Hoe houd ik mijn uitgaven bij?

Er zijn heel veel manieren om bij te houden hoeveel geld je uitgegeven hebt, in een week, of in een maand.

Je zou kunnen zeggen, dat je bijvoorbeeld ook al je uitgaven bijhoudt, als je gewoon optelt, hoeveel geld er in een maand van je betaalrekening verdwenen is. Dan weet je bijvoorbeeld: “In januari gaf ik 1532 euro uit, en in februari 1402 euro”.

Voor sommige mensen is dat genoeg. Als hun inkomen méér is dan wat hun uitgaven zijn, en ze zijn met al hun rekeningen bij, dan zijn ze tevreden en maakt het hen verder niet zoveel meer uit, waar het geld precies naartoe gegaan is in die maand.

Persoonlijk wil ik graag wél iets meer weten. Ik heb daarom wat categorieën gemaakt van uitgaven (“wonen”, “huishouden en eten”, “vervoer”, en zo voort, en ik hou per categorie bij, hoeveel ik er aan uitgeef.

Ik doe dit door een app te gebruiken op mijn telefoon. Telkens als ik een uitgave heb gedaan, noteer ik in deze app hoeveel ik heb uitgegeven en in welke categorie.

In het verleden heb ik diverse apps hiervoor gebruikt, want er zijn heel veel apps waarmee je kunt bijhouden, hoeveel geld je uitgeeft. Degene die ik gebruikt heb, heten DailyMoney en Moneywiz. Maar er zijn er zoveel meer. Op dit moment gebruik ik de app van YNAB, omdat ik van YNAB ook een versie op mijn computer heb, waarmee ik dan mooie overzichten kan maken. (YNAB is trouwens niet gratis, ik heb er ooit ik geloof twintig euro voor betaald en toen was het nog in de aanbieding ook).

Screenshot_2016-01-19-20-22-41

Zo voeg je een nieuwe transactie toe in de app van YNAB

 

Ik maak een planning voor de komende maand in een spreadsheetprogramma, en dan kan ik met de app bijhouden of ik nog binnen de planning blijf. Als ik bijvoorbeeld volgens planning 140 euro wilde uitgeven aan vervoerskosten, en de app vertelt mij dat ik tot dan toe in die maand mijn ov-chipkaart voor 60 euro opgeladen heb, dan weet ik dat ik voor die categorie nog binnen budget zit.

Je kunt dit ook doen, zonder een app op je telefoon. Je kunt bijvoorbeeld een klein opschrijfboekje overal mee naartoe nemen, en het daar in opschrijven. Of overal bonnetjes vragen als je afrekent, en die bonnetjes goed bewaren totdat je ze thuis kunt overschrijven in je huishoudboekje, of totdat je tijd hebt om de gegevens in te voeren in je computer. Maar ikzelf vind een app dus helemaal handig, en zo blijf ik het dus ook doen.

Ik werk wel nog een beetje dubbel, vind ik: eerst plan ik mijn uitgaven voor het komende jaar in een spreadsheetprogramma. Maar in het YNAB-computerprogramma kun je ook uitgaven plannen en je kunt er in bijhouden, wat je uitgegeven hebt. Eigenlijk zou ik dus alleen maar YNAB hoeven te gebruiken. Maar het handige van mijn spreadsheet vind ik toch nog, dat ik daarin ook kan bijhouden, wanneer ik bepaalde uitgaven kan verwachten, ook als ze maar één keer per jaar of per kwartaal of zo terugkomen. In YNAB kun je dat soort uitgaven niet zo goed van tevoren plannen. Dus voorlopig blijf ik ze nog allebei gebruiken.

Maar wie weet stap ik ooit nog een keertje helemaal over en stop met de aparte spreadsheet.

En ach, tien jaar geleden gebruikte nog bijna niemand een app op z’n telefoon om uitgaven op bij te houden. Wie weet gebruik ik er over tien jaar wel een pols-computer voor, of is er nog weer wat anders verzonnen.

 

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Hoe houd ik mijn uitgaven bij?

  1. Wilma

    Ik doe het zoals jij beschrijft maar dan op papier in een multomap 😀
    Bonnetjes bewaren hoef ik nooit want ik pin echt alles. 1x in de paar dagen check ik de ING-app (dat dan weer wel) en trek de uitgegeven bedragen gewoon op papier even af van de budgetten die ik er voor heb bestemd. Zo zie ik ook in no time wat het nog te besteden bedrag is.

  2. Super leuk, zo’n app!!!

    Ik ging hem al bijna opzoeken om te installeren. Maar mijn methode werkt eigenlijk even goed. Net als Wilma van hierboven pin ik alles en download ik alle transacties. Deze kopieer ik naar mijn excelsheet en vervolgens deel ik ze in in de verschillende categorieën. Een ander werkblad zoekt de gegevens bij elkaar, telt ze op, deelt ze in per maand en per jaar en maakt er leuke maand- en jaargrafiekjes van.

    Op deze manier ben ik niet dagelijks met budgetten bezig, zoals jij (bij iedere transactie immers) maar zo eens in de twee à drie weken. Nadeel is dat ik er dan wel even een half uurtje voor moet gaan zitten, maar het geeft me veel inzicht, zeker vanwege dat tweede werkblad waardoor ik meteen echt inzicht heb en mijn koopgedrag daar eventueel op kan aanpassen.

  3. Ernie

    Ik heb een excel documentje van ene meneer Groot. Ondertussen heb ik het helemaal naar mijn eigen wensen aangepast. Elke kassabon bewaar ik. Je zou kunnen denken; slecht voor het milieu maar het is ook het enige bewijs dat je dat artikel in die winkel hebt gekocht op die dag. Je pintransactie op de bank is niet altijd een bewijsstuk. De kassabon boek ik gespecificeerd in het excel document in. Zo weet ik precies waar ik mijn geld aan uit geef.
    In dit document kun je ook een budget maken en vergelijken met de werkelijke uitgaven.

  4. K

    Ben dol op Y.nab. Gebruik het programma sinds een paar maanden en heb nog nooit zoveel geld op mijn rekening gehouden! Y.nab laat je juist vooruitkijken en niet alleen maar achteraf bijhouden. Ik heb een categorie reserveringen en reserveer elke maand voor de rekeningen die eens per kwartaal of per jaar komen. Dan staat dat geld altijd klaar. Y.nab noemt dat ‘saving for a rainy day’ geloof ik. Er staat nu ook altijd iets meer geld op mijn betaalrekening, zodat er altijd afgeschreven kan worden en we niet voor verassingen komen te staan. Op de spaarrekening levert het tegenwoordig ook niet veel op.

  5. Wij gebruiken Penningmeester(net over geblogd v/d week http://www.meneerenmevrouw.com/inzicht-in-je-geldzaken/ ). Lekker automatisch je transacties inlezen en het grootste deel zet ‘ie automatisch in de goede categorie. Hier kan je ook weer grafiekjes of tabelletjes van laten maken, begroting kan je ook invoeren, top! You can’t manage what you don’t measure!

  6. VeggieMo

    Ik betaal meest contant en dan is een door manlief grmaakt excelbestand erg handig om de administratie bij te houden.

  7. Ingrid

    Ik was enthousiast geworden van de y.nab verhalen. Ik wilde het ook wel maar nu is er wat veranderd en moet er een maandelijks bedrag betaald worden. Dat houdt mij dan toch tegen. Een eenmalig bedrag had ik er wel voor over gehad.
    Ingrid