Goed doel

Vandaag gaat er van mij weer een hoop geld naar een goed doel,  namelijk zeshonderd euro.

Heel leuk voor dat goede doel. Het is een fonds wat hopelijk echt iets goeds doet in verband met een ziekte, en wat echt door zijn acties doden voorkomt en ook mensen die door ziekte een tijd niet kunnen werken. Nou, daar wil ik wel wat aan bijdragen.

Als je het bedrag door twaalf deelt, dan valt het wel mee, per maand. Dan  is het nog maar vijftig euro in de maand.
En oh, als je dan ook nog eens bedenkt dat ik meer dan de helft terug ga krijgen van de inkomstenbelasting, dan valt het nog meer mee. Dan is het nog maar 24 euro per maand wat ik betaal, en dan dank ik de Nederlandse overheid voor haar ruimhartige bijdrage van 312 euro aan dit goede doel 🙂

Alleen voor mij dan een heel, heel klein beetje jammer dat ik dat bedrag nu even moet voorschieten, tot circa juni 2016…

NB: Dit goed doel is een instelling met een ANBI-verklaring, en het gaat om een periodieke gift, zodat ik inderdaad het hele bedrag af kan trekken van de inkomstenbelasting … en dan is het ook nog eens zo, dat mijn vriend dit jaar in de 52% belastingschijf uitkomt, en dat hij het dus gaat aftrekken in plaats van ik die in de 42%-schijf zit. Zie hier voor een eerdere uiteenzetting van mij over hoe je donaties aan goede doelen kunt aftrekken van je inkomen, zodat je minder belasting hoeft te betalen.

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Goed doel

  1. Ineke

    Tegenwoordig kun je periodiek schenken aan een goed doel ook vastleggen met een verklaring die je op de belastingdienstsite kunt downloaden. Wel even laten tekenen door het goede doel in kwestie. Dit is gratis en zo bespaar je een dure gang naar de notaris. De verdere voorwaardes zijn hetzelfde. Ik heb ook dit jaar een doel gekozen waar ik vijf jaar aan ga schenken en had ook geen zin in dit drempelbedrag.

  2. Aan welk soort goede doelen geef je eigenlijk?
    Dieren, mensen in NL of buitenland, medische organisaties?

    • Ik geef eigenlijk niet aan dieren. Misschien is dat stom, je zou bijvoorbeeld het WNF kunnen steunen, maar voor mij gaan mensen toch nog vóór andere diersoorten. De rest steun ik eigenlijk allemaal wel, in diverse mate.

      • Anoniem

        Ik geef ook niet aan dieren. Vind mensen veel belangrijker, en je kunt niet aan alles geven! Maar sommige mensen geven juist alles aan dieren, of juist alles aan onderzoek of ..
        Mijn naam kwam er niet bij te staan zie ik..
        Groetjes Mom4life

        http://Www.life4mama.blogspot.nl