Beleggingsresultaten 2015

Zo aan het einde van het jaar / begin van het nieuwe jaar vind ik het leuk om terug te kijken, wat mijn beleggingen dit jaar gedaan hebben. Het was me nogal het ritje dit jaar! In de zomer zakte de S&P500 (een graadmeter voor de aandelen van de 500 grootste Amerikaanse bedrijven) met ruim 10%. Daarna herstelde dit weer grotendeels in september en oktober, maar november en december lieten opnieuw kleine dalingen zien. Voor de S&P500 is het eindresultaat over 2015 1,2% (als je ook het uitgekeerde dividend meetelt).

Ik beleg zelf niet 100% in de S&P500, zeker niet: ik beleg wereldwijd, ik beleg een deel in Europa, en ik beleg ook een deel in obligaties.

Ik heb aan het begin van 2015 genoteerd hoeveel geld ik in aandelen en obligaties had zitten, ik heb in de loop van 2015 bijgehouden wanneer ik geld inlegde of er uit haalde, en op 1 januari 2016 noteerde ik, hoeveel geld mijn aandelen en obligaties waard waren. Met behulp van Excel (de XIRR-functie) kom ik op een groei van 6,5% van mijn aandelen en obligaties.

Dit jaar deed ik het dus beter dan de S&P500. Daar moet ik wel even om glimlachen. Maar: vorig jaar deed de S&P500 het beter dan ik, toen groeide die met 14% en had ik een groei van “maar” 12% (zie mijn blogpost van toen). Ondanks de best grote schommelingen in 2015 ben ik dus uiteindelijk toch een beetje in de plus geëindigd. Fijn. Ik ben benieuwd wat 2016 brengt. (Het begint in ieder geval alvast met een koersval in China, zie ik).

PS. Ik heb ook de pagina over beleggingen weer bijgewerkt, dit doe ik nu elk kwartaal een keertje.

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Beleggingsresultaten 2015

  1. Wauw te gek hoor! ik wou dat ik ook zo goed kon sparen! Lees met veel bewondering je blog!