Vakantie-uren uitbetalen

Ik dacht dat ik dit jaar vakantie-uren tekort kwam en dat ik dus overuren zou  moeten inzetten voor mijn meest recente vakantie eind oktober, maar nu bleek dat een misverstand te zijn met de secretaresse. Zij had mijn oktober-vakantie al ingepland, en daarná had ik nog veertien vakantie-uren over; terwijl ik dacht dat ze bedoelde dat ik vóór mijn oktobervakantie nog veertien uur over had, en erna dus min veertien uur…

Nou ja, liever zó het misverstand dan andersom, natuurlijk, en dus heb ik vandaag een verzoek ingediend om de resterende vakantie-uren uit te laten betalen. Ik heb liever het geld dan dat ik een steeds grotere berg vakantie-uren achter me aan sleep.

Ik zit met mijn inkomen stevig in de 42% belastingschaal, trouwens, en kom dan ook weer met die extra uitbetaling niet in de 52%-schaal. Ik hoor wel eens mensen zeggen: “Niet uitbetalen, want je betaalt je blauw aan inkomstenbelasting”, maar dat klopt in mijn geval dus niet. (Ik bedoel: niet blauwer dan gebruikelijk).

Waarschijnlijk krijg ik ze dan nog in december uitbetaald, dat zou mooi zijn. Dan telt het nog mee voor mijn totaal-inkomen voor 2015.

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Vakantie-uren uitbetalen

  1. Wij hebben liever tijd voor tijd, dat is voor ons onbetaalbaar. Wij hebben wel eens vakantie dagen laten uit betalen die zijn meer geld waard en toen ging manlief van de over uren op vakantie. Dit hebben we 1x gedaan omdat we het geld nodig hadden voor de verkoop van een woning.

    Er is ook een regeling in het bedrijf waar manlief werkt, dat je de vakantie uren mag sparen en in mag zetten om de pensioen datum te vervroegen. Toch willen wij al streven naar een pensioen datum van 53. Elke dag eerder is echt een cadeautje.

    • Ik spaar het geld ook weer op, om tijd van te kopen. Ook ik wil eerder met pensioen! Dit geld gaat rechtstreeks naar de spaar- en beleggingsrekeningen, waar het zal groeien. Als je 14 uur tijd laat staan, blijft het 14 uur tijd, ook over tien jaar. Als ik 14 uur tijd laat uitkeren als geld en dat laat groeien over de komende tien jaar, kan ik er misschien wel de dubbele hoeveelheid tijd mee kopen 🙂

      Ik heb bovendien in het verleden bij bedrijven gewerkt, waar men mensen vakantie-uren gewoon afgepakt heeft. Iemand had zeg 600 uur gespaard, en toen werd halverwege het jaar bekend gemaakt, dat men ze nu moest gaan opmaken omdat er nog maar 50 uur mee mochten naar het volgende jaar.
      Liever heb ik het dus in eigen hand, dat is ook een reden waarom ik het laat uitbetalen.

  2. Ineke

    Ik hou mijn uren altijd zelf bij dus ik weet wat ik heb. Voor iemand die zo met geld bezig is had ik verwacht dat jij dat ook wel zou doen. 😉

    Ik maak mijn uren ook liever op. Je weet nooit wat de toekomst brengt en dan heb ik liever meer vrij gehad dan een dikke bankrekening. Over uitgekeerde uren betaal je ook nog eens een hoger tarief ongeacht in welke belastingschaal je zit. Er blijft dan toch minder van over dan je reguliere uurloon. Ik ga de belastingdienst niet zitten spekken. 🙂

    • Waarom zou je over uitgekeerde uren meer betalen? Het worden in mijn geval gewoon extra gewerkte uren, keer mijn normale bruto-uurloon. In dat geval wordt mijn brutojaarloon gewoon ietsjes hoger en blijf ik in de 42% schaal. Over die uren betaal ik dus 42% belasting, net als over de uren die ik daarvoor werkte en die ik daarna nog ga werken.

      Mocht je net op de grens van een belastingschijf zitten, ja, dan kan het zijn dat je door de uitbetaalde uren net over het randje gaat en meer belasting gaat betalen over de laatste uren die je in het jaar werkt/betaald krijgt. Maar ik zit ergens midden in de schijf van 42%, dus een uurtje meer of minder maakt echt niet uit.

      Misschien is er in jouw CAO iets, waardoor je minder geld krijgt voor een uitbetaald vakantie-uur dan voor een gewoon gewerkt uur? Maar in mijn geval is dat echt niet zo.

      En oh ja, je hebt gelijk, ik zou eigenlijk moeten begrijpen hoeveel uren ik heb en zo; maar ik ben in maart meer uren gaan werken en kreeg er toen ineens weer extra vakantie-uren bij, dat vond ik vrij verwarrend. Bovendien snap ik niet helemaal, welke feestdagen meetellen. Hmm, klinkt inderdaad als iets, waar ik me nog maar eens in moet verdiepen…

  3. mn man werkt gemiddeld 55 u per week, 15 (of zelfs 17 ?) overuren per week.. 100% van de overuren laat hij elke maand uitbetalen met zijn salaris en de overige 35% bouwt hij op als tijd voor tijd (die hij nauwelijks op kan maken, juist door die overuren :p wanneer moet hij ze opnemen ? maar hij kan wel makkelijk een dag vrijnemen voor als 1 van de kids jarig is of voor t eerst naar school gaat of volgende week het afzwemmen van oudst eenz) op zich is het uitbetalen van overuren of vakantie uren niet duurder dan gewone gewerkte uren, je betaalt tenstlotte belasting over je totaal verdiende bruto salaris… geen idee waar het mjisverstand vandaan komt.. maar bij je belastingaangifte vul je alleen het totaal in, niet gespecificeerd in vakantieuren, overuren en werkuren ??

    • Precies 🙂 . Maar het kan misschien nog wel zijn dat er in een bepaalde CAO geldt, dat je voor vakantieuren maar 80% uitbetaald krijgt (bruto dan!) van een gewoon werkuur. Maar bij ons is het gewoon hetzelfde als een gewoon werkuur.