Drie betaalrekeningen… Beetje veel?

Ik heb nog steeds twee betaalrekeningen voor mezelf, plus nog eentje voor onze gezamenlijke huishoudrekening. Van één van mijn eigen betaalrekeningen laat ik het pinpasje ook altijd thuis, ik gebruik ‘m nooit.

Eigenlijk onzin, dus. En onzin die me ook een paar euro per jaar kost aan bankkosten. Misschien wordt het tijd om deze betaalrekening op te heffen.

Het voordeel van het hebben van twee betaalrekeningen bij verschillende banken vind ik wel, dat het een extra veiligheid kan bieden. Stel dat je bij één bank even niet kan pinnen (iets wat rekeninghouders bij een bepaalde grote bank vorig jaar meerdere keren overkwam), en je moet echt iets betalen, dan kan je nog het pasje van die andere bank tevoorschijn halen (nou ja, als je dat pasje bij je zou hebben dan …).

Maar eigenlijk heb ik dus nu drie betaalrekeningen. En dat is er echt wel eentje teveel. Als ik één eigen betaalrekening hou bij bank één, en om de een of andere reden werkt die niet, dan kan ik altijd even pinnen met het pasje van de huishoudrekening bij bank twee. Of andersom natuurlijk ook.

Er lopen wel een aantal standaard betalingen via de betaalrekening die ik dan zou willen opheffen. Daar ga ik eerst even goed naar kijken voor ik de rekening ophef. Zorgen dat ik alles overzet naar de andere betaalrekening. En zorgen dat ik alle afschriften en zo heb voordat ik de rekening opzeg.

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Drie betaalrekeningen… Beetje veel?

  1. GJ

    Ik hoor steeds vaker over het mogelijk moeten gaan betalen in de toekomst voor geld op de bank hebben. Dan zou het zomaar kunnen dat het juist loont om het te spreiden over meerdere bankrekeningen.

  2. Willemien

    Om de mogelijkheid van niet kunnen pinnen op te vangen heb ik altijd wat contant geld in huis, zo’n twee weken aan huishoudelijke uitgaven.

    De rest van mijn uitgaven zijn nooit zo dringend dat ze niet een maand of 2 uitgesteld kunnen worden.

    • Dat doe ik ook. Ik heb standaard ongeveer 60 euro in huis en maar 1 bankrekening. Als je een gezamenlijke huishouding voert, dan is het ook handig om voor jullie samen een rekening te hebben.

  3. Nee Maar

    Nog een optie: bunq. Een rekening met pinpas voor 9 euro per 4 jaar.

    https://www.bunq.com/nl/persoonlijk/

    • Nee, dat is voor mij geen optie. Ik heb een bank waarbij ik ook spaarrekeningen heb, deposito’s, en beleggingen. En het is een bank met aandacht voor mens en milieu. Voor dat hele pakket betaal ik dan misschien een beetje meer. Dat is dan maar zo.

      Ik zie dat ze wel onder het Nederlandse depositogarantiestelsel vallen, dat is wel fijn.