Mijn planning voor uitgaven in 2016

Ik ben de laatste paar maanden af en toe bezig geweest met een planning van de uitgaven in 2016.

Ik heb in 2015 mijn doel qua uitgaven niet gehaald. En ik merkte ook gedurende het jaar dat het me af en toe echt tegenhield om dingen te doen die ik wel heel leuk en waardevol vond. Dus, had ik bedacht, dat gaan we in 2016 anders doen.

Ik ga iets meer geld uitgeven en daarbij accepteren dat ik iets minder geld ga sparen. Niet superveel meer uitgaven, en niet ineens veel en veel minder sparen, maar wel een beetje, daar waar het telt.

Dus kwam ik voor 2016 tot het volgende lijstje van gemiddelde uitgaven per maand:

 

Screenshot 2016-01-09 14.59.32

Voor de extra en vakantie-uitgaven wordt het misschien toch nog krap (ik heb ze dit jaar “vrij te besteden” en “vakantie” genoemd; samen 200 euro per maand oftewel 2400 euro per jaar). Voor de ziektekosten zit ik hopelijk ruim (1800 euro voor het jaar dekt zowel de basisdekking als de extra verzekering als het eigen risico). En voor de goede doelen is dit het bruto-bedrag. Zoals ik eerder al aangaf, kan ik bijna alle giften van de inkomstenbelasting aftrekken en betaal dus zo uiteindelijk zo’n 40-50% minder dan het bedrag wat ik nu ingepland heb.

De spaardoelen staan in YNAB ook al erbij, onderaan. Ze vormen 1300 euro van de 3055 euro aan geplande uitgaven per maand. In die spaardoelen zit voor mij ook de ruimte en de flexibiliteit: als ik minder inkomsten heb, of meer uitgaven, dan gaat er maar minder geld naar de beleggingen. Dat is geen ramp.

Dus dat is mijn plan voor dit jaar. En dan is dus mijn kleine goede voornemen om zoveel mogelijk binnen deze grenzen te blijven.

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Mijn planning voor uitgaven in 2016

  1. E

    Ben je meer gaan verdienen? Wauw best een fijn inkomen heb je inmiddels!

    • Nou, dat moet ik nog gaan zien. Het afgelopen jaar heb ik meer dan 36.000 euro netto, dus gemiddeld meer dan 3000 euro per maand verdiend. Of dat in 2016 ook weer gaat lukken, is nog onbekend. In maart hoor ik meer over hoeveel uur ik per week ga werken, daar hangt het grotendeels vanaf. En dan nog van eventuele bijbaantjes en andere bijverdiensten.

  2. Gewoon Vlijtig

    Dat ziet er mooi uit. Het bedrag van 260 euro voor de goede doelen is niet maandelijks?

  3. K.

    Mooi programma hè, dat Ynab. Heeft me al veel rust gebracht. En veel opgeleverd 🤑

  4. Is het dan niet een beetje ambitieus om op ruim 3000€ aan inkomsten te rekenen terwijl afgelopen jaar dat krap lukte?
    Of bedoel je dat je dan bijv 700€ gaat beleggen ipv 800€ om het verschil op te vangen?

    • Ja, dat laatste! De ruim 3000 euro aan uitgaven die YNAB laat zien, zijn bruto voor de goede doelen (daar krijg ik nog van terug) en zijn ook inclusief alle spaardoelen. En als het dus niet lukt om zoveel inkomen te krijgen, dan ga ik inderdaad wat minder beleggen.