Mijn beleggingen in windenergie

Ik wil even een overzichtje geven van hoe ik nu belegd heb in windenergie. Daarbij wil ik even opmerken dat ik maar een relatief klein gedeelte (minder dan 10%) van al mijn geld in windenergie heb gestoken, omdat ik besef dat het risicovolle beleggingen zijn, waar ik zeker ook geld op kan verliezen. Voor mij is het dat waard, omdat ik het belangrijk vind dat wij mensheid schonere bronnen van energie gaan aanboren. Maar het kan heel goed zijn, dat het voor andere mensen geen slimme move is. Dit is dus géén advies, maar alleen een overzicht van hoe ik het doe.

Ik ben vanaf november 2012 begonnen met het inleggen van geld in windenergie-projecten. Ik begon met 500 euro, een bedrag dat ik makkelijk kon missen. Sindsdien heb ik elk jaar wel zo’n beetje een projectje er aan toegevoegd. Op dit moment heb ik de volgende windenergiebeleggingen:

Screenshot 2016-01-18 09.29.26

Het uitbetaalde dividend is wat er tot eind 2015 op mijn betaalrekening bijgeschreven is, en dat is dus dividend over de jaren tot en met 2014. Begin dit jaar zullen de diverse bedrijven en verenigingen bedenken, hoeveel dividend ze willen geven over 2015; en dat geld zie ik dan pas vanaf mei op mijn betaalrekening verschijnen.

Bij de coöperatieve vereniging Windvogel ben ik in 2012 begonnen met 500 euro aan inleg. In de jaren daarna heb ik daar nog extra geld aan toegevoegd (zie de oorspronkelijke blogpost – en dit is de website van Windvogel).

Het beleggingsfonds Meewind was mijn tweede belegging. Volgens hen is mijn 1000 euro inleg nu 1152 euro waard. Maar ik zeg: eerst zien en dan geloven! Daarnaast keerden ze wel ook al flink wat dividend uit. Van de vijf verschillende beleggingen in windenergie die ik gedaan heb, vind ik Meewind het meest gericht op winst. En misschien ook wel juist daardoor wat risicovoller? We gaan het zien…

Vanaf 2014 legde ik ook in de coöperatieve windenergievereniging Meerwind in, die windmolens in de Haarlemmermeerpolder heeft (zie de oorspronkelijke blogpost en de website van Meerwind).

In Eneco HollandseWind certificaten legde ik anderhalf jaar geleden in (zie de oorspronkelijke blogpost). Als het goed is, krijg ik in 2019 mijn hele inleg terug. Het is een initiatief van het bedrijf Eneco om mensen meer te betrekken bij windenergie, maar ze hebben sinds de start van dit project geen updates meer gegeven van hoe het gaat, niet in het openbaar op hun website, en ook niet aan de deelnemers. Dat vind ik wel een gemiste kans.

Mijn inleg in de coöperatieve vereniging Zuidenwind is van vrij recente datum (zie de oorspronkelijke blogpost – en dit is de website van Zuidenwind).

 

Reacties staat uit voor Mijn beleggingen in windenergie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.