Veranderingen in mijn beleggingen, derde kwartaal 2015

Ziezo, en nu moet ik met de billen bloot. De beleggingen daalden namelijk in waarde, in augustus en in september. En toen kocht ik bijna 5000 euro aan extra beleggingen erbij, bovenop de al geplande aankopen, want het was immers uitverkoop op de beurs. Dus nu is de balans spaargeld/beleggingen weer een beetje zoek:

Screenshot 2015-09-27 11.49.25Ik had ooit uitgesproken dat ik graag 50% spaargeld wil hebben, 25% aandelen en 25% obligaties. Op dit moment is het 44% spaargeld, 28% aandelen en 28% obligaties. Om de balans te herstellen zal er nu 8000 euro bij het spaargeld bij moeten, dat gaat me nog wel weer even tijd kosten… Eigen schuld, dikke bult.

Dit zijn de precieze getallen voor de afgelopen drie maanden:

Screenshot 2015-09-30 07.30.15

De aandelenfondsen leden dus inderdaad verlies in de afgelopen maanden. De obligatiefondsen lieten ook wat verlies zien, maar zijn inmiddels weer hersteld van dat verlies.

Ik kocht extra aandelen in het microkredietfonds bij, omdat ik daarin op dit moment graag 5000 euro belegd zou willen hebben. Dat vind ik een mooi bedrag. Daar ben ik bijna, de komende maanden leg ik nog tweehonderd euro extra in, en dan ben ik er zeker wel. Daarna laat ik dat ingelegde geld met rust, het mag van mij best rustig doorgroeien naar meer, maar ik leg voorlopig geen nieuw geld meer in.

Zo legde ik ook 1000 euro extra in bij de windenergie-beleggingen omdat ik ook daar rond de 5000 euro wilde komen. (Ik kreeg 25 euro uitbetaald aan dividend over 2014, vandaar dat het geïnvesteerde bedrag op 975 euro staat). Dezelfde strategie als bij het microkredietfonds geldt ook hier: vanaf nu leg ik de komende tijd niets meer in, maar als het bedrag doorgroeit door stijging van de waarde, vind ik dat prima.

Ik kocht ook extra “gewone” ASN aandelen bij en extra ASN obligaties. Dit was dus vooral om te profiteren van de lagere prijzen. Is dat een goede zet geweest? Misschien wel, misschien ook niet. We gaan het zien.

Plannen dus voor de komende maanden:

  1. de standaard beleggingen (per maand 250 naar BND aandelen, 250 euro naar ASN obligaties) door laten gaan.
  2. nog 200 euro inleggen in het microkredietfonds als de volgende salarissen binnen zijn
  3. voor de rest: al het geld naar de spaarrekening!

Een nieuwe update volgt eind december.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Veranderingen in mijn beleggingen, derde kwartaal 2015

  1. Dat je dat durft! Ik ben daar een Veel te grote schijterd voor. Succes.

  2. Huib

    Je moet ook niet in maanden denken als je aandelen koopt. Maak je geen zorgen om de daling!

    • Doe ik ook niet. Ik heb me alleen niet aan mijn eigen plan gehouden, ik had geen extra aandelen moeten aankopen, maar gewoon van mijn nieuw binnengekomen geld 50% naar spaargeld, 25% naar aandelen en 25% naar obligaties moeten sturen. Dat was het plan en in plaats daarvan heb ik veel meer in aandelen gestopt.