Opruimen administratie: alles vóór 2008 is weg!

Ziezo. Dat ruimt op, zeg!

Ik had op zolder een rijtje klappers staan: eentje met belangrijke papieren van 1997 tot 2006, eentje met papieren van 2007 t/m 2011, eentje met papieren van 2012 en 2013, en eentje met het papierwerk van 2014. Zoals jullie misschien ook wel zien, raken de klappers naarmate ze ouder zijn, al steeds wel iets meer samengeperst. Ik dun het geheel elk jaar wel een beetje uit, en zo zat in de oudste klapper alleen nog het echt belangrijke papierwerk van bijna tien jaar.

Zát, ja. Want die klapper is nu toch helemaal opgeruimd geraakt, in een ochtendje. Ik had gisteren vrij en heb het hele ding doorgewerkt. Nu heb ik een groot aantal van die papieren ingescand (die met emotionele waarde) en daarna weggegooid of versnipperd (al naargelang de inhoud). Slechts een paar blaadjes, waaronder mijn officiële afschrift van mijn diploma, mochten nog mee, die zijn naar de klapper voor 2007 t/m 2011 verhuisd. Die zal ik nu moeten hernoemen naar “alles t/m 2011” of zo… 🙂

Ik zocht het nog maar weer eens op: de belastingdienst kan je, als particulier, nog vijf jaar lastig vallen met vragen over je aangifte. Dat is trouwens geloof ik vijf-jaar-nadat-de-definitieve-aanslag-over-een-bepaald-jaar-binnen-is, om het maar even moeilijk te maken. Dus voor alle zekerheid laat ik nu het papierwerk van 2008 en later nog maar met rust. Dat komt de volgende grote ronde wel. Ergens in 2019 of zo.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Opruimen administratie: alles vóór 2008 is weg!

  1. Ik heb nooit goed begrepen hoe je die vijf jaar moet tellen. Ik heb alles weggegooid tot en met 2008 (behalve inderdaad enkele emotionele dingen), maar volgens jou ben ik dus een jaar te vroeg?

    • Ah nee, joh, ik denk dat je het goed gedaan hebt. Stel dat je in 2009 aangifte hebt gedaan over 2008 in mei, en dat je (pas) in oktober 2009 je definitieve aanslag kreeg. Dan had de belastingdienst vijf jaar, dus tot oktober 2014, om er nog op terug te komen. Die periode is allang voorbij.

      Ik ben zelf alleen extra voorzichtig. Slaat nergens op, eigenlijk.

  2. Goed bezig! Hier gaat gelukkig al redelijk veel redelijk snel weg en een we proberen steeds meer direct te digitaliseren. Al dat papierwerk…