Uitgaven in februari

Februari was dit jaar, met die schrikkeldag, natuurlijk nog niet eens zo’n korte maand. Maar één dagje korter dan bijvoorbeeld april. En toch voelt het als een korte maand. En lekker, nu is het maart en lijkt er iets van lente aan te komen. Heel fijn!

Even kijken wat er financieel gebeurd is in februari.

Screenshot 2016-02-29 20.45.16

De eerste kolom met cijfertjes bevat de geplande maandelijkse uitgaven in een bepaalde categorie, de tweede wat ik werkelijk uitgegeven heb, en de derde hoeveel ik tot nu toe vóór of achterloop op de planning. Zo heb ik bijvoorbeeld aan de mobiele telefoon deze maand teveel geld uitgegeven (wel 1,48 euro teveel), maar vorige maand gaf ik er 0,50 euro te weinig aan uit, waardoor ik nu met 98 cent in totaal over budget ben in deze categorie, iets wat ik in de komende twee maanden hoop goed te maken. Dit kwam dan trouwens doordat ik in januari vanuit het buitenland belde tijdens mijn vakantie.
De overige standaard uitgaven waren inderdaad zoals gepland, mooi.

In de categorie van de wisselende uitgaven is mijn geplande bedrag iets wat ik over het jaar heen gemiddeld hoop te bereiken. En dus kan het best zijn, dat ik voor sommige categorieën een tijdje over budget heen ben, iets wat ik dan later weer hoop goed te maken. Dat zijn dan ook al die rode bedragen met pijltjes, het pijltje geeft dan aan dat ik de schuld naar de volgende maand exporteer en daar dus hoop goed te maken.
Sommige bedragen zijn dan juist ook zwart, en geven aan dat ik in die categorie gemiddeld tot nu toe minder uitgegeven heb, dan gepland. Over het algemeen komt dat gewoon, omdat de eerste uitgave in die categorie voor dit jaar nog moet komen. Het geld wat ik in deze maand over houd, gaat ook naar de volgende maand.

Bij kleding&uiterlijk ging ik deze maand naar de Turkse kapper, die goed knipt voor een mooie prijs. Föhnen zit er ook nog bij. Ik merkte wel, dat de kapsalon op dit moment overgenomen wordt door een nieuwe Turkse kapper. Oh oh. Hopelijk blijven de prijzen zo mooi laag, en de kappers kundig. We gaan het zien. Ik hou in deze categorie nog flink wat geld over, maar verwacht dat ik binnenkort een paar schoenen ga kopen, dus dan heb ik ook wel weer wat geld nodig.

Ik gaf deze maand best wel veel geld uit aan vervoer! Vorige maand had ik aan het einde van de maand nog 48 euro over voor deze categorie, en dat is de enige reden dat ik deze maand niet in het rood ben gegaan. Bij de kosten voor deze maand zat de vervanging van de binnenband en buitenband van het achterwiel van mijn fiets, nadat ik ‘m opeens helemaal lek gereden had. Hopelijk kan ‘ie nu weer een tijdje mee.

Bij “vrij te besteden” had ik nog een schuld van januari. Die heb ik deze maand voor een groot deel weg weten te werken, maar ik moet toch ook nog een paar euro schuld meenemen naar maart.

Bij de goede doelen heb ik in het begin van het jaar veel grote bedragen overgemaakt, zoals gepland. Hier blijf ik nog wel een tijdje achter lopen. Maar vanaf juni is de planning dat dit minder wordt, en dan loop ik het weer in.

In de categorie van de spaardoelen zie je, dat ik deze maand meer ingelegd heb, dan wat ik oorspronkelijk gepland had. Dit zorgt voor een enorm rood getal, terwijl ik er alleen maar blij mee ben. Wie weet, moet ik in het komende jaar af en toe ook wat minder inleggen, gewoon, omdat het er op dat moment niet af kan. Dan heb ik mooi alvast een voorsprong genomen.

Ik heb ook een nieuwe categorie gemaakt: pensioenbeleggen. Recent kwam ik er dus achter, dat ik dit jaar waarschijnlijk wel zo’n 1000 euro mag inleggen voor mijn pensioen, omdat ik daar de jaarruimte en reserveringsruimte voor heb. Halverwege maart wil ik een eerste gedeelte hiervoor gaan inleggen. Met terugwerkende kracht heb ik deze categorie per januari in laten gaan. 85 euro per maand is net iets meer dan 1000 euro per jaar. Waarschijnlijk leg ik het tweede en laatste deel in als ik mijn vakantiegeld heb gekregen in mei.

Ik ben behoorlijk tevreden met mijn uitgaven in februari. Ik hoop in maart bij een paar categorieën uit het rood te komen. Verder is het gewoon een kwestie van stug doorgaan 🙂

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Uitgaven in februari

  1. K.

    Rol with THE punches, je mag tussen je categorieën schuiven, zodat je in alle categorieën goed uitkomt en niet doorschuift naar de volgende maand. Je kunt toch wat geld bij neefjes en nichtjes weghalen en andere categorieën aanvullen?

  2. K.

    Waarom de categorieën niet een beetje aangepast? Regel 3 van Ynab :
    Roll with the Punches when you go over budget. (It will happen and it’s okay.) Spent too much on groceries this month? Just cover it with your fun money category. Covering overspending keeps you out of debt and on track. Een van de redenen dat Ynab zo goed werkt bij mij!

    • Tja, ik weet dat dat volgens de YNAB methode zo hoort, maar ik denk dat het op mijn manier ook prima werkt, omdat ik een grote buffer heb en dus eventueel de ene maand over budget kan gaan, als ik het dan daarna maar weer een keer goed maak.