Uitgaven in augustus 2015

De maand zit er weer op. We hebben nog een mooie zonnige zomermaand voor de boeg (zeg ik maar gewoon, want ik heb nog geen zin in de herfst). Maar even kijken hoe het de afgelopen maand gegaan is…

Screenshot 2015-08-31 15.16.01

Tja… bij het openbaar vervoer telt een uitgave mee voor het laten vervangen van de trappers van mijn fiets, anders was het precies 100 euro geweest. Bij mobiel bellen had ik twee keer kort naar een buitenlands nummer gebeld, waardoor de rekening voor deze maand net een eurootje duurder uitviel. Wat kleding en kapsel betreft, ging ik in augustus naar de kapper (lekker kort!) en rekende daarvoor deze 16 euro af.

Maar ja, dan weer die post met onverwachte uitgaven, hè? Nou, honderd euro gaat naar de vakantie die mijn vriend en ik in september gaan houden. We delen de kosten voor de huur van het huisje en daar heb ik dit bedrag voor overgeboekt naar de gezamenlijke rekening. Dan gaf ik zo’n 30 euro uit aan cadeautjes, 40 euro aan twee onverwachte en ongeplande goede doelen, 30 euro aan uit eten, 11 euro aan snoep, 20,65 euro om een jaar lang toegang te hebben tot mijn BKR-gegevens (zie hier) en 2,50 euro aan nog één geldgids (zie hier).

Tja. Ja, het had zeker minder gekund. Als het moest, zou ik veel van die uitgaven niet doen, of goedkopere alternatieven zoeken.

Ik wil ook proberen om de rest van het jaar minder uit te geven, om nog enigszins kans te maken op een mooi totaalbedrag voor het jaar 2015. Kijken of dat nog lukt.

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Uitgaven in augustus 2015

  1. Het lijkt alsof je elke maand teveel aan ‘onverwachet’ uitgeeft. Maakt mij verder niet uit hoor! Maar ik denk dat het komt omdat de noodzaak niet zo hoog is om het bij te stellen. Je zou graag willen om van 50% van je inkomen te leven (toch?) maar ondertussen zijn er zoveel leuke dingen dat daar ook ongemerkt geld heen gaat. En dat kan ook gewoon want je hoeft niet van max 50% te leven.
    Heel herkenbaar hoor. Wij gaan bijv iets te vaak voor een koffie/hapje buiten de deur omdat we het zo leuk vinden. En het kan. Maar als het niet zou kunnen deden we het niet natuurlijk.
    Succes met de laatste maanden. Ik denk dat niet veel mensen kunnen zeggen dat ze van 60-65% van hun inkomen hebben geleefd, en jij straks wel vermoed ik!

  2. Sopdet

    Al bij al heb je toch zuinig geleefd he. Het viel meteen op dat je eentje had die uitschoot, maar af en toe eens wat extra moet kunnen toch. En als ik dan weer lees dat dit voornamelijk geschenken en goede doelen zijn denk ik dan weer… Zolang we maat kunnen delen, dan komt het wel goed.

  3. Gewoon Vlijtig

    Wat houd jij dat toch altijd goed bij. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet heb. Soms als er teveel rekeningen liggen heb ik de neiging om niets bij te houden. Goed van je.

  4. Nee Maar

    Een mooie stijging elke maand. Nog 2 jaar en dan een miljoen euro centen bereikt!! 🙂 is 100.000 het einddoel?

    • Natuurlijk niet. En dan wilde ik zeggen: the sky is the limit. Maar dat is niet helemaal zo. Ik hoef niet zo nodig door heel hard werken miljonair te worden. Ik ben denk ik met een paar honderdduizend euro (op de wat langere termijn, hè?) ook al blij. Wie weet ga ik dan veel en veel minder werken en andere interessante en leuke dingen doen. Ik droom nog even verder…

      • Nee Maar

        Ooit heb ik het bedrag berekend wanneer je financieel onafhankelijk bent. Dat komt op zijn laagst uit op 400.000! Met 5% rendement ontvang je dan 20.000 euro per jaar rente/dividend. Met 100k ben je al voor 1/4 onafhankelijk (mits je een rendement hebt van 5%). Eerst ook dat maar behalen 🙂

      • Nou ja, dat ligt er dus ook aan, hoeveel je uitgeeft, hè? Er zijn zat mensen die van minder dan 20.000 euro per jaar moeten leven in Nederland, en vaak lukt het ze ook nog op een leuke manier. Maar goed, inderdaad, eerst maar eens die eerste 100.000 euro halen, en dan weer verder kijken.

  5. Nee Maar

    Je hebt gelijk. Bijv aow alleenstaande 13000 / 0,05 = 260 000 euro.
    Nog even doorsparen 🙂