Geld uitlenen via geldvoorelkaar – oh jé, tweede faillissement?

Schreef ik een paar maanden geleden over een eerste geldlener van mij die in de financiële problemen is gekomen (verder niks meer over gehoord tot nu toe), het lijkt er inmiddels op, dat daar een tweede bij gekomen is.

Deze was nog niet zo heel erg lang bezig met terugbetalen, en als deze dus definitief stopt met terugbetalen, dan ben ik tweederde van mijn inleg aan ‘m kwijt. Dat is dan 67 euro door de afvoer. Ach ja, ik en wel grotere bedragen kwijtgeraakt aan domme uitgaven, dus dit kan er ook nog wel bij.

Maar zou dit gebeuren, dan heeft dat wel een serieuze impact op de hoeveelheid winst die ik zou maken op mijn geldvoorelkaar-investeringen. Bijvoorbeeld, mijn eerste lening van 100 werd helemaal terugbetaald, en ook kreeg ik de rente, voor een totaal van 115 euro. Dus op die lening maakte ik 15 euro winst. Dat bedrag kun je dus helemaal wegstrepen tegen de 67 euro verlies. Hetzelfde geldt voor mijn tweede lening, waar ik uiteindelijk 9 euro winst op maakte. Mag je ook meteen wegdenken.

Tot nu toe kreeg ik zo’n 88 euro aan rente binnen, leert een snelle blik op mijn spreadsheet mij. Nou, mocht ik 67 euro kwijt zijn, dan blijft daar dus nog zo’n 11 euro winst van over, voor het investeren van zo’n 1000 euro sinds 2012/2013. Ik had het dan toch nog beter op de spaarrekening kunnen zetten…

Geld investeren via p2p-lending is dus niet zonder risico. Mogelijk bijt dat risico mij nu in de bibs. Misschien gaat de lener toch nog (een deel?) terugbetalen. We gaan het zien. Maar ik ben blij dat ik gestopt ben met verder uitlenen… Op dit moment zit er nog 850 euro van mijn geld in (of 780 euro, als je die ene lening alvast afboekt). Dat wordt elke maand wat minder, naarmate leners terugbetalen. En dat hou ik dus ook zo.

(PS Hier het algemene overzicht zoals ik dat in juni opstelde; binnenkort volgt een nieuw overzicht, dat er dus iets minder florissant uit gaat zien…).

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Geld uitlenen via geldvoorelkaar – oh jé, tweede faillissement?

  1. Tineke

    Ik heb ook geïnvesteerd in een paar projecten via GvE. Elke keer als er een afbetaling binnenkomt ben ik toch weer een beetje opgelucht. Ik doe mee in 3 projecten. Eerst wilde ik daar nog meer aan toevoegen, maar ik ben voorzichtiger geworden. Het blijft een hoog risico. Ook de spreiding over veel jaren, soms wel 6 of 7 jaar, vind ik te riskant. In die tijd kan er zoveel gebeuren.. Ik investeer nu ook niet meer in nieuwe projecten, en het zal een opluchting zijn als ik minimaal mijn inleg terug mag ontvangen, uiteraard nog liever inclusief de rente. Zoniet, dan is het toch echt mijn eigen schuld geweest. 😉

  2. Martijn

    Ook ik heb o.a. bij GvE geïnvesteerd in zo’n 50 projecten. Inmiddels staat de “incassobureau ingeschakeld” teller op 5. Dus 10% van het aantal projecten. Van deze projecten heeft 60% de status A of hoger gekregen van GvE. Voor mij is GvE nu al verlies leidend en de meeste projecten moeten nog jaren aflossen. Begin zo’n gevoel te krijgen dat GvE projecten slecht screent en ze publiceert om omzet te genereren. Dan krijg ik een beter gevoel bij KOM (Kapitaal Op Maat), waarbij ook na de investering de investeerder op de hoogte wordt gehouden.

    • Dat is balen voor je, zeg. Ik blijf verder gewoon maar helemaal weg van dit soort p2p-lending. Nou ja, behalve een recente investering in de Vegetarische Slager dan, maar dat is ook meer omdat ik de ontwikkeling van vegetarische producten wil ondersteunen, en ik denk dat zij daar een rol in kunnen spelen.

  3. Ineke

    Ik moet zeggen dat ik nooit vertrouwen heb gehad in dit soort dingen in de zin dat ik daar een leuk rendement op zou kunnen halen. Ik denk dat het veel riskanter is dan aandelen. Gelukkig maar dat het om kleine bedragen gaat bij jou maar dat zal niet bij iedereen het geval zijn denk ik…

  4. Anne

    Jammer, idd, ik heb er maar 1 lopen, al een aantal jaar, maar die betaald gelukkig prima, anders pech. ben het ondertussen allang vergeten dat ik daar 200 euro naartoe gedaan heb.

  5. Kreupelgeld

    Ik wil best meedoen aan p2p leningen, maar ik wil niet zelf selecteren. Als ze nu eens de leningen opsplitsen in kleinere delen (van bijv. €5 of €10 per stuk) en deze in “brokken” van €1.000 zouden “financieren”, dan kun je in 1 keer in 100 of 200 leningen participeren.

    Als je dat combineert met correcte risicoklasses dan heb je volgens mij een product dat beter in staat is om om te gaan met de onvermijdelijke tegenvallers.

  6. Even een tegengeluid om even aan te geven dat het ook allemaal prima kan gaan. 19 projecten geïnvesteerd en alles loopt nog. 3 volledig uitbetaald.

    Wel is het zo dat ik alle opbrengsten nu onder ga brengen in indexbeleggen en niet meer in crowdfunding, dit wel mede doordat er nu teveel gelukszoekers zich hebben gestort op crowdfunding en het lastiger is om het kaf van het koren te scheiden.

    • In april 2015 leek mijn situatie sterk op de jouwe, nu. Toen had ik 18 leningen verstrekt, waarvan er op dat moment drie al volledig terugbetaald waren.

      En nu zijn we dus gewoon een half jaartje verder en ineens zijn er wel twee met problemen. Ik hoop voor jou dat je teller op nul blijft staan, dan heb je geluk gehad.