Opscheppen over hoeveel iets gekost heeft

Een paar dagen geleden spraken we tijdens een etentje met een kennis over de nieuwe smartfoon die ze wilde aanschaffen. Omdat ik net een nieuwe gekocht heb (waar ik nog steeds heel tevreden mee ben, trouwens), en mijn vriend redelijk wat weet van telefoons en apps, vonden we dit best een interessant gespreksonderwerp.

En gaandeweg het gesprek merkten we, dat ze eigenlijk vooral een dure telefoon wilde hebben. Om indruk te maken om de mensen in haar omgeving. Hij moest er sjiek uit zien, en hij moest niet te groot zijn (want hoe kleiner hoe indrukwekkender? Misschien loopt ze dan trouwens wel één mode achter, maar goed). Wat ze echt wilde doen met de telefoon kon ook gemakkelijker met een ouder en/of met een goedkoper model.

En toen viel me wel iets op:

Je kunt opscheppen over hoe duur iets was. De onderliggende boodschap daarbij kan dan iets zijn als: kijk eens hoe rijk ik ben, of: kijk eens wat voor dure cadeaus ik krijg. Je kunt op die manier opscheppen over je kleding, over je merktas, over je meest recente vakantie, over je auto, en dus tegenwoordig ook over je telefoon.

Maar je kunt óók opscheppen over hoe goedkoop iets juist was voor je. Dat is ook een manier van opscheppen die geaccepteerd wordt, in ieder geval in Nederland (ik weet niet of dat in andere culturen ook een optie is). Je kunt iets gratis hebben gekregen (ha!), of iets geritseld hebben (slim hè?), of een goede deal gescoord hebben (goed gezien!).

Nou, jullie snappen wel dat ik de laatste manier van opscheppen iets handiger vindt: a. je houdt centjes over aan het einde van de maand, en b. soms (niet altijd) gaat het om tips die de ander ook nog weer gebruiken kan om zelf ook wat goedkoper uit te zijn.

11 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

11 Reacties op “Opscheppen over hoeveel iets gekost heeft

  1. rube

    haha, herkenbaar, en als ik dan naar mezelf kijk: vooral hoe goedkoop iets was of iets (gratis) geregeld :-).
    En als ik dan toch aan het opscheppen ben: binnenkort een gratis uitje voor het hele gezin door middel van kaartjes via een werk-contact. Normaal kosten die kaartjes 260 euro!! 🙂
    Als ik dat er normaal voor betaald had, zou ik het niet eens durven zeggen!! Dan zou ik me namelijk nogal “dom” vinden om zoveel te betalen voor een uitje van een paar uur..

  2. madelief

    waarom moet iedereen toch altijd opscheppen?

  3. GJ

    Dat opscheppen over hoe duur iets was, dat heb ik ook nooit begrepen. Waarom mensen te koop willen lopen met de vreemde gewoonte om steeds veel te veel te betalen als er ook goedkopere alternatieven zijn, die vaak net zo goed zijn?
    Als je daarmee indruk denkt te kunnen maken op anderen, dan toont dat volgens mij vooral aan dat je een meeloper bent die er heel graag bij wil horen. Niet bepaald iets om trots op te zijn.

  4. Sopdet

    Opscheppen over hoe duur of hoe goedkoop een smartphones was vind ik maar een saai gesprek. Praten over de coole apps die je gevonden hebt en de technische aspecten vind ik toch wel leuker.

  5. Lot

    Aangezien ik vrijwel alles in kringloop of MP kan ik alleen maar vertellen hoe goedkoop iets was en sommigen ergeren zich inderdaad ook aan.

    Soms ben ik van tot-tot-teen gekleed van kringloop, vinden ze ook raar. Of ze zeggen bij onze kringloop is nooit iets moois te koop.
    Ik verzamel alles ook al lang en als je er oog voor ontwikkeld vind je veel. Ik eb ook al regelmatig iets van een merk gekocht voor paar euro en weer verkocht via MP met enkele keer grote winst.

  6. johmar

    mijn moeder speelde daar bij oude buren altijd heel handig op in , mijn ouders hadden helemaal geen geld voor nieuwe spullen , maar waren altijd blij met alles wat ze voor een prikje of gratis op de kop konden tikken, maar mijn moeder vertelde dan met een stalen gezicht hoeveel ze wel niet hadden uitgeven, met als gevolg dat de buurvrouw binnen een week een heel duur meubelstuk of plant had staan. misschien niet erg netjes ,maar het gevolg van het opschepperige gedrag van de buurvrouw die een ander eigenlijk niet gunde dat zij ook eens iets hadden wat de buurvrouw niet had

  7. Misschien moet je überhaupt niet willen opscheppen, omdat mij lijkt dat je je a. meet met iemand anders en waarom zou je dat willen? En b. je in die vergelijking blijkbaar op de een of andere manier superieur probeert te zijn. Je bedoel ik hier overigens in algemene zin, je mag ook ‘men’ lezen. En men heeft dat toch niet nodig om gelukkig te zijn?!

  8. bespaarzunig

    Is het altijd opscheppen? Ik kan oprecht heel blij zijn met iets. En soms is de prijs een onderdeel daarvan. Bij ons prijkt bijvoorbeeld voor de eerste keer ever een nieuwe bank in de woonkamer. Dat komt doordat hij zeer betaalbaar was. Dus ja…. de prijs noem ik er blij bij.

    Of als ik iets heb gekocht voor een prijs diemik er gewoonlijk nooit aan uit zou geven (zoals jaren geleden een prachtige sjaal van 80 euro), waar ik dan wel ontzettend blij mee ben. Tja… dan noem ik die prijs ook. En dan eerder om even van een ander te horen dat dat af en toe best mag, zo’n uitgave. Niet om op te scheppen (De sjaal draag ik overigens al 4 jaar bijna non-stop, dus een goede aanschaf, achteraf gezien)

    • GJ

      Het is opscheppen wanneer je het perse aan anderen wil vertellen hoe goedkoop of hoe duur iets was. Oprecht blij zijn met iets, daar is niks mis mee.

  9. MrFireStation

    Either way, people are proud of the VALUE they found. Everyone wants to be smart. Warren Buffett said “Price is what you pay, but VALUE is what you get.” Good values are smart.