere mensen kan het heel goed zijn dat mijn verdeling niet veilig genoeg is, of juist dat ze wat meer risico aan kunnen en aan willen.

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “De aandelenmarkten doen gek

  1. Ik vind het niet erg, voor mij juist een reden om wat extra te kopen op dit moment

  2. Marjolein

    Ik heb de market in 2001, 2008, 2011, alle overleeft. In 2008 verloor ik zoveel datum,metrum was bij 2001 bedragen. Maar zoals mijn Amerikaanse aandelen zeggen “thank you for your long term commitment to investing”. Ik heb heel lang in de VS gewoond en gewerkt en heb geen spijt dat ik al sinds 2000 in de stockmarket zit, ook met mij pensioen, want zo is dat nu eenmaal daar. Deze market zal ook weer herstellen. – Marjolein.

    • Marjolein

      Ik weet niet wat er met auto correct gebeurde, maar ik bedoelde ‘verloor ik zoveel dat ik terug was bij 2001 bedragen’