Beleggen bij Binck

Op de lange termijn wil ik niet al mijn beleggingen bij de ASN-bank, noch bij de Brand New Day houden. Ik ben daar wel klant, en ik wil ook zeker een deel van mijn geld daar beleggen, maar ik wil het ook een beetje spreiden.

ASN-bank

De ASN-bank vraagt per jaar 0,3% aan beheerskosten, en dat is niet niks (ook al lijkt het een heel laag bedrag, over de jaren heen telt het toch op). Daarnaast zijn ook de fondsen die ze bieden niet goedkoop (bijvoorbeeld het obligatiefonds vraagt nog eens 0,56% per jaar en het aandelenfonds zelfs 0,86% per jaar).

Dit komt waarschijnlijk deels, doordat het actieve fondsen zijn. Er wordt door professionals actief gekeken: 1. of de bedrijven waarin belegd wordt aan bepaalde eisen voldoen qua milieu- en mensvriendelijkheid en 2. welke bedrijven het goed doen en hoeveel geld van het fonds daar dan in belegd gaat worden.

Met puntje 1 ben ik het helemaal eens, ik wil graag dat mijn geld niet belegd wordt in bijvoorbeeld bedrijven die wapens produceren of die mensen uitbuiten. Dus dat blijft een belangrijk punt bij al mijn beleggingen.
Maar punt 2 hoeft van mij niet. Sterker nog, volgens mij is punt 2 weinig zinvol (het is al bewezen dat zelfs goede professionals niet kunnen voorspellen wat de beste aandelen gaan zijn voor de komende vijf of tien jaar) en kost alleen maar geld.

Brand New Day

Brand New Day is goedkoper. Geen jaarlijkse beheerskosten, en ik heb een Vanguard aandelenfonds geselecteerd wat let op duurzaamheid, maar wat “maar” 0,65% kosten per jaar vraagt. Het is een passief indexfonds, maar omdat er op duurzaamheid gelet wordt, zijn er toch wel wat extra kosten vergeleken met Vanguard’s gewone indexfondsen.

Ook hier beleg ik in. Ik maak maandelijks wat geld over naar mijn gewone portefeuille bij hen, en ik heb ook een pensioenbeleggingsrekening bij hen lopen.

Nadeel van hen vind ik dat er maar één keer per maand belegd kan worden.
En het kostenpercentage kan toch nog lager.

Dus ben ik op zoek gegaan naar een andere, goedkopere aanbieder. Waar ik in passieve indexfondsen kan beleggen, maar wel ook de mogelijkheid heb om dan voor een fonds te kiezen met bepaalde uitsluitingscriteria, want dat blijf ik belangrijk vinden.

Binck Bank

Ik vond als “fonds”, of eigenlijk als ETF, de ETF Think Sustainable World UCITS. De jaarlijkse kosten hiervan zijn 0,3%. Een ETF is erg vergelijkbaar met een fonds, behalve dat het continu verhandeld kan worden op de markt (een fonds handelt maar één keer per dag). Deze ETF belegt passief en volgt een index, maar er worden toch ook weer bepaalde criteria toegepast op het gebied van duurzaamheid.

Om hierin te beleggen, heb ik nu een account aangemaakt bij Binck en ik heb gekozen voor Binck Basic. Er zijn geen jaarlijkse beheerskosten (update: vanaf de tweede helft van 2016 helaas wel: 0,15% jaarlijkse kosten). Je betaalt wel aankoopkosten, die minimaal 10 euro per transactie bedragen. Dus je moet geen transacties van 100 euro hier, 100 euro daar willen doen.
Ik heb nu mijn aandelen in het duurzame aandelenfonds bij de ASN-bank verkocht en Think Sustainable World ETF gekocht met de opbrengst daarvan. Ook in de toekomst zal ik hier alleen maar in inleggen met grote happen tegelijkertijd, zodat de totale transactiekosten niet te hoog oplopen. Dus dat betekent dat ik zal moeten sparen tot ik minimaal 2000 of 3000 euro of zo tegelijkertijd kan inleggen.

Voorlopig denk ik dat ik eerst maar weer mijn portefeuille bij de ASN-bank ga laten groeien. Vanwege de milieuvriendelijkheid et cetera wil ik zeker ook bij hen een deel van mijn geld laten staan.

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Beleggen bij Binck

  1. Arno

    Als je kiest voor elke maand automatisch aan laten kopen, zijn er volgens mij geen transactiekosten. Bij binck fundcoach is dat ook ieder geval wel.

  2. Joshua

    Beste Spaarolifantje,

    Waarom heb je al je aandelen van het Duurzaam Aandelenfonds verkocht? Ondanks het lager dividend en hogere kosten heeft het volgens mij beter of minstens vergelijkbaar gepresteerd als het Sustainable World ETF. ASN zit op -5,27% voor afgelopen jaar en Think op -11,27%.

    Na het lezen van je post ga ik ook beleggen in een aantal Think ETFs om verder te diversifiëren. In eerste instantie lijken de obligatie ETFs wel interessant, die presteren wel beter dan het duurzaam obligatiefonds van ASN. Al is het risico wel wat hoger.

    Ik volg al een tijdje jouw blog maar dit is de eerste keer dat ik reageer 😉

    Groetjes,
    Joshua

    • Hoi Joshua, recente prestaties zeggen niets over de toekomst. Ik vind beide fondsen in de basis goede ideeën hebben (milieu- en mensvriendelijk, en spreiden over diverse bedrijven en landen). De Think ETF heeft lagere jaarlijkse kosten. Uiteindelijk wil ik in allebei ongeveer evenveel geld hebben zitten. Ik kan niet voorspellen welke er op de lange termijn het beste gaat groeien.