Goede voornemens 2015, een terugblik

Ik had vier goede voornemens of jaardoelen voor het jaar 2015.

Familie en vrienden meer zien

Ik wilde meer tijd besteden aan familie en vrienden. Nou, in december lukte dat prima. Ik zag heel veel familie en vrienden met alle feestdagen die er waren. En het was heel gezellig.

Terugkijkend op het jaar zie ik dat ik over het algemeen ook tevreden hierover was. Er waren wat maanden dat ik het te druk had met werk, maar dat waren er niet veel. Ik heb ook een aantal keer, weet ik nog, echt bewust een afspraak met familie of vrienden gemaakt, omdat ik me nog herinnerde dat ik dit doel had en dit dus eigenlijk graag wilde. (Ook al was het dan misschien op dat moment verder ook druk).

Huis en werk en bloggen

Hier aandacht en tijd aan besteden, had ik ook als doel. Nou, qua bloggen ben ik bezig gebleven, al is het met een lagere frequentie geweest dan in 2014 of daarvoor. Ik weet niet hoe dat met jullie zit, maar in de loop van de tijd veranderen altijd mijn interesses. Ik kan ergens heel enthousiast over zijn, maanden- tot jarenlang, en dan zakt de interesse af. Ik geloof dat ik dat nu een beetje met bloggen heb. De interesse is niet helemaal weg en het is me (dus) ook nog wel gelukt om hiermee bezig te blijven, maar minder is het wel. Dat vind ik niet heel erg (meer), zo zit ik nou eenmaal in elkaar. Een andere interesse komt dan wel weer een keer aanwaaien bij mij.

Huis… tja… dat huis moet gedaan, of ik er nou wel of niet interesse voor heb. Het is hier in huis nog steeds af en toe een zootje. Dit zou beter kunnen, denk ik. Iets om komend jaar weer aandacht aan te besteden.

En werk, ja, dat ging wel goed. Ik denk erg na over hoe ik het komend jaar wil gaan doen, maar ik vind dat ze in 2015 best een goede werknemer aan me gehad hebben.

Gewicht

Tja, dit is niet zo goed gegaan, de laatste tijd. Het is ook heel duidelijk één van mijn grootste valkuilen, en al heel lang. Tja. Ik ga er weer aan werken. Positief puntje is dat ik nu sinds een klein half jaartje naar de sportschool ga om te bewegen. Mijn spierkracht is daardoor echt meetbaar toegenomen (want ik kan zwaardere gewichten aan). Dát blijf ik dus zeker doorzetten!

Inkomen

Ja, het is gelukt! Ik wilde dit jaar graag meer dan 36.000 euro per jaar verdienen, netto, en dat is gelukt. Zie de blogpost van een paar dagen geleden.

Uitgaven

Mijn uitgaven wilde ik onder de 18.000 euro houden dit jaar. Dit is in het geheel niet gelukt. Ook hier schreef ik al een post over. Ik vind het jammer, dat het niet gelukt is. Ik merkte ook door het jaar heen, dat het een behoorlijk moeilijk doel was. Ik was er vaak mee bezig en probeerde vaker nee te zeggen op dingen die ik toch erg leuk vond.
Ik denk dus ook, dat ik het volgend jaar anders ga aanpakken. Ik wil graag geld sparen, dus mijn uitgaven moeten lager zijn dan mijn inkomsten, maar ik wil ook graag nu leuk leven. Dus ik ga dat in het vervolg anders doen.

In het algemeen kan ik dus stellen dat twee doelen in 2015 echt niet gehaald zijn,  namelijk het gewicht verminderen en de uitgaven. De twee andere doelen zijn wel voldoende (het sociale doel) en ruim (het inkomen) gehaald.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Goede voornemens 2015, een terugblik

  1. Jorien

    Blijf alsjeblieft bloggen! Ik kijk dagelijks of er misschien een nieuwe blog staat (de afgelopen week was fijn). Ik word er echt blij van.

  2. Incitatus

    Lees inderdaad met veel plezier mee, dus houd nog even (een paar jaartjes) vol!