Vermogensbelasting over 2013 en 2014 terug?

Ik lees op diverse websites, dat belastingbetalers bezwaar zijn gaan maken tegen de aanslagen op de vermogensbelasting, over de jaren 2013 en 2014. Met als argument, dat de belasting van 1,2% onredelijk hoog is, gezien de lage spaarrente.

Het schijnt nu dat er zoveel bezwaarschriften zijn gekomen, dat er een speciale procedure is gestart bij de Hoge Raad. En dat óók mensen die geen bezwaarschrift geschreven hebben, afhankelijk van de mening van de Hoge Raad, geld terug zouden kunnen krijgen. Met een paar mitsen en maren, zo doe je niet meer mee als je geen bezwaarschrift had ingediend en je al een definitieve aanslag had vóór 14 mei 2015.

Ik heb het voor mezelf even gecheckt: voor de inkomstenbelasting 2013 kreeg ik in 2014 al een definitieve aanslag, dus voor dat jaar doe ik niet mee. Maar voor de inkomstenbelasting van 2014 kwam mijn definitieve aanslag in juni 2015 binnen, dus voor dat jaar doe ik wel automatisch mee.

Dus: mocht jij in 2013 en/of in 2014 genoeg vermogen gehad hebben om boven de drempel van circa 22.000 euro uit te komen, en daarom vermogensbelasting betaald hebben, dan krijg je misschien nog wat geld terug van de belastingdienst. Maar het zou dus ook allemaal vanzelf moeten gebeuren… Wie weet wordt dat nog een leuk cadeautje, over een paar maanden of jaren…

Bronnen: de belastingdienst zelf, en de Bond voor Belastingbetalers.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Vermogensbelasting over 2013 en 2014 terug?

  1. Ano

    Ben bang dat ik al definitieve aanslagen heb ontvangen. Mensen die laks waren in het doen van aangifte hebben meer kans aan de voorwaarden te voldoen.

  2. Incitatus

    Ik zie dat de dagtekening van mijn definitieve aanslag 12 mei is. Dan zou ik dus net buiten de boot vallen. Maar waarom eigenlijk; waarom zouden die twee dagen uitmaken voor de vraag of bij mij die 4% wel redelijk is? Is dat niet onrechtvaardig? Creert dat geen rechtsongelijkheid? Weet iemand wat m’n opties zijn in dezen, want alsnog bezwaar maken lijkt niet te kunnen?

    • Ja, ik vind het ook niet heel eerlijk. Misschien dat de rechter alsnog zal oordelen dat de belastingdienst bij iedereen moet kijken of er in 2014 vermogensbelasting betaald is, en zo ja, dat dit bedrag verminderd moet worden. Wie weet.