Telefoon kwijt

Ach jee, het overkwam me maandagavond: ik zat in de trein, speelde nog wat met mijn telefoon. Toen moest ik overstappen. En toen ik in de nieuwe trein zat, bleek dat mijn voorste vakje van mijn rugtas openstond, en dat de telefoon verdwenen was. Mijn portemonnee, mijn OV-chipkaart, mijn sleutels: ze waren er allemaal nog. Maar mijn mobiele telefoon was weg.

Een hele lieve jongedame liet mij nog in die trein haar telefoon lenen, zodat ik naar mijn vriend kon bellen en hem kon vragen om mijn sim-kaart te blokkeren (en dat lijkt op tijd gelukt te zijn, er lijken geen extra belkosten bij gekomen te zijn).

Ik heb die avond en ook de volgende dagen nog wat tijd besteed aan naspeuringen: ik heb het station drie keer doorgelopen (ja, die mevrouw die daar het perron langzaam liep af te speuren op maandagavond laat, dat was ik, ja), ik ben de volgende dag overdag nog eens bij de Servicebalie langs geweest (de telefoon was er niet afgeleverd), en ik heb ontdekt dat je tegenwoordig niet meer bij de politie moet zijn voor gevonden voorwerpen, maar bij de gemeente (zie hier).

Maar het lijkt er op, alsof-ie echt kwijt is. Dus inmiddels heb ik mij er min of meer overheen gezet. Mijn mooie, tweeëneenhalf jaar oude telefoon die het nog prima deed, is weg.

Het is wel erg handig om een telefoon te hebben, voor mij. Ik wil gebeld kunnen worden over eventuele extra diensten van mijn werk. Ik wil naar mijn werk kunnen bellen als ik vertraging heb met het openbaar vervoer. En ja, ik wil ook graag kunnen bellen met familie en vrienden als ik onderweg ben (het gaat niet alleen maar om werk).

Volgens mij is het daarnaast voor mij ook behoorlijk handig om een smartphone te hebben, en wel vooral vanwege de volgende functies:

  • de NS-reisplanner en de OV-planner, voor onderweg. Ik werk op verschillende plekken en op verschillende tijden, het is handig om op te kunnen zoeken hoe ik het beste kan reizen, en ook om meteen op te kunnen zoeken wat alternatieven zijn als er iets anders is dan normaal.
  • een app waarmee ik mijn uitgaven bijhoud. Niet zo cruciaal als de planners, maar toch wel behoorlijk prettig. Anders raak ik toch echt het overzicht kwijt (heb ik al eerder gemerkt, toen ik het een tijdje zonder deed).
  • de e-mailapp. Zodat ik ook op mijn werk af en toe mijn privé-email kon bekijken. Dat kan namelijk niet op de computer van het werk. En heel soms komen daar relatief belangrijke berichtjes langs.
  • misschien minder belangrijk, maar toch: whatsapp. Dat is sinds enige jaren voor mijn familie dé manier geworden om even snel een berichtje te sturen. En leuke fotootjes van de neefjes en nichtjes. Ik wil het eigenlijk niet missen.
  • ik gebruikte toch ook af en toe de navigatie van mijn telefoon, als ik met mijn vriend in de auto zat en hij de tomtom vergeten was, bijvoorbeeld.
  • en tenslotte leverde de telefoon ook gewoon aardig wat entertainment.

Dit lijstje had ik al eens eerder gemaakt. En ik had al eerder bedacht, dat ik mijn dure (maar ouwerwetse) iphone eigenlijk niet optimaal gebruik. Ik draai geen filmpjes, ik zoek er geen radiostationnetjes mee op, ik speel er geen games op. Ik weet eigenlijk niet eens, welke supergave dingen een iphone 3 zou kunnen, laat staan een 5 of 6.

Dus … Op dit moment is naar mij een Wiko onderweg. Dat schijnt een goedkoop telefoonmerk te zijn uit Frankrijk. Ik weet niet hoe ze dat dan in het Frans uitspreken, Wiko. “Je cherche mon Wiko”, “Mon Wiko est fatigué”? Ach ja, mijn vriend noemt hem trouwens al mijn kliko, dus wat zou het hoe het ding heet. Er is mij beloofd dat er een redelijk nieuwe versie van het android systeem op kan draaien, en dat ik dus met deze telefoon al de bovenstaande dingen zal gaan kunnen: internetten, mailen, apps installeren voor mijn reizen, enzovoort. Maar dan voor het bedragje van 60 euro. Nou, dat valt me reuze mee.

En voortaan weer extra voorzichtig zijn met mijn spullen. Tas goed dichtdoen voordat ik in of uit een trein stap, bijvoorbeeld. Tja.

9 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

9 Reacties op “Telefoon kwijt

  1. Kon je hem niet op geven bij je verzekering?
    Ben je hem verloren of toch gepikt?
    Misschien de moeite waard om het eens aan je verzekering te vragen..
    En inderdd je kunt niet genoeg opletten.

    • Hij kan verloren of gepikt zijn, ik weet het niet. Als-ie gestolen is, vind ik het wel raar dat men er niet mee heeft proberen te bellen, en dat die persoon ook mijn portemonnee gewoon in mijn tas heeft laten zitten. Dus ik denk toch eerder aan verlies, en dat de eerlijke vinder geen zin heeft om de moeite te doen om mij te vinden.

      De verzekering, tja, ik verwacht er niet veel heil van. Misschien zou ik de dagwaarde terug krijgen, maar hoeveel is dat dan? Toch heb je wel gelijk en zal ik even naar de polis kijken, in ieder geval.

  2. Nee Maar

    Balen. Hoe voorkom je zoiets. Ik heb het ook al een keer bijna meegemaakt!

  3. Jannie

    Ik heb mijn telefoon aan een soort horlogeketting, in de tas of in mijn zak

    • Jannie

      De ketting vastgemaakt aan het hoesje, daar een sleutelring aan vastgemaakt. Het andere einde heeft een kleine musketonsluiting

  4. e.met3jochies

    Oei ik moet er niet aan denken dat een ander mijn kinderen-filmpjes zou gaan bekijken 😦 vreselijk! Had je hem gebackupt?

  5. Ben benieuwd naar je ervaring met Wiko.