Hé, ik heb nog reserveringsruimte!

In 2016 kan ik extra geld inleggen voor mijn pensioen op een speciale pensioenrekening. Dit komt omdat ik jaarruimte heb. Jaarruimte voor 2016 bereken je aan de hand van je inkomen in 2015 en je pensioenaangroei in 2015 (de factor A van een pensioenfonds waar je in inlegt). Als je jaarruimte hebt in een bepaald jaar, betekent dat dus dat je er voor kunt kiezen om geld in te leggen op een pensioenrekening. En dan zul je in het jaar daarna dit bedrag af mogen trekken van je inkomsten, zodat je minder inkomstenbelasting betaalt.

Ik vertel al jaren hier op dit blog wat over hoe je jaarruimte berekent en dat je uit het verleden nog reserveringsruimte kunt hebben. En ik was in 2013 en in 2014 ook er als de kippen bij, toen ik nog jaarruimte bleek te hebben voor dat jaar, ondanks mijn verplichte inleg in het pensioenfonds. Huppakee, gebruiken die boel! Ook mijn vriend stimuleer ik om zijn jaar- en reserveringsruimte te gebruiken, als zelfstandige ondernemer moet hij dat echt doen, vind ik.

En wat blijkt nou? Ik heb zelf nog oude, stoffig geworden, reserveringsruimte! Ik had in 2012 jaarruimte, en heb deze tot nu toe niet benut.

Hoe kwam ik er achter? Omdat de boekhouder mij dit vertelde toen ik gisteren de papieren voor de aangifte 2015 langs bracht. Hij vroeg zich af, waarom ik – die altijd zo enthousiast mijn jaarruimte gebruikte – deze oude jaarruimte reserveringsruimte nog niet gebruikt had. Eh, tja, omdat ik dus nooit die berekening voor 2012 had gemaakt, blijkbaar.

Gelukkig kan je dus de reserveringsruimte nog enige jaren vullen. In 2016 ga ik dus zeker deze reserveringsruimte uit 2012 helemaal volstorten. Nou ja, uiteindelijk gaat het maar om een bedragje van zo’n 250 euro hoor. Maar wie het kleine niet eert … Scheelt toch weer 3 euro vermogensbelasting per jaar vanaf nu, en als ik dit jaar die 250 euro inleg, krijg ik volgend jaar zo’n 100 euro terug van de belastingdienst.
Daarnaast, om even terug te komen op de allereerste paragraaf, ga ik dit jaar ook de jaarruimte van dit jaar gebruiken, gebaseerd op inkomen en pensioeninleg van vorig jaar. Uiteindelijk heb ik dan straks alle jaarruimte en reserveringsruimte benut. En nu echt 🙂

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Hé, ik heb nog reserveringsruimte!

  1. Tineke

    Ik vroeg me ineens af: Is dit ook nog je eigen geld bij overlijden? M.a.w. Mocht je de pensioengerechtigde leeftijd uiteindelijk niet halen, kan je familie of partner/ kinderen er dan nog wel bij?

  2. Dit geld blijft van mij en zou inderdaad naar de erfgenamen gaan bij overlijden. Daar moet je inderdaad bij pensioenproducten wel goed naar kijken, ja.

  3. Kreupelgeld

    Ik stop juist met mijn reserveringsruimte te benutten :-). Als ik alle peilers van het pensioen afloop, AOW, pensioenfonds, lijfrente, en hypotheek(vrij) dan verwacht ik dat ik genoeg pensioen krijg vanaf een pensioenleeftijd die waarschijnlijk 68, 69 of 70 zal zijn.

    Stortingen op lijfrentes en geblokkeerde (bankspaar)rekeningen geven nu eenmalig een teruggave wat in feite uitgestelde belasting is. Over de inleg én rendement betaal je na pensionering gewoon belasting. Plus dat er legio fiscale regels opgesteld zijn (koopsom voor 1992 of er na? Voor 2006 of er na?) voor bepaalde periodes met voor- maar vooral nadelen.

    Ik focus op box 3 om daar verder vermogen op te bouwen. Ik neem de box-3 heffing op de koop toe en focus vooral op de vrijheid om zelf te besluiten wanneer ik het wil gebruiken.

    Kortom: Fiscale voordelen zijn leuk maar komen met restricties!

    • Dat is waar, het heeft ook nadelen. In mijn geval zal het uiteindelijk om een paar duizend euro, misschien uiteindelijk een paar tienduizend euro gaan. De rest van mijn geld moet wel gewoon buiten het pensioenpotje blijven (omdat ik er de jaarruimte niet voor heb). Voor dit kleinere bedrag accepteer ik wel de beperkingen.