2016 in het teken van afvallen

Ik heb één goed voornemen in 2016, en dat is gezonder worden door gewicht kwijt te raken. Ik vind voor mezelf dat ik dit voornemen ook hoger moet stellen dan elk ander eventueel goed voornemen, dit jaar.

Stel dat ik een keer geen opwarmmaaltijd mee heb naar m’n werk, en het is tijd voor het avondeten, en stel dat ik dan kan kiezen tussen 3 euro betalen voor een portie friet met mayo, of 7 euro voor een redelijk goede salade of stoommaaltijd, dan moet ik dit jaar het gewicht belangrijker vinden dan de euro’s en dus voor de gezondere maaltijd kiezen.

Tegelijkertijd merk ik hoe hard het financiële aan me trekt, om de een of andere reden. Ik heb de afgelopen weken weer zitten puzzelen in Excel, over hoe de financiën in 2016 er uit kunnen gaan zien. Als het een beetje meezit, kan ik in 2016 toch nog zo’n 15.000 euro sparen van mijn inkomen, en dat hoop ik ook te bereiken. En als het meezit, hou ik mijn uitgaven toch beperkt, tot ongeveer 19.000 euro.

Maar eigenlijk moet ik die doelen dus min of meer overboord gooien, en er weinig tijd en aandacht aan besteden. Alle aandacht moet naar dat éne, andere doel.

Het is even wennen voor me, maar wie weet, lukt het wel. En nu is het natuurlijk zó, dat ik nu al zolang aandacht aan mijn financiën besteed, dat het misschien echt wel wat meer op de automatische piloot kan. Ik maak automatisch elke maand geld over naar de spaarrekening en naar de beleggingsrekening, en ik blijf in YNAB mijn uitgaven bijhouden.

Dus, 2016, here I come!

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “2016 in het teken van afvallen

  1. Lis

    Mooi streven. Maar het hoeft toch helemaal niet extra geld te kosten als je wilt afvallen en gezonder wilt eten? In het weekend een grote pan maaltijdsoep maken en in porties invriezen en dan als het een keer niet uitkomt om te koken gewoon even een bakje opwarmen. Plannen en voorbereiden van maaltijden scheelt bij mij een hoop frustratie en tijd. En ook een hoop geld eigenlijk.
    Succes!

  2. Spaarder

    Je geeft veel cijfers, over inkomsten, uitgaven, beleggingen. Alleen niet over afvallen. Ik ben wel benieuwd hoeveel je wilt afvallen? Misschien ook een grafiekje maken hiervan? 🙂

  3. Wat een goed voornemen!

    Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat gezond automatisch duurder is, he? Meestal niet, zelfs… Ik vind die afhaal en brengmaaltijden meestal duurder dan zelf iets maken….

    Ik vroeg me af of je je doel nog SMART gaat maken. Je einddoel is gezonder worden en gewicht kwijt raken en één voornemen is om te kiezen voor salades in plaats van friet. Maar verder… heb je nog een plan van aanpak? Misschien een idee voor een andere blog…

  4. Anke

    Zet em op. Ik vind het zelf erg moeilijk om gewicht kwijt te raken.

  5. Succes met je voornemens. Ik heb 4 jaar geleden gekozen voor een gezondere leefstijl. Voor mij was dat minder pakjes-zakjes, biologisch, meer groente en fruit en kwaliteitsproducten. Mijn boodschappenuitgaven namen hierdoor toe met 30%, dat was even slikken en sporten kost mij 44 euro per maand, maar eindelijk iets gevonden wat ik wel kan volhouden. Maar nu 30 kilo lichter, een betere conditie en minder gezondheidsklachten. Ik denk dat ik hierdoor in de toekomst minder zorgkosten en natuurlijk is gezondheid prioriteit 1. Maar ik had er ook moeite mee om meer uit te geven aan deze post.

  6. Janneke

    Als je vaker met de fiets naar je werk gaat,dan gaan je OV kosten naar beneden. En dat geld kun je gebruiken voor een gezondere maaltijd. En je sport ook nog eens en je kan dan gerust een portie friet nemen zonder daar schuldig over te voelen. Allemaal win-win:). Succes met het zoeken naar de juiste balans.