Ingelegd in pensioenbeleggen

Vrijdag heb ik weer opdracht gegeven voor inleg in pensioenbeleggen. 450 euro gaat er nu naartoe, dat is de volledige reserveringsruimte die ik toch nog over had, ook al dacht ik eerder van niet (oeps), en al een deel van de jaarruimte van 2016. Later stort ik misschien nog wat bij, maar ik weet mijn precieze jaarruimte voor 2016 nog niet, omdat de definitieve factor A van mijn pensioenfonds over 2015 nog niet bekend is.

In totaal heb ik daardoor nu in 2013, in 2014 en nu dus in 2016 drie keer 450 euro gestort in een pensioenbeleggingsfonds. Stel dat ik in de komende twintig jaar nog eens tien keer zo’n storting mag doen en ook doe, en stel dat deze beleggingen groeien met gemiddeld 4% per jaar (na inflatie), dan zit er over twintig jaar 10.000 euro in dit potje. Dat is niet superveel, natuurlijk, maar wel een leuk extraatje tegen de tijd dat ik met pensioen ga (wat overigens nog eens tien tot vijftien jaar later is), en tot die tijd staat het opzij en hoef ik er ook geen vermogensbelasting over te betalen.

Met de 1400 euro die er nu in zit (want de eerste 450 euro is al gegroeid naar 500 euro, de tweede inleg is helaas weer grotendeels terug bij af), en de aanname van 4% groei over de komende twintig jaar, heb ik in totaal straks al 3000 euro. Ook al een leuk zakcentje.

Reacties staat uit voor Ingelegd in pensioenbeleggen

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.