Hoe maak je een budget?

Vaak hebben mensen niet echt een goede indruk, waar hun geld naartoe gaat. Ze weten vaak wel wat hun inkomen is (hun salarisstrookje vertelt hun dat), maar waar het aan op gaat? Beslissingen over nieuwe financiële verantwoordelijkheden (bijvoorbeeld een hypotheek) worden dan misschien genomen met “ach, het is maar 20% van mijn inkomen, dat moet lukken”, nieuwe aankopen kunnen dan misschien gekocht worden met één blik op het huidige saldo op de betaalrekening. Zoals je je misschien wel kunt voorstellen, gaat dat niet altijd goed.

Zelf herinner ik me nog goed, dat ik mezelf op die manier af en toe in de vingers sneed. Dan kocht ik een hele stapel nieuwe kleding, omdat ik nog 300 euro op de bankrekening had, dus waarom niet? En vervolgens werd onverwacht (nou ja, voor mij onverwacht) de premie van de verzekeringen geïnd, of de verlenging van mijn jaarabonnement op een tijdschrift. Oeps. Hallo, roodstand.

Dat kan dus ook anders. En dat kan door een budget te maken. Of simpelweg: een overzicht van welke uitgaven je verwacht te moeten gaan doen. In de komende week, in de komende maand, in het komende jaar.

En vaak helpt het enorm, als je dan eerst terugkijkt. Naar waar je het afgelopen jaar geld aan uitgegeven hebt. Dat is ook wat ik nu zo’n tien jaar geleden deed. Ik ging zitten met een stapeltje bankafschriften (die goeje oude tijd…) en ik keek, waar ik in de loop van de afgelopen twaalf maanden geld aan uitgegeven had.

Tegenwoordig kun je dat nog steeds doen, natuurlijk. Twaalf maanden terugbladeren in je online registratie bij je bank. En misschien ook bij je creditcard-verstrekker, als je een creditcard hebt. Hoeveel tijd kost dat? Nou, misschien een avondje. Meer niet.

Je kunt tegenwoordig vaak ook de analyse voor je láten maken. Bijvoorbeeld als jouw bank dat aanbiedt als service bij je betaalrekening, dat er in het online overzicht ook de mogelijkheid is om uitgaven in te delen in categorieën. Of via AFAS personal, een gratis online huishoudboekje (NB, het lijkt mij vrij veilig, maar ik gebruik het zelf toch niet).

Op de ouwerwetse manier (zelf tellen), of op een nieuwere manier (huishoudboekje van je bank of AFAS), kun je inzicht krijgen in hoeveel je gemiddeld aan iets uitgeeft (de wekelijkse boodschappentocht naar de AH blijkt bijvoorbeeld gemiddeld 120 euro per week te kosten voor jouw gezin), en je kunt ook inzicht krijgen in welke bedragen je nog meer door het jaar heen nu en dan betaalt (zoals de APK-keuring, de premie voor de overlijdensrisicoverzekering, het goede doel van vriend X die elk jaar weer bij je langskomt voor een bijdrage, en zo voort).

Hierdoor kun je ook vooruit gaan plannen. Als je weet wat je in het verleden deed, weet je ook voor een deel wat je in de toekomst te wachten staat. Je kunt in principe eerst gewoon de uitgaven die je vorig jaar deed, gewoon kopiëren naar het nieuwe jaar. Gaf je 600 euro uit aan boodschappen per maand in 2015, dan ga je dat in 2016 ook doen. Kostte de APK-keuring in 2015 in mei 300 euro, dan kost ‘ie dat nu ook weer. Daarna kun je natuurlijk aanpassingen gaan doen. Wie weet zijn er extra uitgaven die je wilt doen, wie weet ben je geschrokken van dat boodschappenbudget en wil je gaan proberen om het in 2016 met minder te doen. Of wie weet moet je het met minder gaan doen, en ga je op zoek naar plekken waar het minder kán.

Uiteindelijk krijg je dan een lijstje van hoeveel je per maand uit wil gaan geven. En daarna moet je dan dus gaan bijhouden, of het je ook lukt.

Ik heb zelf een los lijstje met uitgaven die niet elke maand terugkomen, maar bijvoorbeeld maar één keer per jaar of één keer per kwartaal. Zo kan ik altijd in dat lijstje kijken, om te zien welke extra uitgaven me bijvoorbeeld in februari te wachten staan. Je kunt ook besluiten om voor dit soort extra uitgaven te gaan sparen. Als je bijvoorbeeld in juli een premie moet betalen voor een verzekering, en die kost 280 euro, dan weet je dat je in de komende 7 maanden elke maand hiervoor 40 euro opzij moet zetten, dan kun je de rekening als die komt gemakkelijk betalen.

Het is ook altijd handig om een klein deel van je inkomen opzij te zetten voor onverwachte uitgaven. Je kunt nog zo mooi plannen en budgetteren, het kán zijn dat er toch ineens een onverwachte uitgave is (“Hé, het dak lekt”, bijvoorbeeld). Een beetje ruimte overhouden in je budget voor dit soort dingen kan je redden. En dat bedrag dan maandelijks opzij zetten, zolang je het nog niet nodig hebt…

Advertenties

9 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

9 Reacties op “Hoe maak je een budget?

  1. herrie

    Budgetteren kan op vele manieren.
    Wij zijn sinds afgelopen zomer overgetapt op Knab. Niet voor de geweldig lage bankkosten (5,- pm). Maar voor de goede tools en de spaarrente die je krijgt. De spaarrente kan je zelf opzoeken op de website van Knab. Aan de hand van de blog is het interessanter om de tools toe lichten hoe die ons helpen met budgetteren.
    Bij Knab krijg je namelijk een digitaal kasboek erbij, dmv dit digitaal kasboek autoriseert de software jou uitgaven Bijvoorbeeld als inkomsten; Loon, sparen en overige inkomsten. En bij uitgaven; Woonlasten, huishouden, vervoer enzovoort. Hieronder kan je allerlei subcaterogien in delen naar eigen inzicht.indelen. Bijvoorbeeld onder huishouden, boodschappen en persoonlijke verzorging.
    Dit helpt ons erg bij het maken van een jaarplanning. Daarbij kan je bij Knab zoveel betaal- en spaarrekeningen openen als je wilt. We hebben dan ook 3 betaalrekeningen; 1 voor dagelijkse uitgaven, 1 voor binnenkomende transacties (loon, belasting enz) en 1 voor alle vaste lasten. En 5 spaarrekeningen met ieder zijn eigen doel bijvoorbeeld we sparen voor vakantie, verbouwing aan huis, jaarlijkse ziektekosten, auto en een buffer. Dit helpt ons zeer bij het budgeteren en zorgt dat alles overzichtelijk verloopt!

    • Nou, lage bankkosten… Bij de ASN zijn de bankkosten 1,50 euro per maand. Je moet al een behoorlijk veel hogere rente krijgen op je spaarrekening, en er redelijk wat geld op laten staan, om dat terug te verdienen. Even kijken, 3,50 per maand hogere kosten is 42 euro per jaar moet je dan méér aan rente krijgen. Bij Knab is de rente op een gewone spaarrekening hoogstens 1,4% (en dan moet je trouwens gaan kwartaalsparen, waar voorwaarden aan zitten, maar goed, nemen we even aan dat je aan die voorwaarden kunt voldoen), bij de ASN-bank 0,9% zonder voorwaarden. Het verschil per jaar is 0,5%, en om hiermee de 42 euro extra kosten goed te maken, moet er door het jaar heen continu 8000 euro op de spaarrekening staan. Dan draai je pas quitte…

      En inderdaad, zo’n digitaal kasboek bedoelde ik. Dat kan een prima manier zijn om inzicht te krijgen in je uitgaven en om ook plannen voor de toekomst te maken. Knab heeft dat dus, maar de Rabobank bijvoorbeeld ook, zij noemen het het huishoudboekje. De ING heeft het niet meer, blijkbaar, want er werd te weinig gebruik van gemaakt. De ASN bank heeft het niet, maar je zou dan dus via AFAS meer inzicht kunnen krijgen, als je wilt en durft.

      • herrie

        De geweldige lage bankkosten was ook sarcastisch bedoeld 😉
        En ook voor sommige een onoverbrugbaar reden omdat niet te doen. Wij kwamen van ING, daar kregen wij geen rente over het uitstaande saldo en een zeer lage spaarrente waardoor we alle spaargeld elders uitgestald hadden. Heb er een berekening op nagehouden dat Knab op dit moment goedkoper is als ING. ASN is ook een goed voorbeeld, alleen het het voor ons de goede tools ons overtuigd om over te stappen naar deze bank. Dmv deze tools kunnen we op een relatieve makkelijke manier budgetteren. En onderhouden we een goede relatie met mijn partner over de financiën met een gezamenlijke rekening! Door namelijk te budgetteren is het doel ook duidelijker, zoals je al in je blog schrijft, en zijn sommige uitgaven minder belangrijk!
        Wilde als aanvulling van je blog vertellen hoe wij het doen!

      • Aha, dat is dan het nadeel van geschreven tekst, dat ik het sarcasme niet oppikte 🙂
        Veel succes met jullie budget!

      • pampas

        Nou, die kosten vallen ons behoorlijk mee. Man en ik hadden eerst het volgende:

        Beide een betaalrekening
        Beide een spaarrekening
        1 gezamenlijke rekening met 2 passen
        1 gezamenlijke spaarrekening

        Bij de rabo kost dat: 3,75 + 3,75 + 3,75 + 1,40 = 12,65.

        Nu hebben we:
        1 KNAB betaalpakket (samen) met daarin 1 gezamenlijke betaalrekening en 2 betaalrekeningen voor ons persoonlijk (wel op beide namen, want zelfde pakket), en een stuk of 4 spaarrekeningen
        2 KNAB basispakket met individuele spaarrekening (op eigen naam)

        Dat kost ons: 5 + 0 = 5 euro per maand.

        Bij ASN zou ons dit kosten: 3 + 1,50 + 1,50 = 6 euro per maand.

        Het scheelt dus behoorlijk, als je kijkt naar alle bijkomende kosten die andere banken rekenen. Vooral het feit dat je met 1 pakket meerdere spaar- en betaalrekeningen kunt openen speelt hierin mee.

  2. Wilma

    Ik budgetteer al jaren op de vlgnde manier:
    Alle vaste lasten van een heel jaar optellen (huur, energie, ziektekostenverzekering, autoverzekering, lidmaatschappen enz.).
    Dit bedrag door 12 delen en elke maand op de rekening laten staan.

    Wat overblijft per maand heb ik verdeeld in sparen, reserveren (voor autokosten, kleding, ziektekosten enz.) en huishoudgeld.

    Het bedrag voor de vaste lasten heb ik jaren geleden eenmalig aangevuld met 500 euro omdat je anders op deze manier nog niet genoeg geld hebt staan (namelijk nog maar 2/12 van de jaarlijkse vaste lasten)als je in bijvoorbeeld februari je auto- en inboedelverzekering al moet betalen voor het hele jaar.
    Voor mij werkt dit prima. Alles kan keurig worden betaald en afgeschreven en ik heb nooit meer rood gestaan.

  3. ik hou inkomsten en uitgaven al bij zolang ik me kan herrinneren omdat ik t anders doodeng vond om geld uit te geven.. had bijv al vroeg een abonnement op de fancy en ook mn mobiel moest ik zelf betalen en die dingen wou ik natuurlijk gewoon kunnen betalen en dus hield ik bij wat er binnenkwam en uit ging en wist dus wat ik over had 😉 ideaal.
    ondertussen is er natuurlijk veel verandert 😉 ik ben getrouwd, we hebben 2 kinderen, ik ben zzper met elke maand wisselend inkomen, op verschillende dagen man heeft 4 wekelijks loon.. om die reden gaat het inkomen gelijk naar de spaarrekening. de 1e van de maand gaat er dan een bedrag afgestemd op die maand (rekening houdend met verjaardagen van ons gezin (cadeaus/boodschappen), evt feestdagen(sint/kerst) of jaarlijkse rekeningen (waterschapsbelasting etc) weer naar de betaalrekening. hierdoor blijft al t geld wat er extra binnen komt in eerste instantie op de spaarrekening. en wordt dus redelijk ewust uitgegeven of gespaard. ideaal 🙂