Opnieuw ingelegd in windenergie

Ik heb al een flink aantal beleggingen in windenergie, eigenlijk. Maar recent is er in Limburg nog een windmolen bijgekomen, in Neer. Deze wordt gefinancierd door de coöperatie Zuidenwind, en ik ben lid geworden (à 50 euro eenmalig) en heb geïnvesteerd (1000 euro). Net als bij mijn andere windenergie-beleggingen krijg ik elk jaar een paar procent uitgekeerd als rente cq meedelen in de winst die gemaakt wordt. Ik hoop op gemiddeld 4 procent per jaar.

In principe heb ik dit geld voor 15 jaar uitgeleend. De vereniging kan besluiten om eerder terug te betalen, en ik mag ook het geld eerder terugvragen. Maar ik ben eigenlijk wel van plan om het gewoon die 15 jaar zo te laten.

Ik heb nu in totaal 6000 euro geïnvesteerd in vijf verschillende windenergieprojecten, en nog eens 1000 euro in de Vegetarische Slager. Dit zijn mijn “alternatieve” beleggingen. Standaard beleg ik in indexfondsen, maar een relatief klein bedrag (dit is in totaal minder dan 10% van mijn bezittingen) beleg ik graag in dingen waar ik (erg) achter sta. Ook al is het beleggingsresultaat misschien lager, en is er ook een kans dat één van deze projecten failliet gaat, daar moet ik rekening mee houden.

Waai maar, wind!

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Opnieuw ingelegd in windenergie

  1. Limburg. lijkt me niet bepaald de meest rendabele locatie voor een windmolen, toch?

    • Nou, Neer ligt vrij in het noorden van Limburg, daar valt het nog wel mee. Maar je hebt wel gelijk, aan de kust waait de wind over het algemeen wat harder.

  2. greet

    Ik help graag mee bij projecten bij boeren. Zo was er een boer die een karnruimte wilde crowdfunden, 50 euro ingelegd en kreeg dan een bon voor 60 euro boter/melk/kaas terug gekregen…nu weer een boer die melktap wil crowdfunden,zelfde, 50 inleggen, 60 terugkrijgen. Ik kijk nu naar wat projecten die meer inleg vragen, in land rondom boerderijen beleggen.
    Ik houd wel van deze lokale belegging, bekende boeren steunen, voelt goed.

    Groet,Greet

  3. Incitatus

    5% ‘transactiekosten’ is wel relatief veel, vind ik (al betreft het hier een lidmaatschap dat ook weer voordelen biedt). Of overweeg je later meer te investeren?

    Ik ben overigens benieuwd naar jouw oordeel over Windsharefund. De reacties daarop zijn wisselend (zie ook uitspraak ReclameCodeCommissie). Die obligaties zijn nu uitgegeven, waardoor de kosten dalen tot 0,45%, als je ze kunt kopen. En de vraag is of dat interessant is.

    • Ik kende het Windsharefund niet. Ze hebben dus blijkbaar reclame gemaakt waarbij het leek alsof het 5% rendement gegarandeerd was. Ja, dat is een slechte reclame. En op basis daarvan kun je de mensen van dat fonds die die reclame hebben laten maken óf betichten van onkunde (en wil ik aan dat fonds dan wel mijn geld uitlenen?) óf van moedwillige misleiding (en dan wil ik mijn geld al helemaal niet meer uitlenen aan dat fonds).

      Voor mijzelf ben ik me er bewust van, dat ik op deze beleggingen ook geld kan verliezen. Er kunnen faillissementen gebeuren. Er is vorig jaar of zo in Duitsland ook een vrij groot fonds wat belegde in milieuvriendelijke energie (Prokon, in 2014 blijkbaar al, zie hier) omgerold, dus het is niet ondenkbaar.

      Voor mijzelf is dit een klein deel van al mijn beleggingen, en daarmee durf ik dit risico te nemen. Ook, omdat ik er van overtuigd ben, dat we op lange termijn toe moeten naar meer gebruik van milieuvriendelijkere manieren van opwekken van elektriciteit. En daar wil ik een beetje aan meehelpen.

      Ik zou het trouwens zeker niet aanraden als eerste belegging van mensen met hun eerste zuurverdiende vijfhonderd of duizend euro!