Jaardoel, maand één

Mijn enige officiële jaardoel dit jaar is om gewicht kwijt te raken en daardoor wat gezonder te worden. In januari ben ik twee kilo afgevallen, dus dat is een mooi begin.

Op mijn eten letten, blijft voor mij iets moeilijks, terwijl het wel nodig is. Als ik het druk heb, dan is gezond leven één van de eerste slachtoffers, waar ik dan ineens veel minder tijd en aandacht aan besteed. Terwijl het wel echt belangrijk is.

Toevallig heb ik gisteren foto’s gezien van een recent familiefeest. En ik heb er eentje nu als desktop op mijn computer en telefoon gezet. Ik hoop dat die foto, van mijn lieve en schattige neefjes en nichtjes, me enigszins kan herinneren aan mijn doel: afvallen, zodat ik vaker met hen rond kan rennen en lol kan trappen. En gezonder leven, zodat ik nog heel lang kan genieten van het leven, onder andere met mijn lieve familie.

Pff. Maar het is niet makkelijk. Maar toch hoop ik in februari ook weer wat vooruitgang te boeken!

Advertenties

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Jaardoel, maand één

  1. Tineke

    Bekende strijd, de strijd van afvallen was ook lange tijd mijn strijd.
    Mij is het inmiddels wel gelukt. En vooral door het minder gevoelsmatig te benaderen; een meer cognitieve benadering bleek een uitkomst. Als ik jouw blogjes zo lees, ben jij misschien ook meer vatbaar voor de achterliggende redenaties 🙂

    Wat voor mij goed bleek te werken, was:
    1. De knop rigoureus om: ‘ik wil afvallen’, ipv ‘ik moet afvallen’. Je moet het doen voor jezelf!
    2. Vaste eetmomenten benoemen en je daar aan houden (bv 3 maaltijden/dag).
    3. Niets snoepen, want je WILT afvallen 😉 . Deze kun je evt ophogen met bv fruit, of een keer iets lekkers naarmate je moeilijkere (feest-/verjaar-) dagen hebt.
    4. Erg belangrijk!: 3(of 2) uur voor het slapen NIETS meer eten! Die laatste uurtjes verbrand je niets meer, en slaat je lichaam energie veel makkelijker op.

    Houvast bij knelpunten
    Een rommelende maag (lees: trek) hoeft niet direct bevredigd te worden. Je hebt voldoende reserves om niet a la minute te verhongeren 😉 . Je ‘zwakke snoepmoment’ uitstellen maakt dat je maag kan wennen aan minder hoeveelheid voedsel. Van uitstel (van de snack) komt misschien wel afstel, tot aan je volgende reguliere eetmoment. Dit zal vervolgens een enorm gevoel van overwinning op jezelf geven, en weer een extra kick om door te gaan..
    Als je toch iets snoept, bedenk dan dat de dag niet geheel verloren is gegaan. Je alsnog houden aan punt 4 kan veel goeds doen op een dag.

    Misschien heb je er iets aan…
    Hoe dan ook: veel succes!

    Hartelijke groetjes,
    Tineke

  2. Niet dat het voor mij heel erg nodig is, het lijkt me ontzettend moeilijk! veel succes!

  3. Gewoon Vlijtig

    Twee kilo is al erg mooi. Ik weet niet hoeveel je kwijt wilt, maar de start is gemaakt.

  4. Bouk

    Wat goed dat je weer bezig bent om wat gewicht kwijt te raken! Je bent toch ook ooit eens samen met je vriend bezig geweest ( als ik me dat goed herinner) en degene die dan het doel behaald had moest de andere trakteren? Of ben ik nu op onzin uit. Hoe is dat afgelopen?
    Ik ben sinds begin januari ook anders gaan eten. Ik was er zo klaar mee. Ik ben niet moddervet ofzo, maar wel wat te zwaar voor mijn lengte. Doordat ik gestopt ben met roken 2 jaar terug zijn er toch ongemerkt 5 kilo’s bijgekomen. En daar was ik zo zat van dat de knop om is gegaan!

    Ik eet nu koolhydraatbeperkt/arm. En het bevalt me zo goed!! Had ik nooit gedacht….ik geen aardappels/pasta en aanverwanten meer eten? Maar ik hou het prima vol, eet genoeg andere lekkere dingen en mis het heel af en toe, maar als ik weer zie hoeveel koolhydraten ergens in zitten ( bijvoorbeeld ff snel een diepvriespizza in de oven) dan bedank ik ervoor en flans een lekkere salade in mekaar…..Ben inmiddels bijna 6 kilo kwijt. Ik sport niet, totaal geen zin aan, nooit gehad ook. Ik wandel gemiddeld 4 x in de week een dik uur stevig op. Dat is het enige en ik hou het allemaal prima vol. Natuurlijk heb ik wel eens “honger”momentjes gehad, maar dan pak ik een kop thee met een blokje kaas en dan gaat het prima!

    Succes ermee iig.

  5. 2 kilo in januari is netjes! Zet hem op voor Feb!

  6. Nee maar

    Ik heb een zelde jaardoel 🙂 (gezondheid is mijn hoofddoel)

    Ik ben gestart mij meer te verdiepen in (nog) gezonder eten.

    Het boek weet wat je eet gaf mij veel informatie.
    Handig een totaaloverzicht te hebben hoe voedsel je kan helpen!

    https://www.bol.com/nl/p/weet-wat-je-eet/9200000045945044