Uitgaven in april

De uitgaven in mei vliegen me op dit moment om de oren (1o8 euro aan vermogensbelasting, 100 euro extra voor de huishoudrekening, meer dan 300 euro extra aan eigen risico in 2016 (hoewel ik daar dus nog over aan het bellen ben), pak maar aan.

Gelukkig gaat dit postje alleen nog maar over de uitgaven in april:

Screenshot 2016-05-02 11.12.51

In de meest linkse kolom dus de categorieën, in de middelste de geplande uitgaven (vaak een gemiddelde over het jaar heen) en rechts de werkelijk gedane uitgaven in april.
Qua standaard rekeningen bleef ik dus mooi binnen de geplande bedragen. De spaardoelen haalde ik heel ruim, dat is ook fijn.

Maar daarnaast waren er bij de wisselende uitgaven toch meer kosten dan gepland.

De bankkosten middel ik over het jaar. In april werd er geld afgeboekt van mijn beleggingsrekening bij de ASN ivm de beheerkosten die zij elk kwartaal vragen. Dit zorgt er voor, dat ik qua bankkosten deze maand erg hoog zit. Volgende twee maanden betaal ik weer veel minder (dan namelijk alleen de kosten van de bankrekeningen), dus dan wordt dat weer beter.

Qua kleding en uiterlijk gaf ik deze maand meer geld uit. Ik kocht twee paar nieuwe schoenen en ben er enorm mee in m’n sas. Heb ook al een paar complimentjes te pakken. Omdat ik dit jaar verder nog weinig had uitgegeven aan kleding en schoenen, zit ik gemiddeld gewoon goed in deze categorie.

Bij het vervoer ging ik weer over het geplande bedrag heen. Dat komt ook omdat ik deze maand één keer een Greenwheelsauto huurde. Het beviel goed. Af en toe zal ik dit blijven doen, bijvoorbeeld als het openbaar vervoer uitvalt terwijl ik naar mijn werk moet.

Vrij te besteden – ai. Ik heb drie dure cadeautjes gekocht. De ontvangers waren er erg blij mee en dit was een soort eenmalig duurder cadeautje. Volgende keer krijgen ze weer een boek of zo. Daarnaast trakteerde ik mezelf toch weer op een tijdschriftenabonnement, een aanbod voor 18 euro voor een jaar. Het gaat moeilijk worden om voor het hele jaar onder budget te blijven. Maar in ieder geval moet ik er aan (blijven) denken om niet onnadenkend geld uit te geven alsof het niets is…

Ik gaf deze maand relatief weinig uit aan goede doelen. Dat wordt komende maand weer anders, dan is er weer eentje gepland. Ik merkte trouwens ineens op, dat het gemiddelde maandbedrag wat ik had ingevuld in YNAB, gewoon te laag was. Ik had een bepaald doel niet meegerekend. Dus dat bedrag heb ik nu met terugwerkende kracht opgehoogd naar gemiddeld 320 euro per maand (waarvan ik trouwens een groot deel weer terug ga krijgen via de belastingen, maar dat is pas volgend jaar).

Deze maand was één van mijn nichtjes jarig, en naar haar maakte ik dus haar jaarbedrag over. Ook verzekeringen was meer, omdat ik deze maand de kwartaalbijdrage voor de verzekeringen betaalde. Dit zijn ook typische categorieën waar ik de ene maand meer uitgeef en de andere helemaal niks.

Tenslotte kocht ik een groot doosje met hooikoortspilletjes, het seizoen leek te gaan beginnen. Uiteindelijk heb ik dankzij de koude lente nog steeds niet erg veel last, maar dan liggen de pilletjes maar vast klaar. Dus dat waren de ziektekosten voor april.

In totaal, als ik de beleggingen even niet meetel als kosten, had ik deze maand 1868 euro aan uitgaven. Pfoeh, best veel! En mei wordt dus niet veel beter, zucht …

 

PS. Je kunt in onderstaande afbeelding zien dat ik vaak in het rood geschoten ben deze maand. Voor een aantal categorieën komt dit vanzelf goed. Voor het “beleggen” doel ben ik alleen maar blij met de hogere inleg dit jaar tot nu toe. Maar voor “Vrij te besteden” zal ik mijn best moeten gaan doen om uit het rood te komen…

Screenshot 2016-05-02 11.33.37

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Uitgaven in april

  1. Onder welke post valt de te betalen vermogensbelasting nu?

    • Komt pas volgende maand, want heb ik in mei betaald. Gelukkig, kan ik die beslissing nog een maandje voor me uit schuiven 🙂
      Ik vind het trouwens niet echt bij uitgaven horen, het is meer een vermindering van de opbrengst van het gespaarde geld van vorig jaar. (Ik had toen xxx euro aan rente en beleggingswinst, daar moet nu dan dus 108 euro van af voor de belasting).