Bezuinigingen waar ik niet voor kies

Mijn grote bulkverpakking wasmiddel voor kleurenwas, ik geloof twee jaar geleden gekocht bij de Makro, begint eindelijk op te raken. Het ding kostte 15 euro of zo, denk ik, en is dus twee jaar meegegaan. En de sta-in-de-weg mag dus nu bijna de vuilniscontainer in.

Voortaan ga ik weer aan de kleinere verpakkingen uit de supermarkt. Ze kosten ietsjes meer, maar mijn badkamer wordt er een stuk minder vol van.

Stel dat ik door vier kleine verpakkingen (twee “wit” en twee “kleur”) per jaar heen ga (met twee volwassen personen in het huishouden gebruik je natuurlijk ook niet zoveel), dan kost me dat zo’n twintig, misschien dertig euro per jaar. Ietsjes meer dan als ik grote verpakkingen zou kopen.

Maar ik ga dus geen grote verpakkingen meer kopen. En ik ga dus ook zeker niet zelf wasmiddel maken, iets waar ook nog wel eens recepten voor langskomen in bezuinig-land. Zelf wasmiddel maken kost tijd, is waarschijnlijk toch niet zo effectief als echt wasmiddel, en omdat de ingrediënten die je dan gekocht hebt om je zelfgemaakte wasmiddel te mengen niet helemaal op gaan in de eerste batch heb je ook nog een hoop extra spullen die dan ook nog ergens opgeslagen moeten worden.

Voor een besparing van tien tot twintig euro per jaar is dat gewoonweg de moeite niet. Misschien is dat anders als je een huishouden hebt met vier kinderen én weinig geld en redelijk wat tijd om in het project te investeren.

Zo zijn er meer “bezuinigingen” waar ik simpelweg niet voor kies. Shampoo kocht ik een tijdlang in van die verpakkingen met vijf of zes stuks, maar ook daar doen we heel lang mee. Dus dat doe ik ook niet meer. Misschien neem ik af en toe nog wel eens een twee-voor-de-prijs-van-één mee, maar ik ga geen enorme voorraden meer aanleggen. Als de shampoo eens een keer op is terwijl er geen aanbieding is in de winkels, dan koop ik maar eens een keer een flesje tegen de volle prijs.

Pasta en rijst koop ik ook niet in bulkverpakking. Met twee personen en een relatief kleine keuken geeft ook dat minder besparing dan wat het waard is.

Wat ik hier maar mee wil zeggen is: je kunt prima onderzoeken of bepaalde tips voor jou werken. Maak eens een portie wasmiddel zelf, of besteed eens een middag aan het maken van vlierbessen-siroop, maar als je merkt dat het voor jou weinig doet (je bent niet zo blij met het resultaat en/of het levert nauwelijks besparing op), dan is het prima als je daarna besluit om geen tijd en moeite meer te steken in die specifieke besparingstechniek.

Gelukkig zijn er namelijk altijd nog andere besparingstechnieken die in jouw situatie wel werken. Ook die vind je, door ze eens uit te proberen.

 

 

 

 

 

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Bezuinigingen waar ik niet voor kies

  1. Anoniem

    Mss een idee om het grote pak in de schuur te zetten en dan af en toe over te scheppen in een lege kleine verpakking?

  2. Caroline

    Tja, eh wij zijn ook met 2 en ik heb bijna 2 jaar geleden 3 x 2 verpakkingen O.mo gekocht en yoeghei net pak 3 van elk in de voorraad dozen gestort. Dan zou je toch zeggen dat je met kinderen meer was hebt, maar die van mij is niet zo’n klieder. Die pakken waren toen 5 voor een tientje bij de D.irk. Dus nu ga ik gewoon weer kijken of er weer zo’n aanbieding voorbij komt.

  3. Manon

    Wij hebben pas een huis gekocht en de vorige bewoners hebben een werkende vrieskast achtergelaten. Heel lief maar ik merk dat we (tweepersoonshuishouden) deze vrieskast nauwelijks gebruiken. En ik dacht dus gisteren hetzelfde als jij: als deze stuk gaat, koop ik er geen. We wonen dichtbij de supermarkt dus spul dat in de vriezer moet, kopen we wel ter plekke. Scheelt weer aan energielasten en we hebben jaren zonder gedaan!

  4. Nee maar

    Leuke post. Tijd is ook geld!

  5. Hi,

    Ik las je post aanvankelijk als een ‘doe de moeite niet als je alleen maar op de kleintjes wil letten’. Maar na wat nadenken ben ik het wel met je conclusie eens: het is een goed idee is om eerst zelf te proberen. En dan af te wegen of t wat voor je doet.

    Doe je het niet dan zal je nooit weten hoeveel wasmiddel er doorheen gaat per jaar? En kattenvoer? Shampoo? En last minute ritjes naar de super?

    Ik denk dat het geld besparen level 1 is en dat je na wat gewenning door kan naar level 2, want met al dat meten is weten inzicht heb je ook de gelegenheid om te zien wat er in t spul zit, en of je die hoeveelheid aan stoffen per jaar in je huis rond wil hebben hangen.

    Wat dat betreft is t niet handig om voor jaren wasmiddel in te slaan, als je er later achterkomt dat je er niet gezonder van wordt. Waar moet het dan heen?

    Level 2 heeft meer dimensies dan geld en tijd en ruimte. Ook gezondheid en levensstijl komt er bij. Dit is natuurlijk wel lastiger te combineren met ‘meten is weten’. Er is geen bottomline. In dit geval is het n=1, en moet je zelf maar zien wat bij je past.

    Voorlopig ga ik nog even door met grote pakken, en raad ik alle level 1 beginners ook aan de tijd te nemen om hier doorheen te gaan. Gaandeweg pas ik mijn levensstijl aan, op zoek naar meer geluk en vrijheid.