YNAB – programma voor mijn budget

Ik raakte mijn telefoon kwijt. Daarop stond een app waarmee ik mijn financiën bijhield: MoneyWiz. Deze app werkt alleen met iphones. Dus nu ik een veel goedkopere telefoon heb, met android er op, kan ik deze app niet meer gebruiken op mijn telefoon.

Dus ik ben overgegaan op een andere app, en die heet YNAB (You Need A Budget). Deze app kocht ik al wat langer geleden tijdens een Steam sale, omdat mensen op een Engels forum heel enthousiast waren over YNAB. Toentertijd deed ik er echter niet veel mee, want ik had al een systeem (MoneyWiz en mijn eigen budget zoals gepland in Excel), en het ging wel prima zo.

Maar nu ben ik dus overgestapt op YNAB. Wat ik lang geleden goedkoop kocht, was de desktop-versie, dus die voor mijn computer. Als je die eenmaal hebt, dan kun je gratis een app voor je telefoon downloaden, en die twee syncen dan.

(Even tellen hoeveel Engelse woorden ik al in dit stukje heb gebruikt…).

Sinds een paar dagen zit ik dus aan de YNAB. Het gaat wel redelijk, ik moet er nog een beetje aan wennen. Waarschijnlijk zal het snel beter gaan, als ik eenmaal mijn eerste salaris binnen heb, want volgens YNAB werk ik mezelf nu steeds meer in de rode cijfers, omdat ik van hen alleen maar kan uitgeven wat ik eerst als salaris binnengekregen heb. En omdat ik in november nog geen salaris binnengekregen heb, worden de cijfertjes volgens YNAB steeds roder (terwijl dat in werkelijkheid natuurlijk reuze meevalt).

Screenshot 2015-11-10 07.25.23

Een deel van de YNAB-app zoals ik ‘m tot nu toe ingevuld heb. Hij is erg paniekerig over het feit dat ik geld wil uitgeven en nog geen inkomsten heb gehad.

De basis van YNAB is dat je elke dollar een doel geeft. Elke euro een bestemming, zeg maar. Dus als er 2000 euro binnenkomt, dan moet ik van elke euro beslissen wat die deze maand gaat doen. En mocht ik toch nog geld opzij willen zetten voor de toekomst, dan moeten ook die euro’s wel een stempeltje krijgen van YNAB.

Er zit ook redelijk wat nadruk op “het afbetalen van schulden” (in  mijn geval is dat de 11 euro die toevallig op mijn creditcard stond op 1 november) en op het “leven van het salaris van vorige maand”, waarmee ze dus proberen ervoor te zorgen dat je een buffertje hebt van wel één hele maand. Allemaal niet zo erg van toepassing dus, in mijn geval. Maar hij gaat uiteindelijk ook optellen welke uitgaven je uiteindelijk gedaan hebt en zo, en hij houdt wel bij of je per categorie meer uitgeeft dan wat de bedoeling was. Dat zijn de dingen die ik erg graag wil zien.

Ik ben er misschien nog niet helemaal achter hoe het werk, maar gaandeweg kom ik er wel. Het is trouwens alleen jammer dat ik net zag dat YNAB versie 4 binnenkort vervangen gaat worden door versie 5. Versie 4 was een eenmalige aankoop, versie 5 wordt een soort huur, waarbij je dan elke maand een vast bedragje betaalt om het programma te mogen gebruiken. Dat is nou jammer. Meestal is dat duurder, in ieder geval als je het programma een jaar of langer volhoudt. Dus ik hou me nog even vast aan die versie 4…

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “YNAB – programma voor mijn budget

  1. Ik was ook YNAB-gebruiker, heb alleen geen desktop meer, dus kan ik het niet meer gebruiken. Ik vond het een fijn programma, zit een goede filosofie achter. Het is alleen wel erg Amerikaans, met daarbij dus ook een focus op American way of life.

    Maar, in principe doe je het “verkeerd”. Je moet pas gaan budgetteren als je je salaris binnen krijgt. Want euro’s die je niet hebt kun je in principe ook geen plekje geven. Dat is in principe hoe het zou moeten.Dus dat je nu al tot het eind van het jaar hebt ingevuld mag niet volgens de YNAB-manier. UIteindelijk moet je idd hebben dat je salaris van november zorgt voor de utgaven die je in december hebt. Dat is “live on last month’s income”.

    • Ja, ik weet dat ik het “verkeerd” doe, als het goed is, haal ik het de komende maanden makkelijk in en zal ik in januari inderdaad van het inkomen van december kunnen leven. En dan doe ik het officieel goed. Maar intussen gaat het nu ook al best prima.

  2. Frisbee

    Pas maar op, YNAB is erg verslavend als je eenmaal door hebt hoe het werkt. Ik ben gek op de rapportages en het spelen met de cijfertjes maar ja, ik ben een cijfertjes en grafiekjes geek. Niet opgeven als je er niet uitkomt hoor, je mag me altijd mailen.
    Aan de manier te zien waarop je je budget hebt opgezet, benut je YNAB niet optimaal – je kan er zoveel meer uithalen! Veel plezier met het spelen met en leren van YNAB!

    • Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ik er dan nog uit kan halen? In ieder geval zal ik de komende maanden waarschijnlijk nog wel wat dingen ontdekken. En ook is het wel leuk dat ze elke dag via het internet cursusjes geven; dus mocht ik iets niet weten, dan kan ik inloggen op zo’n cursusje en meekijken.

  3. YNAB. gnuCash. winBank… Wat een opties allemaal. Ik moet maar eens een vergelijking gaan maken, maar voorlopig blijf ik bij mijn spreadsheet. Ik ben nog wel op zoek naar een goed kasboekje voor m’n iPhone….

    • Ik zou zeggen dat er wel genoeg kasboekjes zijn voor de telefoon. Ik doe dus nu YNAB op de telefoon en op mijn computer, dat synchroniseert mooi. Maar zelfs zo’n notitieblokjes-app kan natuurlijk al prima gebruikt worden om even snel te noteren dat je 8,70 contant bij de supermarkt hebt uitgegeven of zo. Dat kun je dan later weer in de spreadsheet verwerken.

  4. Frisbee

    YNAB is meer dan een money tracking device. Dat onderdeel zit er uiteraard ook in (telefoonapp) maar door de zero sum budget methode denk je op een andere manier na over je geld en prioriteiten dan bij een traditioneel budget/spreadsheet. Je focus wordt sterker gericht op de zaken die je echt belangrijk vindt. Pre YNAB had ik (echt waar) meer dan 10 bank/spaarrekeningen – voor alle reserve/spaarpotjes een. Nu heb ik een betaalrekening en een spaarrekening (met de hoogste rente uiteraard) en ik kan je zo vertellen welke euro waarvoor gereserveerd is. Ik ben geen tijd meer kwijt met het heen en weer bankieren van geld en het bijhouden van mijn spreadsheets waar welk bedrag voor stond.
    Als grafiekgeek vind ik het geweldig dat je heel makkelijk tot op micro niveau je inkomsten en uitgaven kan bekijken. Van je netwaarde tot je uitgaven in de lokale super en alles daar tussenin. En ja, ik weet ook wel dat niet iedereen daar warm voor loopt. Neemt niet weg dat YNAB meer kan dan het gemiddelde excelbestand en er ook nog eens beter uitziet 😉