Beleggingen eerste kwartaal 2016

In het afgelopen roerige beleggingskwartaal (Neer! Op! Neer! Alsof ze naar een aerobics-video keken, die aandelen) ging ik … gewoon door met beleggen. Ik beken, dat ik zelfs nog een beetje extra belegd heb in de afgelopen tijd, geld dat ik eigenlijk op de spaarrekening had willen zetten.

Ik leed dit kwartaal uiteindelijk een verlies van 661 euro, of net iets meer dan 1% krimp. Dit is alleen maar een verlies op papier, want verkopen deed ik niets. Tegelijkertijd legde ik ook (voor een deel van de tijd tegen een mooie lagere prijs) ruim 5000 euro nieuw in. Dus de totale portfolio is weer flink in waarde gegroeid.

Wat gebeurde er precies?

Screenshot 2016-04-03 18.23.29

Ik besloot begin 2016 dat ik iets minder obligaties wilde hebben, en meer aandelen (zie deze blogpost uit februari voor mijn overweging), en dus verkocht ik heel veel van mijn ASN obligatiefonds en kocht er vooral aandelenfondsen voor terug.

Ik wil eigenlijk zo’n 5000 euro in windmolenparken en andere alternatieve beleggingen hebben zitten, dat vind ik een mooi klein deel van mijn hele portfolio. Maar begin januari legde ik nog eens 1000 euro in, zie hier. Ik verwacht dat ik de komende jaren een deel van het ingelegde geld ook weer terug zal krijgen, zodat ik dan wel rond de eigenlijk geplande 5000 euro uit kan komen in deze categorie.

Tenslotte leg ik niet meer opnieuw in via Geldvoorelkaar. Ik kreeg het afgelopen kwartaal 77 euro terugbetaald van leners. Zie hier mijn meest recente update van december.

De komende maanden blijf ik inleggen met automatische afschrijvingen. Ik ga in mei weer vakantiegeld krijgen, maar ga dat dit jaar niet beleggen, maar op de spaarrekening zetten. Dan is die eindelijk ook weer een beetje gespekt.

Reacties staat uit voor Beleggingen eerste kwartaal 2016

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.