Geld uitlenen via geldvoorelkaar – tweede update 2015

Twee keer per jaar geef ik een update van mijn leningen bij geldvoorelkaar.nl, een website waar je geld kunt uitlenen aan personen of bedrijven, en waar je dan rente voor krijgt. De vorige update was in juni, dus tijd voor een nieuwe.

Helaas moest ik in het afgelopen half jaar al twee keer eerder over de leningen vertellen, omdat er twee niet meer terugbetalen (dat zijn de oranje balkjes in het onderstaande overzicht). Ik schreef hierover in augustus (toen kwam het slechte nieuws over lening 2 binnen) en in november (lening 17).

Hieronder dus het overzicht van hoe het er nu voor staat met de leningen:

Screenshot 2015-12-08 07.36.36

Ik ben gestopt met het aangaan van nieuwe leningen en wacht nu gewoon, totdat alle leningen terugbetaald hebben. Dit, omdat ik punt 1 het risico toch best wel groot vind, en ik punt 2 dan denk dat een vergelijkbare opbrengst ook met minder risico te halen is (namelijk door “gewoon” gespreid te beleggen).

Het is misschien ook wel duidelijk dat de meerderheid van de leners wel netjes en op tijd terugbetaalt. En in het afgelopen half jaar heeft lening nummer vijf de eindstreep succesvol gehaald (hoera!).
Maar als lener 17 niets meer gaat betalen, dan krijg ik van die lener een heel groot deel van mijn geld niet meer terug, en dan zal de rente die ik over andere leningen gekregen heb en ga krijgen, eerst dat verlies goed moeten maken, voordat er ook maar sprake kan zijn van winst.

Over een half jaar weer een update!

 

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Geld uitlenen via geldvoorelkaar – tweede update 2015

  1. Bedankt voor je updates. Ik heb ondertussen ook in aardig wat projecten geinvesteerd via GvE. Helaas is er online niet zoveel informatie te vinden over succes en falenkansen van Nederlandse peer2peer leningen. Daarom heb ik een forum opgezet (http://www.crowdfundforum.net) in de hoop daar op termijn ervaringen te delen.

    • GJ

      Op FOK hielden ze het altijd aardig bij welke projecten mis gingen. Lees dat alleen niet zo vaak meer sinds ik met investeren gestopt ben.