Hoeveel jaar eerder kan ik nu al stoppen met werken?

Tweeëneenhalf jaar geleden schreef ik een blogpost over hoeveel jaar eerder ik al kon stoppen met werken dankzij mijn spaargeld. Vandaag schrijft Zuinigaan over haar berekeningen over hoeveel eerder zij zou kunnen stoppen met werken, en verwijst daarin naar mijn post (wat leuk 🙂 ).

Ik vind dat ze er heel goed voorstaat om een paar maanden tot paar jaar eerder te kunnen stoppen met werken, zeker ook omdat ze een ster is in het hebben van een heel leuk en aangenaam leven met relatief weinig geld. Als ze haar restje hypotheek aflost, dan kan ze comfortabel leven van zo’n 900 euro in de maand (volgens dit lijstje). Dat lukt mij echt niet; en ik vind het knap.

Zelf geef ik jaarlijks gemiddeld zo’n 20.000 euro uit, wat trouwens dus best veel is voor de helft van een tweepersoons huishouden. Maar toch is het me ook gelukt om de afgelopen jaren verder door te sparen. Hierdoor zit ik nu bijna op 90.000 euro spaargeld (als het vakantiegeld volgende week komt, dan gaat dat gebeuren). Inmiddels kan ik dus al vier-en-een-half jaar eerder stoppen met werken. Dus niet met 70 jaar en drie maanden, maar met 65 jaar en negen maanden. Kijk, dat begint al ergens op te lijken. En natuurlijk ga ik rustig door.

Om me heen kijkend, op m’n werk bijvoorbeeld, zie ik trouwens dat er meer mensen zijn, die toch eerder stoppen met werken dan de huidige officiële pensioenleeftijd van 65 jaar en zes maanden. Mensen willen toch graag wat eerder stoppen, en gaan dan waarschijnlijk dingen doen als wat spaargeld aanspreken, of hun pensioen al wat eerder laten ingaan (en dan maar accepteren dat het maandbedrag daardoor wat lager wordt), en misschien gaan ze ook maar wat zuiniger leven. Een combinatie van die dingen blijkt dan toch vaak ervoor te zorgen, dat ze wat eerder het werkzame leven achter zich kunnen laten. En dat gun ik ze van harte.

Dat is bij mij voorlopig nog niet zo ver, maar ik blijf er wel naartoe werken. Ik hoop dat ik anderen ook inspireer om hier over na te denken. Het helpt ook al, als je maar kleine bedragen opzij kunt zetten. Stel dat je 5% van je nettosalaris weet te sparen (dat is bijvoorbeeld 75 euro van je 1500 euro netto salaris), dan heb je na twintig jaar toch ook genoeg op de spaarrekening staan om zeker een jaar van te kunnen leven… Dat is toch niet niks.

9 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

9 Reacties op “Hoeveel jaar eerder kan ik nu al stoppen met werken?

  1. Leuk dat je dit doel hebt voor je spaarzame leven!

    Wat zijn je overwegingen om al dan niet met parttime pensioen te gaan (vandaag al bijvoorbeeld?) Ik zou het leuk vinden als je daar een blogje aan zou wijden…!

  2. Leuk dat jij weer op mijn blog voortborduurt!
    Ik heb overigens nu wel wat meer nodig dan ruim 1000 euro per maand, want ik heb een auto en dat kost geld: verzekering, belasting, benzine en onderhoud, maar ik heb er ook plezier van.

  3. Bouk

    Zodra ik kan, ga ik stoppen met werken! Ben net zo oud als jij dus “helaas” tot 70 jaar doorwerken. Als mijn liefdesleven verder niet wijzigt….dan zou ik eerder kunnen stoppen met werken omdat mn vriend best wat ouder is en dus eerder met pensioen gaat en aow zal ontvangen…met een beetje mazzel zijn al onze kids dan uitgestudeerd, uitwonend en hebben we niet veel meer nodig…ik zal nooit volledig hoeven te werken als ik “op leeftijd” ben en dat stelt me wel gerust. Natuurlijk zijn wij ook aan het sparen “voor later” maar we leven nu en genieten er nu ook van …

  4. hieke

    Je kan ook gelijk ons uitkijken om in het buitenland tegen een lagere levensstandaard te gaan leven, dan kun je nog vroeger stoppen met werken, maar dan moet je je familie en vrienden achterlaten dat is wel een nadeel.

    • Ja, dat vind ik wel een groot nadeel! Natuurlijk zijn er wel hele mooie stukken Europa (en laten we de rest van de wereld niet vergeten) waar je heel mooi en veel goedkoper kunt wonen dan hier, en ook vaak met een aangenamer klimaat. Maar inderdaad, je familie zie je dan wat minder vaak. Persoonlijk trekt mij het avontuur van (in ieder geval tijdelijk!) ergens anders wonen wél, maar of en hoe we dat echt gaan doen, is afwachten.

      • hieke

        Wij hebben vorig jaar een huisje in Hongarije gekocht en hebben het opgeknapt , nu gebruiken we het als vakantiehuisje.Het weer zit er ook altijd mee. En binnen 10 jaar willen we daar gaan wonen. de kinderen moeten eerst gestudeerd hebben en dan zijn we weg.

  5. Misschien ook leuk om eens na te denken welk uitgavenpatroon je zou kunnen hebben over 15-25 jaar? Misschien kun je dan met minder jaarsalaris toe dan nu, en dus eerder met pensioen?

  6. Maria

    Ik heb mijn huis verkocht, bijna oplevering. Ik heb een woonboot gekocht in jouw woonplaats, de overwaarde probeer ik in te zetten voor een verhuurappartement en met wat geluk kan ik binnen twee weken stoppen met werken. :). Ik vind t ’n spannend jaar!

  7. Maria

    O, ja.. Ik ben 56. 🙂