Spaarpercentage (savings rate)

Tja, de savings rate. Zoekend naar een Nederlandse vertaling (spaarpercentage? Bespaarpercentage?) kwam ik al uit op een blog van Hypotheekweg over hetzelfde fenomeen.

Grofweg is het: welk deel van je inkomsten geef je niet uit?

Maar als je dat dan precies gaat invullen, wordt het soms wel moeilijk. Wat zijn precies je inkomsten? Is de groei van je beleggingen inkomen? En kijk je naar je bruto- of je netto-salaris? En soms ook: wat is sparen? Is een schuld aflossen sparen? (Ik vind van wel). En is het dan ook sparen, als je beleggingen in waarde gestegen zijn en je die extra waarde niet opneemt maar gewoon in de beleggingen laat zitten (Ik tel dit niet mee als sparen). Als je spaart, om het volgend jaar allemaal uit te geven (aan bijvoorbeeld een bruiloft of grote vakantie), is dat dan echt sparen?

Misschien hangt het ook er van af, waarom je je spaarpercentage wil weten. Ik wil gewoon graag weten, of het me lukt om een groot deel van mijn inkomsten niet uit te geven. Dus geldt als inkomsten: mijn salaris en mijn bijverdiensten, waarbij een bedrijf of persoon mij betaalt voor verrichte werkzaamheden. En dus niet winst op mijn beleggingen, of gekregen spaarrente. En ik tel mijn netto salaris, want dat is wat ik in handen krijg. Over het jaar heen kan/moet ik dan wel de belastingteruggave ook meetellen bij inkomen, anders heb ik niet mijn echte netto salaris gebruikt in de berekening.

En bij sparen tel ik het deel van het geld wat ik niet uitgeef, en wat dus ofwel naar de spaarrekening gaat, ofwel naar beleggingen. Zou ik een schuld hebben zoals een hypotheek, dan zou ik het deel van mijn betalingen meetellen dat er voor zorgt dat de schuld lager wordt. Maar ik heb geen schuld, dus dat maakt het voor mij een makkelijkere berekening.

Als ik het spaarpercentage van één maand bereken, dan zitten daar grote schommelingen in. De ene maand krijg je je vakantietoeslag, en dan kun je makkelijk veel sparen. De andere maand krijg je een basis-salaris en moet je bijvoorbeeld een jaarlijkse verzekeringspremie betalen. Maar over het jaar heen krijg je uiteindelijk toch een percentage dat ergens voor staat, en dat je dan ook kunt vergelijken met bijvoorbeeld je spaarpercentage van het vorige jaar.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Spaarpercentage (savings rate)

  1. Ineke

    Ik tel alleen het percentage van mijn verdiende geld. Aflossen vind ik geen sparen want die schuld moet ook een keer afbetaald worden en het geld is niet meer vrij opneembaar, tenzij je je huis verkoopt, en dan moet je maar afwachten wat ervoor krijgt. Ik heb gelukkig geen schulden meer. Ik tel ook niet het rendement als spaarpercentage maar wel als vermogensgroei. Ik tel sparen voor grotere uitgave is ook niet mee want dat geld verdwijnt in de loop van het jaar weer. Ik tel alleen het geld voor mijn vervroegde pensioen. Ik vind vermogensgroei ook belangrijker dan bespaarpercentage omdat dat het uiteindelijke resultaat is. Natuurlijk probeer ik wel zoveel mogelijk te sparen, in ieder geval minimaal 50 % per maand, dat lukt altijd.

    • Mooi percentage! Zeker met die beperkingen die je jezelf erbij stelt (aflossen hypotheek niet mee laten tellen en zo).

      Ik zou nog steeds het aflossen van de hypotheek wél meetellen. Ook al moet je je huis uiteindelijk voor 0 euro weggeven, je bent wel een hypotheekschuld aangegaan, en die zal tot op de laatste euro afgelost moeten worden, tenzij je jezelf failliet laat verklaren (wat me niet verstandig lijkt). Dus als je aflost, verminder je je schuld, en dus verhoog je daardoor je vermogen. Daarom vind ik dat het wel mee mag tellen. Maar ja, hoe dan ook, doe je het hartstikke goed, met of zonder het meetellen van de hypotheekaflossing. Goed hoor!

  2. MrFireStation

    I agree it is quite hard to figure this number! In fact, I couldn’t really tell you what our annual rate was for the last 15 years – even though I am early retiring at the end of the month. There are too many considerations – company savings matches, the value of unexercised stock options, and the value of your pension. Are those savings? If you don’t spend them, they are.