Vluchtelingen

Naar. Gisteren op de fiets naar huis kwam ik een meneer tegen. Hij stond op een kruispunt bij een winkelcentrum te bedelen. Toen ik af moest stappen omdat het licht op rood stond, kwam hij ook naar mij toe. Wat ik hoorde was: “Help!”, ik zag een mogelijk Syrisch uiterlijk, een jongere meneer, en toen werd het licht groen en reed ik door.

Oh, wat voelde ik me verder naar, de rest van de avond.

Het kan zijn dat die meneer niet uit Syrië komt maar wel denkt van: “Ik ga hier een slaatje uit slaan en mensen geld aftroggelen, omdat ze Syriërs zielig vinden”.

Het kan zijn dat die meneer wel uit Syrië komt, maar al zorg krijgt en daarnaast lekker nog wat extra geld bij elkaar bedelt.

Het kan zijn dat deze meneer uit Syrië komt, maar geweigerd is als vluchteling omdat hij de goede papieren niet had of zo.

Het kan zijn dat hij van plan was om mij te beroven als ik zou blijven staan en mijn portemonnee zou pakken.

 

 

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij wel echt een enorme rot-situatie ontvlucht is in Syrië, en nu om de een of andere reden in Nederland min of meer aan zijn lot overgelaten is.

En ik fiets gewoon door. En laat een medemens in de (gelukkig milde) kou staan. Omdat ik moe ben. Omdat ik naar huis wil. Omdat ik niet mijn portemonnee wil pakken en dan bestolen wil worden.

En misschien omdat ik ook niet al het wereldleed in mijn eentje kan oplossen.

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Vluchtelingen

  1. Ik kan me goed voorstellen dat je zo gehandeld hebt, maar……het is natuurlijk verschrikkelijke dat een groot aantal misbruikers in de afgelopen jaren – al dan niet terecht – zo’n wantrouwen heeft gekweekt, dat wij onszelf daardoor laten beïnvloeden en vervolgens geen hulp meer bieden aan mensen die het wellicht heel hard nodig hebben.

  2. Moeilijk dilemma he?
    Je bent in elk geval geen harteloos mens, want je geeft veel aan goede doelen. Maar ik snap dat je je even rot voelt.

  3. Je weet zo wie zo momenteel niet waar je wel of niet goed aan doet..

  4. Moeilijk hè? Ik heb zo’n rottig gevoel elke keer als ‘k de straatkrant weiger maar ik kan toch niet tig keer dezelfde krant kopen? (en vervolgens de dakloze verkoper opgehaald zien worden in één van de nieuwste mercedessen die in NL rondrijd. Heb ‘k zien gebeuren en natuurlijk weet ‘k niets van de situatie van de straatkrantverkoper maar het kleurt de beeldvorming)

  5. Tineke

    Lastig, he? Ik heb ook wel eens zulke momenten, dat ik me achteraf schaam dat ik ben doorgelopen? En wat, als je nu een euro (of 2) los in je jaszak stopt? Die kun je er makkelijk uitpakken op het moment dat je aangesproken wordt, of het nu bij een stoplicht is of ergens anders. Dan heb je volgens mij veel dilemma’s ontkracht… 🙂