Uitgaven in december 2015

Hierbij een overzicht van de uitgaven in de afgelopen maand. Ik ben er redelijk tevreden over.

Deze maand maakte ik mijn spaarrekening waarop ik spaar voor de ziektekosten leeg, en stortte bijna dat hele bedrag in één keer door naar de zorgverzekering, eind december, als betaling van de premie voor het komende jaar. Daardoor had ik het gevoel dat ik deze maand heel veel uitgegeven had. Maar natuurlijk had ik elke maand hier al een beetje voor gespaard; en uiteindelijk bleek dat ik zelfs nog wat geld terug kon storten naar de lopende rekening.

Dus de totale hoeveelheid uitgaven valt me mee:

Screenshot 2016-01-01 15.34.34

Hierdoor bleven mijn totale uitgaven redelijk binnen de perken, want in plaats van de geplande 150 euro extra uit te geven, kreeg ik 180 euro terug van de spaarrekening. Dat verschil van 330 euro maakte bijna, bijna mijn extra uitgaven op het gebied van vervoer, kleding, eten en drinken en extraatjes goed. Bijna, maar net niet helemaal.

Vervoer is pech hebben, eigenlijk. Deze maand gaf ik extra geld uit omdat het treinverkeer op een dag plat lag, en ik dan maar de auto van mijn vriend nam. Ik betaalde hem daar wat voor; en meer dan wat ik voor het treinkaartje betaald zou hebben. Daarnaast nam ik op een dag dat ik eigenlijk een beetje ziek was, mijn fiets mee in de trein, zodat ik niet een eind hoefde te lopen vanaf het station naar mijn werk. Ook dat kost tegenwoordig zes euro. Maar ja. Zo een enkele keertje moet ook dat wel kunnen.

Eten en drinken … met een goed voornemen om het komende jaar beter op mijn gezondheid te gaan letten (en dus meer zelf te gaan koken), hoop ik dat dit bedrag wat omlaag kan. Maar ik heb het voor het budget van volgend jaar wel terug opgeschroefd van 250 euro naar 300 euro per maand. Minder lukt ons mogelijk niet (en lukt het wel, dan is dat natuurlijk alleen maar mooi meegenomen).

Over kleding had ik het al in een eerdere post. Het gemiddelde bedrag per maand is prima, het was deze maand gewoon wat meer.

En dat was het weer voor deze maand, en daarmee is dan ook het jaar weer afgesloten. Een andere keer geef ik nog wel een samenvatting over het hele jaar.

Reacties staat uit voor Uitgaven in december 2015

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.